سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
تیتر20 بررسی می کند؛
داستان تعهدات معوق بیش از هر مسئله دیگری به تحریم گره خورده، هرچند البته نمی توان ضعف برنامه ریزی را نیز در شکل گیری این ماجرا انکار کرد. سایپا جزو خودروسازانی است که با آغاز تحریم صنعت خودرو در تابستان 97، مجبور به وداع با همکاران خارجی خود شد.
کد خبر: ۴۷۹۹۶
سایپا به دنبال صفر کردن معوقات
تیتر20 - صفر کردن تعهدات معوق این روزها همچنان یکی از دغدغه های اصلی خودروسازان داخلی است و در این بین، سایپا نیز قصد دارد از این بحران به واسطه افزایش تولید و تجاری سازی محصولات ناقص عبور کرده و تعهدات عقب افتاده خود را به صفر برساند. 

داستان تعهدات معوق بیش از هر مسئله دیگری به تحریم گره خورده، هرچند البته نمی توان ضعف برنامه ریزی را نیز در شکل گیری این ماجرا انکار کرد. سایپا جزو خودروسازانی است که با آغاز تحریم صنعت خودرو در تابستان 97، مجبور به وداع با همکاران خارجی خود شد. با از راه رسیدن تحریم های سختگیرانه آمریکا، سیتروئن فرانسه مجبور به ترک ایران شد، آن هم در حالی که در پسابرجام قرارداد همکاری مشترک با سایپا به امضا رسانده بود.

طبق این قرارداد نزدیک به دو هزار دستگاه سیتروئن سی باید در سایت کاشان سایپا مونتاژ ومشتریان می شد که سایپایی ها توانستند با استفاده از ذخایر قطعه ای (قطعاتی که حدفاصل خروج آمریکا از توافق هسته ای و برجام تا آغاز تحریم وارد کرده بودند)، تعهدات این محصول را تمام و کمال انجام دهند. 

این اما پایان کار سایپا در مواجهه با بحران تعهدات معوق نبود، زیرا این شرکت چند صد هزار دستگاه تعهد ایجاد کرده و باید پاسخ مشتریان را می داد. سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو با دو مشکل اساسی در تعهدات معوق مواجه بودند که به محصولات رنو و برلیانس مربوط می شد. هر دو شرکت به دلیل تحریم ها، از ایران رفتند، آن هم در شرایطی که کلی از محصولات آنها پیش فروش شده بود. به عنوان مثال بیش از 36 هزار دستگاه از محصولات رنو پیش فروش شده بود، آن هم در حالی که تنها برای 12 هزار دستگاه آن قطعه وجود داشت. 

در مورد برلیانس نیز قطعات تامین شده، کفاف تعهدات را نمی داد، ضمن آنکه سایپایی ها تمایل نداشتند این محصول را با توجه به نرخگذاری دستوری و هزینه بالای تولید، به تولید برسانند. در نتیجه سایپایی ها تصمیم گرفتند با ارائه پیشنهادات جذاب، مشتریان را به انصراف ترغیب کنند.

 در این بین، مشتریان می توانستند در ازای انصراف از ثبت نام محصولات رنو و برلیانس، یا سودی هنگفت و نامتعارف دریافت کنند و یا خودروهای دیگری را به جای آنها بردارند. مثلا سایپا به ثبت نام کنندگان برلیانس پیشنهاد داد به جای این خودرو، سه دستگاه کوئیک آر تحویل بگیرند. پیشنهاد دیگر نیز این بود که ثبت نام کنندگان رنو و برلیانس در ازای انصراف، 45 درصد سود دریافت کنند، عددی که در تاریخ خودروسازی کشور بی سابقه بود. 

با این روش ها سایپا و پارس خودرو توانستند بخش قابل توجهی از تعهدات خود را رفع کنند، هرچند بودند مشتریانی نیز که برای دریافت خودروهای ثبت نامی پافشاری کردند و در نهایت به خودرو خود هم رسیدند.

در کنار رنو و برلیانس، سایپایی ها با تعهدات معوق درباره محصولات داخلی مانند پراید و تیبا نیز مواجه بودند که ترجیح دادند با خرید زمان، آنها را به تدریج تحویل دهند. در واقع چون خودروهای موردنظر امکان ادامه تولید داشتند، سایپا دیگر از روش سود هنگفت و جایگزینی استفاده نکرد، اما در عوض مجبور شد بابت تاخیر در تحویل آنها، جریمه تاخیر بپردازد.

سایپایی ها اما در کنار این اقدامات، ضرباهنگ تولید را هم بهبود دادند، ضمن آنکه به تکمیل خودروهای ناقص نیز سرعت بخشیدند تا تعهدات معوق با شتاب بیشتری در مسیر رفع شدن قرار بگیرد. گفته می شود دومین خودروساز بزرگ ایران توانسته تعهدات معوق مربوط به سال 97 را به اتمام برساند و باقی خودروهای معوق این شرکت نیزطی ماه های پیش رو (شاید تا پایان امسال) تحویل خواهد شد، البته مشروط بر بهبود روند تولید.

ارسال نظرات
موضوعات روز