جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
برابر اعلام معاونت اشتغال وزارت کار با پرداخت منابع و تسهیلات اشتغال روستایی به ۶۵۰۰ طرح در رسته پوشاک، بیش از ۱۲ هزار شغل جدید در این بخش به وجود آمده است.
کد خبر: ۴۶۰۸۳
چگونه از قاچاق پوشاک جلوگیری کنیم؟تیتر20- حمایت از اشتغال و تولید پوشاک در مناطق روستایی، از جمله برنامه های موثر وزارت کار در راستای توسعه اشتغال پایدار، کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و تربیت نیروهای کار ماهر و تحصیلکرده در نقاط روستایی است.

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی آبان سال ۱۳۹۶ ابلاغ و در این راستا تکالیف و وظایف وزارت کار در اجرای آیین نامه اشتغال روستایی تدوین شد.

براساس این آیین نامه، بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات رسته های اولویت دار در برنامه توسعه اشتغال روستایی و عشایری به شمار می روند که دورنمای اهداف پیش بینی شده برای رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در جامعه هدف خود را ترسیم کرده اند.

پوشاک، کفش و مصنوعات چرمی، صنایع غذایی و تبدیلی تکمیلی کشاورزی، مبلمان و مصنوعات چوبی، بسته بندی میوه، سبزی، نان، ادویه و خشکبار صادراتی، ساخت ماشین آلات و ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی، فرآوری محصولات معدنی، صنایع دستی و فرش دستباف از جمله زیررسته های بخش صنعت در برنامه توسعه اشتغال روستایی و عشایری به شمار می روند و سهم بخش صنعت از کل منابع این طرح ۱۰ درصد بوده است.

یکی از رسته های اولویت دار در بخش صنعت و آیین نامه اجرایی قانون مذکور، پوشاک است. کمبود تولید و نیاز کشور به پوشاک باعث شده تا سالانه بیش از دو میلیارد دلار صرف واردات پوشاک به شکل قاچاق شود.

رضا تازیکی ـ مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت کارـ در این باره به ایسنا می گوید: در حال حاضر صنعت پوشاک کشور استاندارد نیست؛ بخش اعظمی از فروش آنلاین پوشاک و کفش کشور دچار مشکل شده و مرکزی هم برای استانداردسازی وجود ندارد در صورتی که استانداردسازی پوشاک مقوله  بسیار مهمی است.

وی با اشاره به قاچاق ۲.۵ میلیارد دلاری پوشاک به کشور می گوید: قاچاق پوشاک نشان می دهد که بازار داخلی، کشش پوشاک قاچاق را دارد چون تولید داخلی نمی تواند آن را پوشش دهد.از طرفی قیمت و کیفیت پوشاک قاچاق با پوشاک داخلی قابل رقابت است و هرچه پوشاک داخلی گران باشد مصرف کننده به سمت پوشاک وارداتی و خارجی تمایل نشان می دهد.

مطابق آمار به دست آمده از سامانه شفافیت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، ۶۵۷۲ طرح در زیر گروه پوشاک، ۳۸۳۰ میلیارد ریال از تسهیلات پیش بینی شده در قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را از محل منابع اختصاص یافته صندوق توسعه ملی و مؤسسات عامل دریافت کرده اند که با تخصیص این اعتبار، برای ۱۲ هزار و ۳۸۰ نفر اشتغالزایی جدید در این بخش وجود آمده است.

بر اساس آمارها، استان کرمانشاه با ۱۸ درصد بیشترین سهم دریافت مبلغ تسهیلات این قانون را به خود اختصاص داده و استانهای تهران، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، خوزستان، سمنان، فارس، خراسان رضوی و خراسان شمالی در رده های بعد قرار دارند.

وزارت کار در راستای تحقق اهداف طرح اشتغال روستایی پرداخت تسهیلات حمایتی به رسته پوشاک را با هدف افزایش تولید پوشاک و ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از قاچاق پوشاک به داخل کشور، تولید مواد اولیه با کیفیت و کاهش وابستگی به مواد اولیه خارجی، کاهش سهم برندهای خارجی و افزایش سهم بازارهای داخلی، ایجاد محصولات با کیفیت برای صادرات و بازسازی و نوسازی کارخانجات تولیدی نساجی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایسنا، تولید پوشاک در مناطق روستایی، ضمن ایجاد اشتغال پایدار، کاهش قیمت تمام شده محصولات و رقابت پذیری بیشتر، بستر تربیت نیروی کار ماهر و متخصص و تحصیلکرده در تمام نقاط روستایی را فراهم کرده و موجب تشویق ساکنین روستا به ماندگاری می شود./ ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز