تیتر20- همچنین یکی دیگر از مهمترین پیشنیازهای فعالیت در این صنعت، تامین مواد اولیه و قطعات و اجزای ساخت کالاهاست که در برخی از این کالاها، انحصار آن در اختیار فقط چندکشور محدود است. این موضوعات سببشده تولید و فعالیت و رقابت و ماندن در بازار لوازم خانگی سخت و شکننده باشد. بررسیها نشان میدهد صنعت لوازم خانگی ایران از دهه 1340 که بنیان اولیه برخی برندهای نوستالژیک کشور گذاشته میشد، فراز و نشیبهای زیادی را بهخود دیده است، بهطوریکه تا نیمه دهه 1380 برخی برندهای لوازم خانگی قدیمی ایرانی که چندین دهه با فناوری قدیمی در خط تولید و حداقل هزینه در تحقیق و توسعه در بازار فعالیت میکردند، بههمین واسطه در دهه 1380 از رقابت در بازار باز مانده و کمکم خاموشی را تجربه کردند. با خروج این برندها از بازار لوازم خانگی، گرچه برخی برندهای جدید داخلی وارد بازار لوازم خانگی کشور شدند، اما با واردات انحصاری کالاهای خارجی و ازجمله واردات گسترده برندهای کرهای، بازار لوازم خانگی ایران عمدتا در اختیار برندهای کرهای قرار گرفت. با تجربه تحریمهای سال 1390 و 1391 برخی واردکنندگان داخلی اولین اقدامات برای مونتاژ گسترده و سپس داخلیسازی محدود را شروع کردند. اما با شروع مجدد تحریمها در سال 1397 و با کاهش واردات و قطع همکاریها، سرعت داخلیسازی محصولات لوازم خانگی بیشتر شده و آمارها نشان میدهد هماکنون تعمیق داخلیسازی با سرعت قابلتوجهی درحال انجام است؛ بهطوریکه طبق بررسی ها، در سالگذشته میزان تولید برخی محصولات منتخب لوازم خانگی رشد 10 تا 20 درصدی نسبت به سال 1397 داشته و در سالجاری نیز براساس آمارها دوماهه اول سال، بهطور میانگین تولید این محصولات 55 درصد رشد را تجربه کرده است. در گزارش پیشرو همچنین به آمارهای فروشگاههای آنلاین از پرفروشترین برندها در کشور اشاره شده که نتایج آن نشان میدهد طی دوسال اخیر اقبال عمومی گستردهای به کالاهای داخلی و ازجمله به لوازم خانگی داخلی بهوجود آمده است. فعالان بازار لوازم خانگی میگویند درحالحاضر با حدود 20 درصد ظرفیت بالقوه خود فعالیت میکنند و اگر کنترلی روی قیمت مواد اولیه مانند فولاد، مس، آلومینیم و محصولات پتروشیمی و همچنین نوسان نرخ ارز وجود داشته باشد و همچنین دولت عزم خود را برای مبارزه با قاچاق لوازم خانگی به کار گیرد، میتوانند پاسخ این اقبال عمومی را با قیمت و کیفیت نسبتا قابلقبول بدهند.
ارسال نظرات
موضوعات روز