جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰
نکات فنی خودرو؛
آب رادیاتور مایعی است که گرمای موتور را جذب می‌کند و این گرما را از طریق رادیاتور خارج می‌کند.
کد خبر: ۴۸۲۳۹
تیتر20 - بسیاری از مواقع پیش می آید که هنگام رانندگی، متوجه افزایش درجه حرارت موتور خودرو می شوید. کنار خیابان می ایستید و مخزن سرریز مایع خنک کننده را بررسی می‌کنید و متوجه می‌شوید که مخزن خشک شده است، اما مایع خنک کننده همراه ندارید و آب لوله کشی به همراه دارید. سوالی که پیش می آید آیا می توان این آب را داخل رادیاتور ریخت؟ 

قاعدتاً درون رادیاتور خودرو همیشه باید از مایع خنک‌کننده استفاده کنید. اما ممکن است در زمان‌هایی که خودرو جوش آورده و  دسترسی‌ به مکانیکی و مایع خنک‌کننده ندارید باید اقدام به رفع مشکل کنید.

در گذشته بیشتر افراد در رادیاتور خودرو آب لوله کشی می ریختند و وقتی هوا سرد می شد، ضد یخ به آن اضافه می‌کردند. با همین روش ساده موتور‌ خنک‌تر می شود، مگر اینکه مشکلی پیش می آمد، نقطه جوش آب ۱۰۰ درجه سانتی گراد است و اگر این دما بالاتر بود می توانستیم به جای آب رادیاتور از آب معمولی استفاده کنیم.

موتور‌های مدرن در دما‌های بالاتر کار می‌کنند، استفاده از آب فقط در رادیاتور اتومبیل باعث گرم شدن بیش از حد و آسیب دیدگی آن می‌شود که می توان به آسیب به سر سیلندر و بلوک موتور اشاره کرد. آب لوله کشی حاوی مواد معدنی است که در داخل رادیاتور رسوب می‌کند و باعث خوردگی، کوتاه شدن عمر آن می‌شود.

ماده خنک کننده یک پوشش محافظ برای رادیاتور فراهم می‌کند تا از خوردگی جلوگیری کند. مخلوط خنک کننده و آب ۵۰/۵۰ همچنین دمای انجماد را کاهش می‌دهد و نقطه جوش آب رادیاتور ماشین را افزایش می‌دهد. به جای یخ زدن و ترک خوردن بلوک موتور در ۳۲ درجه سانتی گراد، یک مخلوط نیمه آب و نیمه خنک کننده دارای نقطه انجماد منفی ۳۴ درجه است، همچنین نقطه جوش آب را از را از ۱۰۰ درجه سانتی گراد به ۱۵۳ درجه می‌رساند.

بنابراین، اگر در موقعیتی از خود بپرسید آیا می‌توانید آب را در رادیاتور اتومبیل قرار دهید؟، مطمئن شوید که فقط برای مسافت کم می توانید از آب لوله کشی استفاده و باید سریع تر برای خرید مایع کننده اقدام کنید، سپس، به یک مکانیک مراجعه کنید تا در وهله اول دلیل کم بودن آب رادیاتور را تشخیص دهد، نشتی را ترمیم کرده و سیستم را شستشو دهید و یک مخلوط ۵۰/۵۰ آب و مایع خنک کننده به رادیاتور اضافه کند.

چرا فقط از خنک کننده به تنهایی استفاده نمی‌شود؟

به یاد داشته باشید، آب دارای خاصیت خنک کنندگی طبیعی است، به همین دلیل آن را می‌نوشید.مایع خنک کننده به تنهایی نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و باید با آب مخلوط شود. خنک کننده به تنهایی در ۸ درجه فارنهایت یخ می‌زند. /باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
موضوعات روز