پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که اگر هنگام رانندگی از دنده عقب استفاده کنید چه اتفاقی برای خودرو رخ میدهد؟
کد خبر: ۴۶۶۹۵
تیتر20 - تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که اگر در حین حرکت وضعیت جعبه دنده اتوماتیک را از D به R تغییر دهیم، چه اتفاقی برای گیربکس شما خواهد افتاد؟ حتی اگر ماشین اتوماتیک هم ندارید، قطعا به این فکر افتادهاید که اگر در سرعتهای بالا اهرم دنده را از حالت D به وضعیت R تغییر دهید، چه اتفاقی برای ماشین و جعبه دنده خودرو می افتد؟
هرگز توصیه نمیکنیم هنگام رانندگی از دنده معکوس استفاده کنید چرا که آسیب هایی جبران ناپذیری را به خودرو شما وارد خواهد کرد.از جمله مشکلاتی که برای خودرو ایجاد می شود، می توان به خرابی گیربکس اشاره کرد.
مهندسان خودرو ادعا دارند که به هیچ عنوان نباید این کار را انجام داد. خودروسازان مطرح دنیا برای جلوگیری از انجام این کار، عملکردی تحت عنوان Reverse Inhibit را در سیستم انتقال قدرت طراحی کرده اند.
یکی از طراحان خودرو در این خصوص می گوید:تغییر دادن دنده حین رانندگی به حالت معکوس [در اتومبیلهای مدرن] به هیچ وجه عملی نیست، اصولا در این شرایط ماشین فقط درخواست شما را نادیده میگیرد تا زمانی که به سرعت مناسب برسید.
این نکته قابل ذکر است که در طراحی خودروهای مدرن، وسایل الکترونیکی طوری طراحی شده اند که تمام سیستمها با هم در ارتباط هستند و هر سیستم می داند کار سیستم دیگری چیست. این معماری مدرن در سیستمهایی مانند شبکههای کنترل منطقه (Area Networks) استفاده شده است.
این سیستم همان چیزی است که گیربکس اتوماتیک کنترل شده خودرو را قادر میسازد درخواست راننده را برای اقدامی که ممکن است باعث آسیب به خودرو شود، نادیده بگیرد.
اتومبیلهای قدیمی و با پیچیدگی کم، ممکن است عملکرد مهار معکوس نداشته باشند، هر چند سیستمهای مهار معکوس هیدرولیکی در گذشته نیز وجود داشته است.
اگر خودرو فاقد جعبه دنده با ویژگی مهار معکوس باشد، در صورتی که هنگام حرکت به جلو زمانی دنده عقب گرفته شود، موتور به سختی متوقف میشود. در این صورت مانور اضطراری خودرو بسیار دشوارتر خواهد بود و برای ترمز گفتن، به فشار قابل توجهی نیاز دارند. /باشگاه خبرنگاران