جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
شیوه پرداخت خسارت برای خودروهای غیر متعارف در سال آینده تغییر خواهد کرد.
کد خبر: ۴۸۷۲۵
تیتر20 -  با وجود نوسان تند قیمت ها در بازار خودرو به استناد مصوبه بیمه شخص ثالث، تمامی خودروها با هر قیمتی فقط امکان پوشش بیمه ای تا سقف مشخصی که برای امسال ۲۲۰ میلیون تومان بود را داشته و مابقی مشمول پرداخت خسارت نبود که به زیان خودروهای با قیمت بیش از سقف تعیین شده (غیرمتعرف یا لوکس) تمام می شد، این در حالی است که بیمه مرکزی وعده داده با رایزنی های صورت گرفته از سال آینده تمامی خودروها تا سقف پوشش بیمه ای انجام شده خسارت دریافت کنند.


قبل از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال۱۳۹۵،  قانونگذار حد مشخصی برای مسئولیت مقصر حادثه رانندگی جهت پرداخت خسارت مالی وارده به خودرو زیان دیده تعیین نکرده بود و اگر یک خودرو لوکس چند صد میلیونی دچار  خسارت می شد امکان پرداخت کامل خسارت وجود داشت. اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث  خودروها بر اساس معیار قیمت به دو نوع متعارف و نامتعارف تفکیک  و برای جبران خسارت مالی خودروهای نامتعارف حد تعیین شد؛ به طوری که خودروی متعارف خودروئی است که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال باشد و خودرویی که قیمت آن بیشتر از این حد باشد نامتعارف تلقی می شود.  

بر این اساس در سال جاری رقم  ۲۲۰ میلیون تومان معیار شناسایی خودروها در پرداخت خسارت قرار گرفت و خودروهای تا این سقف متعارف و بالاتر از آن نامتعارف اعلام شد. در این شرایط اگر یک خودروی متعارف که قیمت آن در سال جاری حداکثر ٢٢٠ میلیون است در یک حادثه رانندگی دچار خسارت مالی شود، میزان خسارت به هر اندازه ای که باشد باید توسط مقصر حادثه جبران شود و هیچ محدودیتی برای پرداخت خسارت وجود ندارد.  

اما برای خودروهای غیر متعارف و بالای ۲۲۰ میلیون تومان، با توجه به اینکه از نظر قانونگذار خودرو لوکس (نامتعارف) است حتی اگر این خودرو خسارت کلی دیده و اسقاطی شده باشد مقصر حادثه فقط تا حد ۲۲۰ میلیون تومان مسئول بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و به تبع آن بر عهده بیمه گر نیز نخواهد بود.

در حال حاضر با تغییرات قیمت خودرو نسبت به سال ۱۳۹۵ این روال نمی توانست پاسخگو باشد چرا که اغلب خودروهای موجود با رقم بیش از ۲۲۰ میلیون تومان هستند و صاحب خودرو با وجود پرداخت حق بیمه امکان استفاده از پوشش بیمه ای رابه طور کامل نداشته و صاحبان خودروهای بالای این قیمت متضرر می شوند.

چندی پیش بود که خسرو جردی - مدیر کل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی- در این رابطه به ایسنا گفته بود که این قاعده قانون مصوب مجلس است و نمی توان خلاف آن عمل کرد ولی تا حدی که امکان داشته تفسیر شرکت های بیمه به نفع زیان دیدگان انجام می گیرد و پرداخت خسارت نیز به بالاترین حد ممکن صورت می گیرد؛ اما اعمال تغییرات اساسی در این خصوص نیاز به اصلاح قانون در مجلس دارد. این در حالی است که بیمه مرکزی و شرکت های بیمه متقاضی اصلاح این قانون هستند و به همین منظور لایحه ای از طریق دولت به مجلس ارائه شده  و  این تقاضای صنعت بیمه  است، چرا که محاسبات این روش برای شرکت های بیمه نیز دشوار و از سویی موجب نارضایتی زیان دیدگان شده که این در نهایت به نفع شرکت های بیمه نیز تمام نخواهد شد.

اما تازه ترین اعلام سلیمانی- رئیس کل بیمه مرکزی- از این حکایت دارد که شیوه پرداخت خسارت برای خودروهای غیر متعارف در سال آینده تغییر خواهد کرد.

وی گفته که بیمه مرکزی به دنبال آن است که از سال آینده به همه خودروها تا سقف پوشش بیمه‌ای که انجام شده، خسارت داده شود و دیگر بحث خودروی متعارف و غیرمتعارف مطرح نباشد.

گرچه رئیس کل بیمه مرکزی توضیح درباره جزئیات این تغییر ارائه نکرده ولی اظهارات پیشین مدیر کل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی از این حکایت داشت که پیشنهاد بیمه مرکزی  این  بوده که با اعمال تغییرات در این ماده از قانون،  بیمه گر مکلف باشد خسارت واقعی خودروی زیان دیده را (بدون توجه به اینکه خودرو ارزان قیمت است یا لوکس) تا سقف تعهدات مالی اجباری و اختیاری مندرج در بیمه نامه مقصر حادثه محاسبه و پرداخت کند. این در حالی است که بر اساس قانون حاضر اگر تعهد مالی خودرو مقصر در بیمه نامه مثلا  ۵۰ میلیون تومانی باشد و به خودروی زیاندیده که غیر متعارف است ۳۰ میلیون تومان خسارت وارد شده باشد، شرکت بیمه باید طبق قاعده متناظر که توضیح داده شده عمل کند یعنی ممکن است فقط ۱۰ میلیون تومان از خسارت وارده جبران شود که این با فلسفه بیمه همخوانی ندارد ولی تا زمانی که  قانون اصلاح نشود برای همه از جمله شرکت های بیمه لازم الاجراست./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز