جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در گفت و گو با تیتر20:
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین از تصمیم این بانک برای اجرای پایلوت بانک دیجیتال خبر می‌دهد و این اتفاق را آغاز فصلی نو در صنعت بانکداری کشور می‌داند. به باور او این تغییر به معنای ایجاد درکی واقعی و ملموس از بانکداری دیجیتال و گذر از بانکداری الکترونیکی به این نوع پیشرفته از بانکداری است.
کد خبر: ۴۷۰۳۰
آغاز فصلی نو برای صنعت بانکداری/ نیاز بانکی مشتریان شخصی سازی می شود/ تغییر نقش شعب در بانکداری دیجیتال
تیتر20 - بانک ایران‌زمین برنامه‌ریزی برای مهاجرت مرکز داده ابری خود را از سه ماه پیش آغاز کرد. هدف از این تغییر تکمیل زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال وآغاز مراحل اجرایی آن بود، اتفاقی که در آخرین روزهای ماه مهر رخ داد و در جریان آن، بانک ایران زمین مرکز داده ابری خود را افتتاح کرد. راه‌اندازی مرکز داده ابری یکی از پیش‌نیازهای پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال است و امروز بانک ایران زمین مدعی است با در اختیار داشتن این مرکز آمادگی آغاز فصل جدیدی از بانکداری با عنوان بانکداری دیجیتال را در کشور دارد و به زودی پایلوت اولین بانک دیجیتال کشور را رونمایی خواهد کرد. 

فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در گفت‌و‌گو با تیتر20 تصریح می‌کند که با ایجاد بانکداری دیجیتال در ایران صنعت بانکداری در دهه پیش رو تحول چشمگیری را تجربه خواهد کرد؛ این تحول مشابه تجربه‌ای است که بانکداری ایران در دهه 80 با ورود بانک‌های خصوصی پشت سر گذاشت. او در این باره می‌گوید: «بانکداری دیجیتال پدیده‌ای متمایز از بانکداری الکترونیکی است و وجه تمایز آن مشتری‌محور بودن است؛ بنابراین در این مدل از بانکداری مشتری است که انتخاب می‌کند چه سرویس‌هایی را دریافت کند، برخلاف سیستم‌های مرسوم بانکداری که در آن بانک خدماتی را آماده و مشتریان از آنها استفاده می‌کنند.» 

وی می‌افزاید: «در اجرای پایلوت بانک دیجیتال ایران زمین از 14 پلتفرم به طور همزمان رونمایی می‌شود؛ در این پلتفرم‌ها تلاش بر این است که خدمات بانکی موردنیاز مشتریان تا حد زیادی شخصی‌سازی شود. موبایل بانک جدید و اینترنت بانک جدید دو مورد از این پلتفرم‌ها هستند. در اینترنت بانک دیجیتال مشتری می‌تواند فضا را به همان صورت که تمایل دارد، شخصی‌سازی کند. پلتفرم‌های کیف پول الکترونیکی و احراز هویت هوشمند دیگر امکانات بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین به‌شمار می‌آیند.»

او ادامه می‌دهد: «این مدل بانکداری همچنین به پلتفرم بانکداری باز مجهز است و اتصال به این پلتفرم به فین‌تک‌ها امکان می‌دهد تمام خدمات بانکی را در اپلیکیشنی که خود نوشته‌اند قرار دهند و اپلیکیشن مانند بانک عمل کند. پلتفرم دستیار صوتی دیگر پلتفرمی است که در  این مدل از بانکداری عرضه می‌شود. با این ابزار مشتریان می‌توانند با گفتار صوتی خدمات مورد نیاز خود را درخواست کنند تا انجام شود.» 
 
اینالویی اضافه می‌کند: «امروز حتی در میان متخصصان و فعالان صنعت بانکداری، بانک دیجیتال از مجموعه‌ای از اصطلاحات و تعاریف نامتمرکز فراتر نرفته است؛ بانک ایران زمین امیدوار است با رونمایی این بانک تعریفی واقعی از بانکداری دیجیتال ارائه دهد  تا این پدیده و امکانات برآمده از آن به طور ملموس درک شود.»  

او در پاسخ به این سوال که آیا توسعه بانکداری دیجیتال به معنای حذف کامل شعب خواهد بود، می‌گوید: «درست است که در بانکداری دیجیتال مشتریان خدمات را خارج از فضای بانک دریافت می‌کنند اما این به هیچ وجه به معنای حذف فیزیکی شعب نیست بلکه به معنای تغییر نقش شعب است، به این صورت که به جای اینکه شعب، محلی برای انجام عملیات بانکی باشند، در بانکداری دیجیتال مکانی برای ارائه مشاوره درباره خدمات مالی، بازار سرمایه، بانک و موضوعاتی از این قبیل خواهند بود، بنابراین در نظام بانکداری دیجیتال شعبه جایگاه ارتباط با مشتری خواهد داشت و نه ارائه خدمات بانکی و کارکنان بانک به عنوان بازاریابان و فروشندگان خدمات بانکی عمل می‌کنند.» 

اینالوئی می‌افزاید: «وقتی بحث حذف شعبه پیش می‌آید بانک‌ها نگران بیکاری نیروهای خود می‌شوند، این در حالی است که اکنون شمار شعب بانکی در ایران دو برابر استاندارد جهانی است، به عبارت دیگر در ایران 23هزار شعبه وجود دارد در حالی که رقم استاندارد برای ایران 12هزار شعبه است، نکته جالب‌توجه این‌جاست که شمار نیروی بانکی ایران 50درصد کمتر از استاندارد جهانی است؛ پس شعب بانکی ما زیاد و کارکنان آن کم هستند.»

او خاطرنشان می‌کند: «این تناقض، حاصل شمار خدمات بانکی است که از طریق بانک‌های کشور ارائه می‌شود. در حال حاضر شمار این خدمات حدود 120 خدمت است، در صورتی که در سیستم بانکی جهانی بیش از 400 خدمت در اختیار مشتریان قرار می گیرد. در نتیجه ایجاد تنوع در خدمات بانکی از الزامات امروز نظام بانکداری کشور است که البته احتیاج به پیش‌زمینه‌هایی همچون ارتقای سواد دیجیتال کارکنان بانکی، تغییر در مدل های کسب و کار، ارتقای زیرساخت‌ها و... دارد.»

ارسال نظرات
موضوعات روز