برخی از افراد که علاقه بسیار زیادی به سنگ های زینتی دارند، با فعالیت نسبتا گسترده در این صنعت یک نوع کسب درآمد برای خود دست و پا کرده اند که اغلب به تهیه و عرضه انواع زیورآلات زنانه و مردانه در مغازه ها می پردارند.
در کشورهای اسلامی استفاده از سنگ های زینتی به خصوص در رکاب انگشتر یک نوع فعالیت معنوی محسوب می شود چراکه این سنگ ها به حرم مطهر برخی از رهبران، امامان و پیشوایان دینی متبرک شده اند، همچنین اغلب مغازه های فروش سنگ های زینتی در جوار حرم این امامان فعالیت می کنند که در ایران می توان به بازار امام رضا، بازار شاه چراغ و بازار شاه عبدالعضیم اشاره کرد.
در مواردی نیز مشاهده کرده ایم که سخن کوتاهی از بزرگان دینی بر روی این سنگ های زینتی و گران قیمت با دست حک شده اند که ارزش بسیار بالایی دارند.
انگشترهای مزین به سنگ های زینتی از دو منظر ارزش گذاری می شوند، اول ارزش رکاب که شامل وزن ( طلا و نقره) و طرح های کار شده روی آن، دوم ارزش سنگ زینتی است که برآورد این ارزش با معیارهای متفاوتی انجام می گیرد.
بر اساس این گزارش، ارزش مالی و معنوی سنگ های زینتی به عواملی همچون قدمت، نوع و وزن بستگی دارند همچنین برخی سنگ ها به دلیل کمیابی، از ارزش و قیمت بالایی برخوردارند مانند سنگ تانزانیت که فقط در کشور تانزانیا یافت می شود.
ایران نیز از لحاظ دارا بودن معادن سنگ های زینتی و استفاده از آنها جزو کشورهای مطرح در جهان است همچنین ظرفیت معادن ایران در بهره بری و برخورداری از سنگ های زینتی به خصوص در تجارت خارجی بسیار بیشتر از حدی است که هم اکنون از آن استفاده می شود.
کشورهای چین، آمریکا، هند، هنگ کنگ و سوئیس در یک دهه
گذشته جزو بزرگترین واردکنندگان گوهرهای قیمتی به کشور خود بودند به طوری
که بیش از ۷۲ درصد کل واردات این محصول را در جهان به خود اختصاص داده اند.