پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
قدرت تخیل و خیال پردازی کودکان به یادگیری مهارت ها و بهبود حافظه آن ها کمک می کند اما خیال بافی معایبی هم دارد که والدین باید با رفتار صحیح با خیال بافی فرزندشان برخورد کنند.
کد خبر: ۴۵۷۹۳
تیتر20- کودکانی که رفتارهای آشفته ای مثل بیش فعالی، پر حرفی، خشم، مبارزه و رفتارهای چالشی را از خود نشان می دهند، نیازمند توجه بیشتری نسبت به بقیه هستند و باید از آن ها حمایت بیشتری شود تا بتوانند به استراتژی های مهم و یک زندگی معمولی مانند بقیه دست پیدا کنند.

اگر چه کودکانی هم هستند که نیاز به توجه و پیگیری درمان برای آن ها کمتر است اما کودکانی هم هستند که مدرسه و والدین متوجه آن ها نیستند زیرا این کودکان کمتر چنین رفتارهای آشفته ای را در ظاهر از خود نشان می دهند. این کودکان معمولا به جای این اقدامات پرخاشگرانه مدام در حال خیالبافی هستند.

شاید این آن ها اصلا نیاز به حمایت نداشته باشند اما یک خانواده پر توجه و یک متخصص در این زمینه حتماً باید این کودکان را تحت نظر بگیرد و مسائل آن ها را بررسی کند. در این قسمت اطلاعات بیشتری در مورد خیالبافی کودکان در اختیار شما قرار خواهیم داد.
فواید خیالپردازی و خیالبافی کودکان

قدرت خیال پردازی در علم روانشناسی نشان می دهد که جنبه های مثبتی از خیال بافی وجود دارد. مطالعات کمی هم در این زمینه انجام شده است که چگونه رویا پردازی می تواند به مهارت های اجتماعی و خلاقیت کودکان کمک کند و باعث شود که آن ها اطلاعات را بهتر از دیگران تجزیه تحلیل کنند.

خیالبافی می تواند به خلاقیت، تمرین و یا تعامل کودکان با یکدیگر کمک کند و همچنین ذهن را درگیر و فعال نگه می دارد و در نتیجه ذهن می تواند معانی مختلف را بهتر از دیگران درک کند.

ذهن خلاق این کودکان ایده های بسیار نابی خواهد داشت و همه چیز درون این جعبه ی ذهن پیدا خواهد شد. این کودکان همچنین می توانند هنگام شب اطلاعاتی که در طول روز یاد گرفتند را دوباره مرور کنند.

خیالبافی قطعاً و صددرصد بد نیست و بنابراین نباید کاری کنیم که کودکان کاملا از خیالبافی دست بکشند.

فواید خیالبافی زمانی است که به بهبود حافظه آن ها کمک کند و عوامل حواس پرتی را از آن ها دور کند تا بتواند مهارت های کاربردی به دست بیاورد.
معایب خیالپردازی و خیالبافی کودکان

مشکلات ذهنی می تواند علائم اختلالات نورولوژیکی مثل بیش فعالی، اسکیزوفرنی اوتیسم و غیره باشد. بعضی از خیال بافی ها مشکل ساز هستند و باعث کاهش عملکرد ذهن می شوند و باعث می شود که کودک نتواند در شرایط اجتماعی و حتی در منزل رفتار درست و معمولی را از خودش نشان دهد.

خیالبافی می تواند عوارض جانبی اختلالات یادگیری باشد و در نتیجه تاثیر منفی روی ارتباط کودک با دیگران خواهد گذاشت. بسیاری از متخصصان، خیالبافی را به دلیل یک نوع اختلال توجهی که معمولاً به دلیل کم توجهی والدین اتفاق می افتد، تفسیر می کنند.

البته لزوماً همه خیالبافی ها به این دلیل اتفاق نمی افتند. زمانی که خیالبافی بیش از حد اتفاق بیفتد، درنتیجه نتایج منفی آن بیشتر خواهد بود و پس بهتر است نگاه جدی نسبت به آن داشته باشیم.

همانطور که گفتیم، خیالبافی یک مشکل محسوب نمی شود و مشکل زمانی اتفاق می افتد که خیالبافی، عملکرد و توانایی کودک را برای یک زندگی معمولی سلب کند و در نتیجه ممکن است کودک شما با دیگر هم سن و سالانش متفاوت باشد و بنابراین نمی توان به طور کلی آن را یک مشکل دانست اما باید سعی کرد خیالبافی بیش از حد را در صورت ایجاد مشکل بهبود بخشید. مثلا بعضی از کودکان به دلیل همین خیالبافی های شدید تمرکز کافی روی درس ندارند.

همه ما تا حدی خیالبافی داریم. صدایی که درون سر ماست همیشه به ایده، برنامه و تصمیم گیری های مختلف مثل شام خوردن، پاسخ دادن به شرایط خاص و غیره کمک می کند و در نتیجه همه ما تا حدی های رویا پردازی و خیالبافی داریم.

ذهن ما روی چیزهایی تمرکز می کند که هم اکنون در حال رخ دادن هستند و گاهی اوقات این خیالبافی نوعی سرگرمی برای افراد محسوب می شود اما گاهی اوقات توجه بعضی از افراد را به کل می گیرد و باعث می شود که آن ها کاملاً در رویا سیر کنند و به همین دلیل هوشیار بودن و آگاهانه رفتار کردن برای این افراد سخت خواهد شد.
رفتار صحیح و عاقلانه با خیالپردازی و خیالبافی کودکان

اگر احساس کردید که خیال بافی به یک مشکل برای فرزندتان تبدیل شده است، بهتر است راهکارهای زیر را در پیش بگیرید:
به آن ها یاد بدهید که رفتار خود را زیر نظر داشته باشند:

یکی از راه های مورد نظر، خواندن مجله های مخصوص این کودکان است. باید این ایده را به آن ها معرفی کنید که آن ها انسان های قوی هستند و می توانند روی خود کنترل داشته باشند. این کودکان باید رفتار خود را تحت کنترل بگیرند زیرا به اندازه کافی بزرگ شده اند.

البته توقع بیجا را از آن ها بکاهید و توجه کنید که آیا به معلم گوش می دهند و یا تکالیفشان را انجام می دهند یا نه. کمی از این مسئولیت ها را به خودشان بسپارید. والدین باید به کودکان آموزش دهند که چگونه این اقدامات را انجام دهند و خودشان را مدیریت کنند.
تنفس هوشیارانه را با آن ها تمرین کنید:

این کار باعث می شود که میزان خیال پردازی به حداقل برسد و برای انجام این کار باید روی تنفس به مدت 8 دقیقه در طول روز که توسط متخصصان آموزش داده می شود تمرکز کنید. تنفس عمیق تمرکز را روی دیگر قسمت های زندگی افزایش می دهد.
استراتژی های آموزش و محیط اطراف کودک را در نظر بگیرید:

آیا می توانید محیط اطراف کودک را عوض کنید که کمتر خیالبافی کند؟! مثلاً می توانید معلم او را تغییر دهید و او را در یک مدرسه دیگر ثبت نام کنید که شرایط بهتری برای تمرکز دارد و مهیج تر و جذاب تر است. در واقع اقداماتی را انجام دهید که توجه و تمرکز او به چیزهایی مثل کلاس درس افزایش پیدا کند.
سعی نکنید خیالبافی او را متوقف کنید:

نمی توان به طور کامل این کار را انجام داد؛ به جای آن باید به کودکانتان یاد بدهید که خود آگاهی داشته باشد و بتوانند خیالبافی خود را با یادگیری مهارت های مختلف و تمرکز و توجه بهبود ببخشند.
تغذیه او را بهبود ببخشید و تقویتش کنید:

غذاهای سالم به دلایل مختلف مناسب هستند و باعث می شوند که فرد کنترل بهتری روی خود داشته باشد و بر وظایف خود در طول روز تمرکز کند.
به اندازه کافی استراحت کند:

خوابیدن به اندازه کافی، خیال بافی ها را دور می کند اما آشفتگی در خواب عاملی برای خیال بافی کردن است./ نمناک
ارسال نظرات
موضوعات روز