پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
نجفی : باید همه عناصر صنعت خدمات پس از فروش دور یک میز جمع و با یک اقدام هماهنگ بتوانند این بخش را ساماندهی کنند، مصرف کنندگان مستحق دریافت بهترین خدمات هستند و در این شرایط نباید دغدغه خدمات پس از فروش داشته باشند
کد خبر: ۴۸۴۲۳
تیتر20 - در حالی که شرکت های معتبر و مجوزدار در عرصه خدمات پس از فروش لوازم خانگی فعالیت دارند اما در این بین شرکت غیرمجاز زیادی نیز هستند که مشغول فعالیت هستند.
ارائه خدمات پس از فروش یکی از ویژگی های مهم برندها و تولیدکنندگان کالا در سراسر دنیا است و تولیدکنندگان برای کسب مشتری و توسعه بازارهای خود، ارائه این خدمات را به منظور مشتری مداری در دستور کار قرار داده اند.
در حال حاضر این موضوع در کشور ما نیز از سوی شرکت های داخلی مورد توجه قرار گرفته و سعی می کنند با توسعه و گسترش خدمات پس از فروش محصولاتی که عرضه می کنند تعداد مشتریان بیشتری را از خود راضی نگه دارند تا اقبال به محصولات شرکت ها افزایش یابد.
در شرایط کنونی با توجه به تحریم و خروج شرکت های خارجی و از طرفی افزایش تورم، قیمت لوازم خانگی در کشور بسیار افزایش یافته است و مصرف کنندگان برای خرید این محصولات دچار سختی می شوند.
با افزایش قیمت ها جایگاه و نقش خدمات پس از فروش در بین خریداران بیش از گذشته پررنگ تر شده و خریداران برای اطمینان بیشتر محصولاتی را خریداری می کنند که خدمات پس از فروش قابل اعتمادی داشته باشد تا در صورت وجود هر گونه نقص در کالای خریداری شده بتوانند از این طریق آن را برطرف کنند و ناچار به پرداخت هزینه گزاف نباشند.
در میان شرکت های معتبر و مجوز داری که مشغول به ارائه خدمات پس از فروش هستند شرکت های غیرمجازی نیز وجود دارند که مبادرت به انجام این کار می کنند و دست به اقداماتی می زنند که علاوه بر ضرر و زیان که به دارندگان کالا وارد می کنند در برخی از موارد اقداماتی که انجام می دهند مصداق کلاهبرداری است.
البته در این میان خریداران نیز بی تقصیر نیستند و بعضا به فروشگاه های برای خرید کالا مراجعه می کنند که کالا را بدون گارانتی اصلی عرضه می کنند و خریدار نیز بدون توجه به این موضوع و یا بر اساس بی اطلاعی خرید خود را انجام می دهد و در نهایت به مشکل می خورد.
در این باره گفتگویی با وحید نجفی نایب رئیس انجمن صنفی خدمات پس از فروش لوازم خانگی انجام داده ایم که می خوانید.
تیتر 20: چرا شبکه های غیررسمی خدمات پس از فروش در کشور گسترش پیدا کرده است؟
نجفی: این شبکه ها معمولا در بازار وجود و حضور داشتند و بنا بر فراخور شرایط بروز و ظهور آنها در بازار گسترش پیدا کرد، از دوسال پیش به دلیل تحریم های ظالمانه این تلقی ایجاد شد که برندهای معتبر و خارجی در بازار حضور ندارند در حالی که این برندها تحت لایسنس فعالیت می کردند و عملا سرمایه گذاری تولید و کارخانه ها همه توسط سرمایه گذاران داخلی و شرکت های داخلی انجام می شد اما پس از تحریم امکان تولید با عنوان قبلی برندها وجود نداشت اما خدمات پس از فروش یک مقوله جداگانه از این موضوع بود و باید طبق قانون تا 10 سال به خریداران کالاها، خدمات پس از فروش ارائه می کردند و شرکت های که این کالاها را فروختند این تعهد را دارند و همچنان در حال ارائه هستند اما به دلیل خلاء روانی ناشی از هجمه تبلیغاتی که ایجاد شد هر فرد یا شرکتی سعی کرد از این خلاء سوءاستفاده کنند و خود را به صورت متقلبانه نماینده این برندها یا جایگزین نمایندگی آنها معرفی کنند که مشکلات زیادی را ایجاد کرد، همچنین به دلیل اینکه برخورد قانونی مناسب با افرادی که این ادعاها را می کردند اتفاق نیفتاد از عوامل گسترش این شبکه ها است.
تیتر 20: عملکرد برندها در توسعه این شبکه ها چقدر موثر بوده است ؟
نجفی: برندها قاعدتا نقشی در میدان دادن به این شبکه های غیرمجاز نداشتند اما با معرفی خدمات خود و اطلاع رسانی فعالیت های ایجابی و با ارائه خدمات بهتر از گذشته می توانند این فضا و عرضه را برای افراد سودجو و متقلب تنگ تر کنند.
تیتر 20: انجمن خدمات پس از فروش برای مقابله با این شرکت ها چه جایگاهی دارد و چه میزان اثرگذاری دارد؟
نجفی: به عنوان انجمن خدمات پس از فروش از فعالیت و توسعه این افراد و شرکت های غیررسمی و غیرمجاز همیشه ناراحت و گله مند بودیم به دلیل اینکه این افراد تحت نام برندها و نمایندگیهای اصلی خود را جلوه می دهند و سوءاستفاده میکنند که این موضوع به نام نمایندگی های اصلی نوشته می شود و با تاثیرگذاری بر اذهان، ذهنیت جامعه را نسبت به برندهای اصلی و افراد و شرکت هایی که به صورت رسمی و قانونی سرمایه گذاری سنگینی انجام داده و در حال فعالیت هستند، تغییر می دهند و از اعتبار آنها سوءاستفاده می کنند و اعتبار صنعت خدمات پس از فروش را در کشور زیز سئوال می برند.
تیتر 20: چرا هزینه دریافت خدمات از شرکت های اصلی گرانتر از شبکه های غیررسمی است؟
نجفی: نمی توان گفت هزینه شرکت های رسمی گرانتر است در بسیاری از مواقع هزینه در شرکت ها و تعمیرگاه های غیرمجاز بسیار بیشتر و چند برابر است اما آنها با تبلیغات و اطلاع رسانی نادقیق اینگونه اظهار می کنند که هزینه کمتری برای مصرف کننده ایجاد می شود در صورتی که این موضوع بالعکس است اما در معدود دفعاتی نیز ممکن است هزینه شرکت های غیرمجاز به دلیل استفاده از روش های غیرمجاز و قطعات تقلبی که استفاده می کنند کمتر باشد.
تیتر 20: چه تدابیری برای برون رفت از وضعیت کنونی می توان اتخاذ کرد؟
نجفی: باید همه عناصر صنعت خدمات پس از فروش دور یک میز جمع و توانمندی های خود را به اشتراک بگذارند، فعالان مجاز و قانونی بازار اعم از انجمن خدمات پس از فروش،شرکتها، واحدهای صنفی مجاز، اتحادیه ها و سازمان های نظارتی باید با یک اقدام هماهنگ بتوانند این بخش را ساماندهی کنند، مصرف کنندگان مستحق دریافت بهترین خدمات هستند و در این شرایط نباید دغدغه خدمات پس از فروش داشته باشند، آسایش خاطری که می توانیم در ذهن مصرف کننده ایجاد کنیم از این طریق قابل دسترس است که در این باره اقدامات مناسبی از سوی ستادمبارزه با قاچاق کالا، پلیس آگاهی،تعزیرات، اتحادیه ها و انجمن خدمات پس از فروش اتفاق افتاده که ادامه دار خواهد بود.