جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
تیتر20 بررسی می کند؛
امروز باتوجه به وضعیت پیش آمده برای اقتصاد کشور و همچنین تحریم های وضع شده به ویژه در بخش نفتی، اصلی ترین تلاش جعفری باید در جذب سرمایه های سرگردان به بخش معدن متمرکز شود.
کد خبر: ۴۷۷۴۴
اولویت های سکان دار جدید ایمیدرو/ از همراهی با بخش خصوصی و جذب سرمایه های سرگردان تا ساماندهی روابط عمومی
تیتر20 - آذر ماه برای خداداد غریب پور ماه پرخاطره ای خواهد بود. او در 26 آذر 97 سکان هدایت این سازمان که بازوی اجرایی وزارت صمت در بخش معدن است را  برعهده گرفت و درست دو سال پس از مراسم معارفه خود در 17 آذر 99 با حکم علیرضا رزم حسینی این سمت را به وجیه اله جعفری رییس سازمان تهیه و تولید مواد معدنی ایران تحویل داد.

عملکرد دو ساله غریب پور و برخی انتخاب های وی چندان درخشان نبوده است و او در طی این دو سال تنها اقدامات بزرگی که در دوران مدیریت دکتر کرباسیان در دستور کار قرار گرفته بود را افتتاح و به نتیجه رساند. 

اما اگر زاویه این نگاه را به سمت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران«ایمپاسکو» تغییر دهیم، اتفاقات خوبی در این شرکت به وقوع پیوسته است. شاید مهمترین کاری که ایمپاسکو عهده دار اجرای آن شد طرح احیا معادن کوچک و متوسط مقیاس و همکاری ویژه آن با بخش خصوصی بود. از سویی دیگر بررسی سوابق گذشته نشان می دهد جعفری از دل حوزه معدن انتخاب شده و پیش تر نیز عهده دار سمت معاونت معدنی وزارت صمت بود. 

درواقع حضور چنین مدیری برای هدایت ایمیدرو در صورت انتخاب های هوشمندانه در این دوران می تواند برای فعالان این بخش باعث دلگرمی باشد. 

اما بی تردید جعفری باید چندین موضوع را در اولویت های اصلی خود قرار دهد.
شاید اولین اقدام جعفری برای سمت جدیدش، توسعه هرچه بیشتر فعالیت های معدنی و حل مشکلات این بخش باشد. به نوعی با تعامل بیشتر ایمیدرو و بخش خصوصی وی می تواند حامی فعالان این بخش باشد. موضوعی که بارها بارها درباره آن صحبت شده و آن استفاده از نظرات بخش خصوصی در تصمیم گیری هاست. 

اما موضوع دیگر اجرای طرح های توسعه و بزرگ در بخش معدن و پیگیری آن است. بحثی که در دوران مدیریت کرباسیان در ایمیدرو به خوبی قابل لمس بود. ایمیدرو در زمان مدیریت مهدی کرباسیان با جدیت توسعه معدن را در دستور کار قرار داد که امروز بخش زیادی ازاتفاقات بزرگ معدنی مانند آغاز بکار عملیات اجرایی معدن مهدی آباد پس از سالها سرگردانی، امکان سنجی اقتصادی پروژه بوکسیت گینه پس از 20سال بر زمین ماندن، افتتاح هفت طرح فولادی پس از جنجال های بسیار وموارد بسیار دیگر تماما در دوره کرباسیان به وقوع پیوست. 

با بازنشسته شدن کرباسیان و رفتن او از ایمیدرو ماه ها این سازمان با حضور سرپرست هدایت شد درنهایت با انتخاب غریب پور برای سکانداری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران فعالان این بخش خود را برای ادامه مسیر گذشته وانرژی ای بیش از مدیر قبلی آماده کرده بودند اما حاصل مدیریت غریب پور در این دوسال بیشتر به افتتاح طرح های تعریف شده در دوره گذشته ختم شد. 

به همین دلیل امروز باتوجه به وضعیت پیش آمده برای اقتصاد کشور و همچنین تحریم های وضع شده به ویژه در بخش نفتی، اصلی ترین تلاش جعفری باید در جذب سرمایه های سرگردان به بخش معدن متمرکز شود. 

البته در این زمینه اتفاقاتی در دوره غریب پور رخ داده و آن ایجاد شرکت بورسی و حمایت سرمایه ای از شرکت های معدنی و صنایع معدنی بود که باید در دوره جدید از مدیریت این سازمان با جدیت پیگیری شود. بخش معدن می توان سهم بسزایی در اقتصاد داشته و نقش خود در تولید ناخالص ملی را افزایش دهد. 

در کنار موضوعات مهم اجرایی، جعفری باید نگاه ویژه ای به بخش روابط عمومی این سازمان داشته باشد. موضوعی که در دوره غریب پور حلقه مفقوده این سازمان تلقی می شود. متاسفانه انتخاب های نادرست برای هدایت بخش روابط عمومی و عدم بروزرسانی شیوه های ارتباطی در این بخش از ایمیدرو به خوبی قابل لمس است.

سازمانی که زیرمجموعه اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، در حوزه ارتباط با رسانه و اطلاع رسانی عملکرد ضعیفی داشته و بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

تعامل هرچه بیشتر این سازمان با رسانه به شفاف سازی عملکرد و قدرتمند بودن آن باز می گردد. به نظر می رسد زیرساخت ها در بخش روابط عمومی این سازمان به روز نیست. درحالی که روابط عمومی پیشانی یک سازمان است که اقدامات آن را نمایان می کند. حتی این ضعف در انتشار خبر انتصاب مدیر این سازمان نیز قابل رویت است که پس از 4  ساعت خبر انتصاب وجیه اله جعفری از سوی سایت ایمیدرو منتشر می شود.

درواقع جعفری باید نگاه ویژه ای در کنار اقدامات مدیریتی به روابط عمومی داشته باشد. انتظار می رود ایمیدرو بار دیگر به روزهای اوج خود بازگشته و معدن را با قدرت توسعه دهد. 


ارسال نظرات
موضوعات روز