جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کفش تبریز از دیرباز به لحاظ کیفیت، تنوع و دوام شهره خاص و عام بوده و اولین کارخانه چرم سازی در ایران در سال ۱۳۰۸ در شهر تبریز شروع به فعالیت کرد، همچنین کفش تبریز در گذشته همواره در زمینه صادرات، گوی سبقت را از سایر صنایع ربوده و منبعی مهم برای ارتزاق مردم این شهر محسوب می‌شد.
کد خبر: ۴۵۳۳۹
صنعت کفش روبه نابودی استتیتر20- طبق گفته فعالان این صنعت، در حدود 50 سال گذشته برای صنعت کفش تبریز سه بار آسیب جدی وارد شده است، یکی از آنها زمانی‌ بود که کفش ملی فعالیت خود را آغاز کرد و این اقدام، اصلی‌ترین ضربه را به برند و صنعت کفش تبریز وارد کرد، دومین ضربه به دلیل واردات کفش چینی به صورت قاچاق و سومین ضربه به دلیل شیوع ویروس کرونا به این صنعت وارد شد.

حبیب امین زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد که بیشترین آسیب کرونا به صنعت کیف و کفش وارد شده است و تولید و توزیع کیف و کفش از جمله مصادیق بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند، اعلام شده است. با این حال تاکنون هیچ گونه حمایتی از جانب دولت برای جبران خسارت‌های کرونا انجام نگرفته و فعالان این صنعت امیدوارند که مسئولان با چاره‌اندیشی درست و اقدامات به موقع، آن را از رکود خارج کنند.

در این زمینه رئیس اتحادیه کفاشان تبریز  می‌گوید: ظرف چهار ماه گذشته واحدهای تولیدی کفش تبریز دچار ضرر و زیان زیادی شدند که برخی از آن‌ها را به مرز ورشکستگی برده است.

"علیرضا جباریان فام" در خصوص وضعیت فعلی بازار کفش تبریز، می‌گوید:  بسیاری از واحدهای تولیدی در حالت نیمه تعطیل بوده و با ظرفیت 10 درصدی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و حتی تولید برخی از واحدهای تولید کننده کفش‌های ورزشی به طور کامل متوقف شده است.

 وی می‌افزاید: از آنجایی که بیشترین فروش این صنف در آستانه عید نوروز و بازگشایی مدارس بوده و فعالان این عرصه طول سال را چشم انتظار این دو فصل می‌مانند، با این روند کرونا همچنان در فصل بازگشایی مدارس نیز فروش نخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که متاسفانه در کارگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های کیف وکفش تعدیل نیرو بیشتر به چشم می‌خورد، ادامه می‌دهد: هیچ فروشگاهی به دلیل شیوع کرونا تعطیل نشده است؛ چراکه آن‌ها همیشه به فروش امیدوار بوده و سعی دارند به نحوی سرپا ایستاده و برای امرار معاش مجبور به فعالیت هستند.

جباریان فام با بیان این‌که منتظر حمایت عملی دولت هستیم، خاطرنشان می‌کند: دولت اعلام کرده بود که اگر واحدی اقدام به اخراج کارگران خود نکند، به ازای هر یک کارگر 16 میلیون تسهیلات اعطا می‌شود؛ ولی تاکنون هیج ریالی از این بابت پرداخت نشده و کسی موفق به اخذ وام نشده است.

وی عنوان می‌کند: واحدهای تولیدی و فروشگاه‌های کیف و کفش در فشار مطلق بوده و از سویی هزینه‌های برق، اجاره بها و ... نیز پرداخت می‌کنند، از دولت محترم خواستاریم وعده‌هایشان را عملی کنند و در حد شعار نماند.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به این‌که در سال جهش تولید خبری از تولید نیست که جهش هم اتفاق بیافتد، تصریح می‌کند: در صورتی‌که شرایط رو به بهبودی برود، هم خرید و فروش بیشتر شده و هم می‌توانیم شعار "جهش تولید" را محقق کنیم.
صنعت چرم به عنوان صنایع آسیب دیده اعلام نشده است

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان شرقی نیز در این خصوص می‌گوید: صنعت کیف و کفش در فهرست رسته‌های شغلی آسیب دیده از کرونا ویروس قرار گرفته است؛ ولی صنعت چرم که وابسته به کیف و کفش بوده و مانند صنایع دیگر متاثر از فضای حاکم بر صنعت کشور است، از سوی دولت به عنوان صنایع آسیب دیده از کرونا اعلام نشده است.

"مسعود بنابیان"، ادامه می‌دهد: این درحالیست که بیشترین آسیب به  این صنعت وارد شده است؛ چراکه بیشترین خروجی تولیدات چرمی در ایران در کیف و کفش مورد استفاده قرار می‌گرفت و سهم بسیار اندکی در رومبلی استفاده می شود.

وی خاطرنشان می‌کند: صنعت چرم علاوه بر این‌که با مشکلاتی نظیر شرایط تحریم، قوانین مالیاتی، قانون کار، کمبود نقدینگی، عدم حمایت‌های عملی از صنعت‌، عدم ثبات قیمت در بازار و ... مواجه بوده،با گسترش ویروس کرونا نیز مشکلات جدیدی پیدا کرده و  فروش نیز به صفر رسیده است، در واقع می‌توان گفت در حال حاضر همچنان صنعت چرم در رکود به سر می‌برد.

وی با اشاره به وضعیت صادرات چرم استان، تصریح می‌کند: با توجه به این‌که عمده صادرات ما به کشورهای روسیه، آذربایجان و گرجستان انجام می‌گرفت، به دلیل اعلام محدودیت‌های کرونایی و بسته شدن مرزها صادرات چرم از استان به طور کامل به مدت پنج ماه متوقف شد و در حال حاضر نیز  هیچ گونه صادراتی انجام نمی‌گیرد.
نیمی از کارگران صنعت چرم به دلیل کرونا بیکار شدند

بنابیان با بیان این‌که بیش از نیمی از کارگران حوزه چرم بیکار شدند، می‌افزاید: حدود ۲۴۰ واحد تولید چرم دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که قبل از شیوع کرونا ویروس، ۱۷۰ واحد آن فعال بوده و در حال حاضر بیش از نیمی از آن تعطیل شده است و مابقی تنها با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.
در صورت عدم حمایت از صنعت چرم، احتمال اضافه شدن به تعداد بیکاران وجود دارد

وی اضافه می‌کند: چرم و کیف و کفش چرمی، برند منطقه‌ای بوده و سالهاست تبریز،  شهر اولین‌ها، به عنوان قطب صنعت چرم و کفش در ایران شناخته شده است؛ از این رو اگر حمایت شود از نظر برند آسیبی به این صنعت وارد نمی‌شود و همچنان برند چرم و کیف و کفش تبریز بازهم بر زبان ها خواهد ماند.

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم استان؛ هیچ حمایتی از جانب دولت برای این صنعت نشده است و حتی برق و گاز برخی از واحدها که قادر به پرداخت قبوض نبودند، قطع شده است.
صنعت کفش در صدر صنایع آسیب دیدگان اقتصادی در مواجه با کرونا است

یک تولید کننده لایی تقویتی کفش در خصوص مشکلات تولیدکنندگان این صنف، عنوان کرد: باتوجه به مصادف شدن شیوع ویروس کرونا با بهترین فصل فروش این صنف، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل فروش و همچنین دریافت مطالبات مواجه شدند؛ بنابراین صنعت تولید کفش و صنعت تولید و تامین مواد اولیه کفش در صدر آسیب دیدگان اقتصادی در مواجه با کرونا هستند.

"پوریا فرهنگیان"، با اشاره به وضعیت صنعت کفش در شرایط فعلی، اظهار می‌کند: صنعت کفش همانند سایر صنف‌های دیگر نیز به لحاظ شرایط نامناسب اقتصادی و از سوی به دلیل وضعیت پیش آمده ناشی از کرونا ویروس در رکود به سر می‌برد؛ بنابراین اگر با تدابیر صحیح و درست چاره اندیشی نشود، متاسفانه  شاهد آسیب‌های جبران ناپذیری در این بخش خواهیم شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا صنف کفش در اولین فهرست رسته‌ای شغلی آسیب دیده از کرونا ویروس قرار گرفته‌ است،؟ بیان کرد: توقف کامل فروش در بهترین فصل فروش این صنف و  افزایش چک‌های برگشتی به دلیل فروش وعده دار از جمله عواملی بودند که بیشترین آسیب را به این صنعت قدیمی رساندند.

وی با بیان این‌که امروزه مشکل اصلی تولیدکنندگان عدم ثبات قیمتی در بازار است، تصریح می‌کند: قیمت مواد اولیه روز به روز روند صعودی را طی می‌کند و کمبود نقدینگی ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی، بسیاری از واحدها را با چالش تعطیلی و نیمه تعطیلی مواجه کرده است.
حمایت عملی در حوزه تولید را خواستاریم

این تولید کننده تصریح می‌کند: حمایت عملی در حوزه تولید را خواستاریم چراکه شعار وعده‌ها هیچ وقت به واقعیت تبدیل نشده و کارساز نیستند.

وی خواستار تسریع در اقدامات لازم برای حل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کشور، توجه ویژه به کارخانه‌های کوچک و در حال توسعه و برخورداری از امتیازات ویژه در جهت جهش تولید، دسترسی آسان به ماشین آلات مواد اولیه که با دلال بازی در بازار توسط سودجویان احتکار شده، دسترسی آسان به ماشین آلات ‌ مواد اولیه که با دلال بازی در بازار توسط سودجویان احتکار و ... شد .

فرهنگیان خاطرنشان می‌کند: دولت باید تولید کنندگان را در مقابل خود قرار نداده و آنها را  در کنار خود ببیند و درد آن‌ها را درک کرده و  مشکل آنان را برطرف کند./ایسنا


ارسال نظرات
موضوعات روز