جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
با اعلام قانون منع جلب و پیگیری قضایی برای چک‌های برگشتی به‌دلیل کرونا که از سوی بانک مرکزی اعلام شد، امروز با گذشت ۳‌ماه از سال، فعالان صنعت چرم در میان انبوهی از چک‌های برگشتی گیر افتاده‌اند.
کد خبر: ۴۳۹۱۵
دسته ‌چک‌های برگشتی بیخ گلوی صنعت چرمتیتر20- پیش از اینکه کرونا وضعیت بغرنج کنونی را برای صنعت و اقتصاد کشور رقم بزند، صنعت چرم به‌دلیل افزایش قیمت دلار و بنزین، دچار تورم و رکود شدیدی بود ولی امروز شرایط برای این صنف به‌مراتب مشکل‌تر شده است. به‌دلیل زمان‌بر بودن پروسه تولید کفش، پرداخت‌ها در صنعت چرم اغلب به‌صورت طویل‌المدت و با چک انجام می‌گیرد اما بعد از شیوع کرونا واحدهای صنفی با مشکل چک‌های برگشتی مواجه شده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش توضیح مشکلات این صنعت می‌گوید: بنکداران و فروشندگان ناچارند خریدهای خود را به‌صورت نقدی انجام دهند ولی هیچ‌کس محصولاتشان را به‌صورت نقدی خریداری نمی‌کند و ناچارند چک دریافت کنند. از سوی دیگر با اعلام قانون منع جلب و پیگیری قضایی برای چک‌های برگشتی به‌دلیل کرونا که از سوی بانک مرکزی اعلام شد، هیچ‌کدام از این پرداختی‌ها نقد نشد و امروز با گذشت 3‌ماه از سال، کسبه از تولیدکننده و توزیع‌کننده، در مشکل چک‌های برگشتی گیر‌کرده‌اند، چون چک‌ها برگشت‌خورده ولی ضمانت اجرایی برای وصول آنها وجود ندارد. سعید حیاتی همچنین به معاملاتی اشاره می‌کند که حتی چک هم در آنها رد‌و‌بدل نمی‌شود و فقط در دفاتر ثبت می‌شود، و امروز بعد از گذشت چندین‌ماه از ثبت آنها، خریدار حتی برای روشن شدن تکلیف معاملات مراجعه هم نکرده‌ است.

  پرداخت قسط وام‌ها؛ مشکل مضاعف کارخانه‌ها

خریدهای غیرنقدی و چک‌های برگشتی تنها مشکلی نیست که صنف فروشندگان چرم با‌ آن مواجه شده‌اند. بعضی از کارخانه‌ها برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای تهیه مواداولیه از بانک‌ها وام گرفته‌اند و درحال حاضر با توجه به نقد نشدن فروش‌هایشان، برای پرداخت اقساط این وام‌ها با گرفتاری بزرگ‌تری روبه‌رو هستند. حیاتی‌ در این زمینه می‌گوید: بسیاری از اصناف که در دوره شیوع کرونا درآمدی نداشته‌اند و با تعطیلی‌مواجه شده‌اند، از امکان تنفس برای بازپرداخت وام‌هایشان برخوردار شده‌اند اما صنف فروشندگان چرم با وجود اینکه در ابتدای زنجیره صنعت تولید کفش و کیف قرار دارد، متأسفانه جزو 13صنف آسیب‌دیده از کرونا منظور نشده و امروز پرداخت قسط وام‌ها در شرایطی که از چندین‌ماه قبل از عید، کارخانه‌ها و فروشندگان هیچ درآمدی نداشته‌اند، برای‌آنها به مشکل مضاعفی تبدیل شده است. او این تصمیم را خنده‌دار توصیف می‌کند و می‌گوید: این شرایط باعث شده امروز برخی ‌کارخانه‌های چرم با بیش از 80کارگر در آستانه تعطیلی قرار داشته‌ باشند.

در این زمینه البته اتحادیه فروشندگان چرم تلاش‌های زیادی کرده که با بازنگری در این فهرست، تولیدی‌های چرم هم بتوانند از این امکان استفاده کنند ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. به گفته حیاتی، با وجود توجیه ستاد مقابله با کرونا و صدور نامه تأیید ضرر و زیان این صنف، هنوز این درخواست در دست محمد نهاوندیان، معاون رئیس‌جمهوری است و نتیجه‌ای در این زمینه اعلام نشده است. نکته‌ای که این فعال صنفی بر آن تأکید دارد این است که صنف تولیدکنندگان چرم، هیچ درخواستی مبنی بر دریافت وام یا امکان مالی دیگری ندارد و تنها چیزی که برای نجات این صنعت در شرایط کنونی مورد نیاز است، این است که با احتساب در میان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، کارخانه‌ها بتوانند از امکان تنفس در بازپرداخت وام‌ها برخوردار شوند.

  بدون مواداولیه توان تامین بازار را نداریم

تامین نیاز بازار کیف و کفش کشور با تولیدات داخلی، واردات این کالاها را غیرقابل‌توجیه می‌کند و دولت نیز با توجه به ظرفیت‌های تولید داخلی، واردات کیف و کفش به کشور را ممنوع اعلام کرده است اما تولید این محصولات در داخل کشور تا حد زیادی به واردات مواداولیه‌ای بستگی دارد که امروز تولیدکنندگان در تامین آن با مشکلات زیادی مواجه هستند. موادی از قبیل تکسون، استون، نخ، کروم و مواد رنگی بالابان که معمولا از آلمان وارد می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان چرم قرار‌می‌گیرد. رئیس اتحادیه فروشندگان چرم در این زمینه ‌می‌گوید: یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده کفش تکسون است که البته در داخل کشور هم تولید می‌شود ولی برای تولید کفش‌های با قابلیت صادراتی باید استانداردهای بین‌المللی مراعات شود و تکسون تولیدی، ایران از چنین استانداردی برخوردار نیست. از سوی دیگر از 2‌ماه قبل از عید هیچ ارزی به واردات مواداولیه تخصیص نیافته و هیچ سفارشی به ثبت نرسیده است، این در حالی است که در آستانه بازگشایی مدارس و بازگشت کشور به شرایط پیش از کرونا، تامین نیاز بازار بدون مواداولیه امکان‌پذیر نیست.

بدون مواد اولیه توان تامین بازار را نداریم

از 2‌ماه قبل از عید هیچ ارزی برای واردات مواداولیه تخصیص نیافته و هیچ سفارشی به ثبت نرسیده است، این در حالی است که در آستانه بازگشایی مدارس و بازگشت کشور به شرایط پیش از کرونا، تامین نیاز بازار بدون مواداولیه امکان‌پذیر نیست/همشهری

ارسال نظرات
موضوعات روز