سقوط ناگهانی و بیسابقه تقاضا در بخش سفر و گردشگری ناشی از همهگیری کووید ۱۹ برای حمایت از بهبود نیازمند یک محرک اقتصادی قدرتمند است. این سطح محرک ممکن است در کل از زنجیره ارزش گردشگری متفاوت باشد. به این منظور برای دستیابی به رقابت منصفانه بدون تبعیض، با ایجاد شفافیت در جهت حمایت از مشاغل میتوان با در اولویت قرار دادن سیاستهای مالی مطلوب و بستههای محرک در مسیر بازیابی و بهبود بخش گردشگری گام برداشت. همچنین گردشگری را باید در مرکز سیاستهای ملی قرار داد و اطمینان حاصل کرد که بازیابی و رشد مجدد پایداری، بخشی جداییناپذیر از صنعت خواهد بود. برای دستیابی به این هدف باید ۹ توصیه مهم را بهکار گرفت و دستورالعملهای مطرح شده را به اجرا درآورد.
برای فعالیتها و سرمایهگذاری در گردشگری میتوان محرکهای مالی ایجاد کرد که براساس آن به ارتقای زیرساختهای حملونقل با هدف تامین نیازهای گردشگری، بازیابی و پشتیبانی از فعالیتهای تجاری کوتاهمدت مشاغل خرد، کوچک و متوسط و ترویج سرمایهگذاری برنامهریزیشده سریع زیرساختها و ارائه مشوقهای اضافی به سرمایهگذاری مستقیم خارجی در گردشگری دستیافت. این امر با ایجاد سازوکارهایی برای سرمایهگذاری و افزایش بودجه لازم در راستای تقویت کسبوکارهای کوچک و متوسط و استارتآپهای دیجیتالی با رعایت اصول پایداری تحقق میپذیرد.
با بازبینی مالیاتها، عوارض و مقررات تاثیرگذار همچون ایجاد معافیتهای موقت و کاهش مالیاتها بر تمامی بخشهای سفر و گردشگری همچون حملونقل، محلهای اقامت و رستورانها میتوان در چارچوب بهبود اقتصادی و بازیابی گردشگری اقدام کرد. ارتقای آزادسازی حملونقل هوایی با افزایش ظرفیت هوایی و اتصالات برای دوره بازیابی، بازبینی استفاده از مسیرها و فضاهای هوایی، حمایت از طریق مقررات بینالمللی با هدف سرعت بخشیدن به کاهش هزینههای سوخت و انتشار گازهای گلخانهای راههای دستیابی به این امر را تسهیل میکند.
ارزیابی مداوم محدودیتهای سفر متناسب با تهدیدات بهداشت عمومی و براساس ارزیابیهای ریسک محلی و توجه به بازگشت امنیت و تسریع در برداشته شدن محدودیتها و هماهنگی با سایر مقاصد منطقه در پیشبرد تسهیل سفر موثر است. پس از اطلاع از محدودیتهای سفر و رفع آنها از منابع باثبات و قابل اعتماد اشتراکگذاری شده در کانالهای ارتباطی، دولتها و بلوکهای منطقهای میتوانند با تسهیل در سیاستهای مربوط به ویزا و سفر شرایط سفر آسان را برای گردشگران فراهم کنند.
یکی دیگر از توصیههای مهم در راستای ایجاد محرکهایی در جهت بازیابی و بهبود گردشگری جهان، ارتقای مشاغل جدید و توسعه مهارتها بهویژه مهارتهای دیجیتال است که این امر میتواند از طریق توسعه نمایشگاهها و پلتفرمهای آنلاین و استخدام گردشگری، توسعه کمکهای مالی برای ارائه برنامههای آموزشی بازآموزی و مهارتافزایی و استانداردسازی شناسایی فرصتهای جدید آموزشی با هدف توسعه محدود و دسترسی به بازار برای ذینفعان صورت گیرد. همچنین میتوان با ایجاد سازوکارهای خاص گردشگری در برنامههای عمومی، مشوقهای ویژه از قبیل خطوط اعتباری، برنامههای ویژه مالی، وام، مزایای تامیناجتماعی یا مالیاتی برای شرکتهای حامی اشتغالزایی فراهم کرد که با بودجه دولتی به حمایت از کارآفرینی گروههای مختلف و بهویژه آسیبدیده همچون زنان، جوانان، معلولان، جوامع روستایی و بومی با ایجاد برنامههای ویژه و تشویق زنجیرههای تامین کوتاهمدت در گردشگری پرداخت.
در محوریت قرار دادن پایداری زیستمحیطی در بستههای محرک و بازیابی میتواند فرصتی برای جهش بخش گردشگری به سمت الگوی جدید از تولید و مصرف پایدار باشد. ادغام مقیاسهای زیستمحیطی، برنامههای سرمایهگذاری و صندوقهای مالی ویژه بهمنظور بهرهوری منابع منجر به کاهش انتشار گاز CO۲ میشود. این امر منجر به ارتقای عملکردهای پایدار زیستمحیطی در بخش گردشگری میشود و به گردشگران این امکان را میدهد تا با اهداکنندگان بینالمللی که در زمینه پایداری متمرکز شدهاند همکاری بیشتری داشته باشند و از بهبود بخش نیز حمایت بیشتری شود.
به گزارش «دنیایاقتصاد» برای سرعت عمل در برگرداندن اعتماد و تحریک تقاضا باید به درک درستی از بازار گردشگری دست یافت. شفافیت در اطلاعرسانی و حمایت از مقاصد گردشگری، منجر به آغاز مجدد سفرها در اولین فرصت پس از رفع شرایط اضطراری خواهد شد.
ترویج گردشگری داخلی بهترین شروع برای بهسازی اقتصاد ملی گردشگری است که باید برنامههایی در راستای فعالیتهای بازاریابی و تشویقی صورت گیرد تا مدت اقامت را افزایش دهد. این امر میتواند شامل قیمتهای رقابتیتر، تبلیغات ویژه یا مشوقهای مسافرتی توسط کارفرمایان بهویژه برای مقاصدی باشد که بهشدت به گردشگری متکی است. از دیگر اقدامات برای تحریک تقاضای سفر میتوان به بازبینی برنامههای تعطیلات، تشویق شرکتها به ارائه کوپنهای تعطیلات به کارمندان برای تقویت تقاضا در دوران پس از بحران، شناسایی و طراحی تبلیغات ویژه برای کشورهای هدف، رونقبخشی به محصولات فصل، استفاده از پتانسیلهای کامل رسانههای اجتماعی و آمادهسازی بخش گردشگری برای انطباق فعالیتهای خود، مدیریت جریانهای گردشگری و تشویق ارتباط در ماههای بعدی سال اشاره کرد.
تقویت بازاریابی، رویدادها و نشستها از جمله توصیههای مهم برای رسیدن به بازیابی و بهبود بازار گردشگری است که این امر با حمایت از ادارات گردشگری در سطوح ملی و محلی برای تقویت کلاسهای بازاریابی، سرمایهگذاری در بازاریابی دیجیتال برای اطمینان از اقدامات هدفمند و افزایش بازده سرمایهگذاری و ایجاد کمپینهایی برای تشویق سفر آگاهانه و مسوولانه برای کمک به اقتصادهای محلی و محافظت از میراث فرهنگی و منابع طبیعی محقق میشود. ایجاد حمایتهای مالی ویژه برای جذب کنفرانسها و رویدادهای بینالمللی و سازماندهی رویدادهای محلی و حمایت از بازیابی مقاصد با تابآوری کمتر برای مقاصدی که بیشتر به گردشگری وابستهاند همچون جوامع روستایی بسیار اهمیت دارد. این امر با پشتیبانی از شرکتها و کاهش یا چشمپوشی از هزینههای شرکت در نمایشگاههای سفر و سایر رویدادها و فعالیتهای بازاریابی امکانپذیر میشود که با تشویق برای توسعه محصولات زیربخشهای بازار و فعالیتهای بازاریابی منجر به مسوولانهتر و پایدارتر شدن بخش گردشگری میشود.
به منظور مشارکت تمامی ادارات گردشگری در سطوح ملی و محلی و سایر نهادها، باید به تنظیم یک برنامه عملیاتی مشترک با اهداف روشن پرداخت که این امر با تخصیص منابع و سرمایهگذاری مشترک براساس پروژههای استراتژیک اولویتبندیشده و برنامههای اهداف توسعه پایدار امکانپذیر است.
و در نهایت با محوریت قرار دادن گردشگری
پایدار در برنامههای بازیابی ملی، منطقهای و بینالمللی و همچنین در
کمکهای توسعهای میتوان به برنامههای محرک همچون کاهش مالیات و ارتقای
صادرات، حمایت از مشاغل و بازآموزی دست یافت. گردشگری میتواند از
سرمایهگذاری در زیرساخت سود زیادی ببرد چراکه تاثیر مستقیمی بر مشاغل
مرتبط با ساختوساز و سایر بخشهای مربوطه دارد. نوسازیهای منطبق بر
پایداری محیطزیست و سازگار ساختن هتلها، جاذبهها و سایر تاسیسات گردشگری
با تغییرات آب و هوایی نیز از جمله این فعالیتها هستند. همچنین با
استفاده از کمکهای توسعهای میتوان در جهت بازیابی مشاغل و بازارها گام
برداشت و منجر به بهبود حاکمیت شده و به حمایت از بنگاهها در کل اکوسیستم
زنجیره ارزش گردشگری پرداخت. بخش گردشگری میتواند از حمایت سازمانهای
بینالمللی و منطقهای مانند صندوق بینالمللی پول، بانک جهانی و بانکهای
منطقهای منتفع شود و از بحران بهعنوان فرصتی برای تحول در برنامه بهبود
گردشگری استفاده کند./ دنیای اقتصاد