جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
با اعلام افت گردشگری در کشورهای مسلمان به دنبال شیوع ویروس کرونا، راه کار ایران برای نجات گردشگری در این بحران عالمگیر، از سوی کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری های اسلامی (COMCEC) تایید شد.
کد خبر: ۴۴۷۳۶
گردشگری در کشورهای مسلمان چقدر افت داشت؟تیتر20- وبینار «آثار کووید ـ ۱۹ بر گردشگری در میان کشورهای  OIC و راه­ های پیش رو» با حضور ۴۱ نماینده از ۲۵ کشور عضو و سازمان­ های تخصصی بین‌المللی و با حضور مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و همچنین رابط وزارت­خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در «کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری های اسلامی» یا «کومسک» (COMCEC) به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

در ابتدای وبینار «آثار کووید ـ ۱۹ بر گردشگری در میان کشورهای  OIC و راه‌های پیش‌رو»  نماینده سازمان جهانی گردشگری با اعلام پیش‌بینی کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی گردشگران بین‌المللی در جهان، گفت: بیشترین نرخ کاهش گردشگران بین­ المللی و ضررهای ناشی از آن در بازه زمانی ژانویه تا آوریل در میان مناطق مختلف دنیا متعلق  به آسیا ـ اقیانوسیه با ۵۱% -  و خاورمیانه  با ۴۰% - بوده است.

او در ادامه بر توسعه محصولات جدید و خلاقانه متناسب با وضعیت موجود، گردشگری مسؤولانه و توسعه آموزشی مهارت‌های جدید به ویژه مهارت‌های دیجیتال تاکید و آنها را به کشورهای عضو توصیه کرد.  

نماینده کومسک نیز گزارش آماری از آثار کووید - ۱۹ بر گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی OIC ارائه کرد و گفت: در میان کشورهای اسلامی ترکیه با ۸۹%-، امارات با ۸۴%-، اندونزی با ۷۸%-، مالزی با ۷۵%-، قطر با %۷۴- و عربستان با ۶۴%- بیشترین کاهش در ظرفیت صندلی پروازهای بین‌المللی را در ماه آوریل داشته اند.

وی ادامه داد: طبق آمار کومسک، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی آمار جابه­ جایی گردشگر در میان کشورهای OIC حدود ۴۶ میلیون نفر تنزل یافته و در نتیجه درآمد حاصل از این جریان گردشگری حدود ۵۸ میلیارد دلار آمریکا کاهش یابد.

در بخش ارایه تجربیات کشورها در زمینه انجام اقدامات مناسب برای رونق گردشگری با تاکید ویژه بر گردشگری داخلی در دوران کرونا، نمایندگان ایران گزارشی از اقدامات انجام شده در فازهای متوالی ارایه دادند. این فازها شامل تشکیل کمیته ملی گردشگری و ورزش به منظور ارزیابی و برآورد خسارات وارده به بخش­ های مختلف صنعت گردشگری از طریق وب سایت مربوطه، ارائه بسته­ های حمایتی به ذینفعان گردشگری در قالب معافیت مالیات بر ارزش افزوده، استمهال بازپرداخت اقساط وام­ ها، کاهش ۲۳ درصدی حق بیمه برای کارفرمایان و کارکنان شرکت­ ها و تاسیسات گردشگری، ایجاد امکان پرداخت هزینه حامل­ های انرژی به صورت اقساط، اعطای وام­ های کم بهره، الزام شرکت­ های گردشگری به برگرداندن وجوه افرادی که سفرهای از پیش رزرو کرده خود را لغو کردند، تمدید خودکار مجوزهای تاسیسات گردشگری و با تاخیر، ابلاغ دستورالعمل اولیه بهداشتی جهت رعایت در مراکز خدمات گردشگری و ابلاغ پروتکل بهداشتی سفر هوشمند (سفر با رعایت کامل نکات بهداشتی) و برگزاری تورهای آشناسازی به منظور انعکاس رعایت موارد بهداشتی در کلیه اجزای زنجیره تامین خدمات گردشگری به منظور اعتمادسازی و تشویق سفرهای داخلی با رعایت فاصله اجتماعی لازم و استفاده کلیه تجهیزات بهداشتی مورد نیاز است.

 بنابر گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برنامه عملکرد ایران از این حیث که در آن بر گردشگری داخلی تمرکز شده است مورد توجه ویژه رییس جلسه و اعضای کومسک قرار گرفت و تاکید شد که این رویه می­ تواند به عنوان یکی از الگوهای موفق مورد استفاده کشورهایی که قصد تمرکز بر گردشگری داخلی را دارند، قرار گیرد.

در بخش پایانی نشست از شرکت‌کنندگان درخواست شد تا راه­کارهایی برای نجات صنعت گردشگری در دوران کرونا و رونق آن در دوران پسا کرونا ارائه کنند. نمایندگان ایران دو پیشنهاد ارائه کردند که عبارتند از تمرکز بر رونق گردشگری داخلی با رویکرد تورهای خانوادگی و تهیه کلیپ­ هایی از وضعیت مثبت رعایت موارد بهداشتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و پخش گسترده آن به منظور اعتمادسازی بین مردم برای انجام سفر داخلی بود.

کومسک از  پیشنهاد ایران برای تمرکز بر تورهای داخلی خانوادگی به عنوان ایده­ ای کاملا نو و گره‌گشا در رونق گردشگری داخلی یاد کرد و به عنوان یکی از نتایج اصلی وبینار از سوی رییس جلسه به سایر کشورهای عضو پیشنهاد شد. از دیگر نتایج نشست می‌توان به ضرورت بازتعریف بازارهای هدف گردشگری خارجی در دوران کرونا و بویژه پسا کرونا و همچنین استفاده از بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر فناوری اطلاعات و دیجیتال برای بازسازی چهره کشورها اشاره کرد./ ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز