جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
تیتر20 بررسی می کند؛
در روزهای که کشور در شرایط بحران به سر می برد و صنعت گردشگری بیشتر از سایر صنایع دچار آسیب های دوران تحریم وکرونا شده است، ايجاد تعاوني مي تواند يك راهكار باشد، ولي سوالي كه باقي مي ماند اين است آيا امروز تعاوني ها در كشور مي توانند به عنوان راهكاري براي عبور از بحران قلمداد شوند؟
کد خبر: ۴۶۶۵۱
راهکار گريز از بحران صنعت گردشگري چیست؟/ روزگار ناخوش آژانس های مسافرتی
تیتر20 - در روزهاي بحراني كه كشور مشكلاتي مانند تحريم ها و در ماه هاي اخير شيوع ويروس كرونا را پشت سر مي گذارد، گردشگري داخلي و خارجي ، با مشكلات فراواني روبرو است.

در اين ميان فعالان حوزه گردشگري بيشترين آسيب ها را متحمل مي شوند. مسئولان و مديران مربوط، نشست ها و جلسات متعددي برگزار كردند، قوانين و مصوبات متعددي براي رونق بيشتر اين صنف به تصويب رسيده است، ولي مشكلات همچنان پا بر جا است و بسياري از آژانس ها و صاحبان حوزه گردشگري دچار ضرر و زيان هاي فراوان مالي شدند. 

براي گريز از بحران موجود راهكار هاي متعددي وجود دارد. در ميان اخبار ناخوشايند متوجه شديم 20 صنف حوزه گردشگري براي گريز از بحران ها و قدرتمند شدن بيشتر اصناف حوزه گردشگري، تعاوني تشكيل دادند تا از طريق آن بتوانند فعاليت هاي اقتصادي حوزه گردشگري مانند سرمايه گذاري در پروژه هاي كلان ، خدمات صنفي و آموزشي و... را تحت پوشش قرار بدهند و در دوران بحران،‌مانند اهرمي براي ارايه تسهيلات به آژانس هاي گردشگري عمل كنند.

"رویکرد تعاوني گردشگری تامين نياز صنعت گردشگري، در کنار هم قرار گرفتن آژانس های گردشگری  کوچک و بزرگ است." 
بهاره حبیب زاده مدیر عامل تعاونی گردشگری در این رابطه می گوید:" با تشکیل تعاونی تصميم داريم صاحبان فكر و ايده حوزه گردشگري را دور هم جمع كنيم تا مجموعه گردشگری را تحت یک برند و عنوان بياوريم." 

او ادامه مي دهد :" هرمجموعه ای می‌تواند با داشتن مجوزهای مرتبط  گردشگری سهامدار تعاونی شود." حبيب زاده تاكيد مي كند تشکل های تعاونی گردشگری به سالم سازی صنف، تاسیسات گردشگری، فضای رقابتی سالم و توسعه گردشگری در شرایط بحرانی کمک می کنند.

ولي در اين ميان برخي دست اندرکاران حوزه گردشگری درباره نتیجه بخش بودن تعاوني در تامين نياز صنعت گردشگري نظر ديگري دارند . این دسته از افراد معتقد هستند تعاوني به صورت محدود شكل گرفته است و تمام صاحبان اين صنف در تعاوني حضور ندارند و پيشنهادشان توسعه تعاوني است.

برخي ديگر از انحصاري شدن تعاوني و امكان ايجاد فضاي غیررقابتی و ناسالم مانند دريافت رانت و مزاياي دولتي براي عده اي محدود و تسهيلات سخن به میان می آورند. 

تعاونی‏‎ها ظرفیت‌های فراواني برای توسعه بخش‌های مختلف به ویژه  اقتصادي دارند.  با توجه به این ظرفیت، گسترش و توسعه آن‌ها موجب افزایش اشتغال زایی و کاهش جمعیت بیکاری در کشور خواهد شد.

در روزهای که کشور در شرایط بحران به سر می برد و صنعت گردشگری بیشتر از سایر صنایع دچار آسیب های دوران تحریم وکرونا شده است، ايجاد تعاوني مي تواند يك راهكار باشد، ولي سوالي كه باقي مي ماند اين است آيا امروز تعاوني ها در كشور مي توانند به عنوان راهكاري براي عبور از بحران قلمداد شوند . براي پاسخ به اين سوال بايد نگاه به صنعت گردشگري فرا صنفي داشت.

مسلم است شرايط كنوني، زمان درگيري هاي صنفي نيست و هر گونه حواشي به ضرر حوزه گردشگري تمام خواهد شد. اين روزها براي عبور از بحران صنعت گردشگري بيش از بيش به وحدت اصناف اين حوزه نياز است.
ارسال نظرات
موضوعات روز