پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
دارنده یک خودرو ۱.۵میلیارد تومانی سالانه ملزم به پرداخت تنها پنج میلیون تومان یا مالک یک خودرو با ارزش ۴.۸میلیارد تومانی در نهایت سالانه ۹۲میلیون تومان مالیات خواهد پرداخت؛ لذابرای کسانی که توانایی خرید خودروهای میلیاردی دارند، چندان اهمیت نخواهد داشت.
کد خبر: ۴۸۹۹۷
تیتر20 - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی مجلس مصوب کردند تا کلیه مالکان خودرو اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، انواع خودروهای سواری و وانتهای دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش خودرو آنها بالغ بر یک میلیارد تومان است، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو خود شوند.
خودروهایی که تا یک میلیارد تومان قیمت دارند، از پرداخت مالیات سالانه معاف هستند. اما مالک خودرویی که بطور مثال ارزش ریالی روز آن یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است، دو میلیون (از بابت مازاد بر یک میلیارد تومان) بایستی مالیات بپردازد. اگر ارزش خودرو ۱.۵میلیارد تومان باشد بایستی سالانه پنج میلیون تومان مالیات بپردازد.
مقیاس محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات خودرو است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال۱۳۹۹ تعیین و اعلام خواهد شد. سازمان امور مالیاتی مکلف شده است، حداکثر تا پایان خرداد ماه سال آینده نسبت به تعیین داراییهای مشمول و ارزش آنها اقدام کرده و مراتب را به نحو مقتضی به اطلا ع اشخاص مشمول برساند.
دارندگان خودروهای با ارزش بالاتر از یک میلیارد تومان، بایستی مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال۱۴۰۰ پرداخت نمایند.
در همین راستا کارشناس اقتصادی ضمن اینکه هدف از مالیاتگیری از خودروهای لوکس و خانه نوعی توزیع ثروت بوده، معتقد است که نرخ این دو نوع مالیات بایستی تصاعدی بوده و در نرخگذاری این مالیاتها لازم است دقت زیادی صورت گیرد؛ چراکه خطا در این زمینه میتواند موجب انتقال نقدینگی و سرمایه از یک بازار به بازار دیگر شود. باتوجه به اینکه مالیات سه هدف مشخص شامل افزایش درآمدهای پایدار برای دولت، بازتوزیع ثروت و جلوگیری از احتکار و سفته بازی را دنبال میکند و هریک از اینها، پایه مالیاتی مخصوص به خود را میطلبد، هدف مجلس برای اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانه توزیع ثروت است.
فعالان حوزه خودرو، اخذ مالیات از خودروهای میلیاردی را در شرایط آزادسازی واردات، توجیهکننده مقررات دولت و مجلس در این رابطه خواهد بود؛ اما اکنون که واردات خودرو ممنوع است و در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه) مجلس نیز نمایندگان در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه۱۴۰۰ در بخش درآمدی، ضمن اعلام مخالفت با واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد، بند الحاقی ۶ تبصره۶ را حذف کردند.
ضمن اینکه با وجود پافشاریهایی که برای ورود خودروهای مناطق آزاد به غیر از خودروهای آمریکایی به سرزمین اصلی و کسب درآمد از این محل وجود داشت، در نهایت این پیشنهاد در مجلس رای نیاورد و ورود خودروهای لوکس مناطق آزاد به سرزمین اصلی منتفی شد. براین اساس هیچگونه واردات خودرویی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی صورت نخواهد گرفت و درآمد پیشبینی شده برای دولت از این محل حذف خواهد شد.
بنابراین به گفته کارشناسان و فعالان این صنعت، اخذ مالیات درعین ممنوعیت واردات، با تبعات زیادی در بازار همراه خواهد بود. از جمله این تبعات کاهش انگیزه خرید این خودروها است. مشتریان محصولات خارجی طبق مصوبه مجلس باید بهطور سالانه مالیات مشخصی را به دولت بپردازند که این مالیات جدای از مالیاتهای جاری محاسبه میشود؛ بنابراین هزینه مضاعفی را به خریداران محصولات خارجی تحمیل میکند.
براین اساس مالیات از خودروهای لوکس که طی سه سال اخیر با ممنوعیت واردات از سوی دولت مواجه شده، زمینه افزایش قیمت آنها را بیشتر فراهم خواهد کرد و در اینصوت با ریزش مشتری، نمیتواند تامینکننده منابع پایدار برای دولت باشد.
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر مالیات خودروهای لوکس بر بازار و امکان تاثیرگذاری بر کاهش قیمتها، معتقد است: مالیات ممکن است باعث کاهش تقاضا شود اما به شرطی که نرخ مالیات از عایدی، با هزینههای جاری و سرمایهای قابل قیاس باشد. هزینه فرصت از دست رفته برای یک خودروی یک میلیارد تومانی بیش از ۱۵میلیون تومان در ماه است. بهعبارتی چنانچه بهجای خرید خودرو، سپردهگذاری صورت گیرد، ۱۵ میلیون تومان سود بانکی حاصل خواهد شد. البته که هزینه بیمه، عوارض شهرداری، سوخت (حتی یارانهای) و افت قیمت استهلاکی و... در شرایط غیرتورمی بازهم بیشتر از نرخ مالیات است؛ لذا ارقام مالیاتی، دافعه کافی برای نخریدن ندارد.
وی افزود: در عین حال، نرخ بازدهی تورمی خودرو در سالهای اخیر، بسیار بالا بوده و علیرغم کارکرد، خودروی وارداتی بیش از ۱۰۰۰ درصد بازدهی را در قالب افزایش قیمت ظرف ۳۰ ماه تجربه کرده است. در حقیقت تاثیر سیاستهای پولی به مراتب بزرگتر از هزینههای مالیاتی خواهد بود و مجدد منجر به کاهش تقاضا نخواهد شد. در نهایت نیز بحث جایگزینی مطرح است که در آن زمینه نیز خودروهایی همچون بنز S و BMW سری 7 که در کره هم جایگزین مطلوبی ندارند، خریداری حاضری به جایگزینی با یک خودرو چینی نخواهد بود تا مالیات ندهد.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در نهایت نیز تنها خریداران این خودروها در در یک اجحاف سیستماتیک خواهند بود؛ چراکه بیش از پنج برابر ارزش واقعی و دو تا سه برابر ارزش خودروی ۲۰۲۱ را برای خودروی چندسال کارکرد هزینه میکنند، مالیات سنگین تعرفه ورودی نیز پرداخت کرده، سهم بنزین یارانهای ندارند و واردات قطعات خودروهایشان نیز به کشور مجاز نیست.
زاوه تصریح کرد: اگر واقعا هدف کنترل بازار خودروهای داخلی و واردات هست، تنها راهحل، آزادسازی واردات است که در اینصورت خودرو پراید هم در مدت زمانی کوتاه متاثر خواهد شد. بازگشایی واردات منجر به سقوط ۵۰درصدی قیمت خودروهای وارداتی حتی با همین نرخ مالیات و تعرفه خواهد شد. اینگونه، در شرایطی که لندکروز۲۰۱۲ که بیش از ۷۰۰میلیون تومان قیمت نخواهد داشت، مدیرانخودرو، چگونه خواهد توانست تیگو۸ را ۱.۵میلیارد تومان بفروشد؟ یا کرولای ۵۰۱۵ کمتر از ۴۰۰میلیون تومان شود، دناپلاس توربو، ۴۰۰میلیون تومان مشتری دارد؟ لذا قیمتها در بازار داخل نیز خواهد شکست.
در حقیقت مالیات از دیدگاه کلی یکی از منابع اصلی درآمد برای دولتها شناخته میشود، اما از دیدگاه اقتصادی مالیات، علاوه بر منبع درآمد بودن برای دولت، میتواند به عنوان ابزاری مؤثر در دستیابی به اهداف مرتبط با توزیع درآمد یا تخصیص منابع نیز به کار گرفته شود. مالیاتها میتوانند بر میزان تولید و مصرف کالاها و همچنین توزیع درآمد میان اقشار با درآمدهای مختلف هم اثر داشته باشد.
مالیاتهای زیستمحیطی که مالیات بر خودرو نیز از انواع مالیاتهای زیست محیزی بهشمار میرود، نمونهای از دسته مالیاتهایی هستند که برای تاثیر بر تولید و مصرف کالاهای آلاینده، انتخاب میشوند.
خودرو نیز مانند هر کالای دیگر، یک پایهی مالیاتی و منبعی برای کسب درآمد دولت محسوب میشود اما به دلیل پیامد بیرونی منفی خودرو (خودرو در کنار مطلوب بودن برای مصرفکنندگان و سودآوری برای تولیدکنندگان خودرو، برای جامعه هزینههای نیز در پی دارد. هزینههای اجتماعی پیامد بیرونی منفی خودرو ناشی از آلودگی هوا، آلودگی صوتی و به خطر افتادن سلامت افراد در پی حوادثی است که براثر استفاده از خودرو رخ میدهد)، هدف دولت از بستن مالیات بر خودرو، اثرگذاری بر میزان مصرف آن است.
در ایران مالیات بر خودروها برای خودروهای لوکس بسته شده و معیار این لوکس بودن، ارزش بالغ بر یک میلیارد تومانی خودرو در نظر گرفته شده است./ایسنا