جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
طرح تعویض کولر های فرسوده وپر مصرف باعث می شود علاوه بر کاهش مصرف انرژی بسیاری از کارخانه‌های لوازم خانگی رونق گرفته و اشتغال افزایش یابد.
کد خبر: ۴۹۱۱۶
خبر خوب برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان کولر / دولت به فکر کاهش مصرف محصولات سرمایشی خانگی افتاد/ مردم با پرداخت یک سوم قیمت صاحب کولر نو می شوند
تیتر20 – بر اساس پیشنهادی که  در شورای اقتصاد تصویب شده است در طرح تعویض کولر های فرسوده ، یک‌سوم پول کولر را مردم می پردازند.

در همین رابطه یکی از مقامات وزارت نیرو گفت: پیشنهادی که برای کولر دادیم و در شورای اقتصاد تصویب شده است، به این صورت است که یک‌سوم پول کولر را از مردم بگیریم، یک‌سوم را از سوخت صرفه‌جویی‌شده بپردازیم و یک‌سوم را هم صنعت برق بپردازد.

محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیربه فارس گفت:اگر 4 میلیون کولر گازی فرسوده با کولر استاندارد تعویض شود، شاهد کاهش 6 هزار مگاواتی مصرف برق در زمان پیک هستیم.

وی افزود: ما باید راندمان نیروگاه‌ها را بالا ببریم و سیکل ترکیبی‌ها باید اضافه شود. یعنی سوخت کمتری برای تولید برق مصرف کنیم. بحث بعدی مدیریت بار است که بهینه‌سازی مصرف به آن مربوط است. در کشور ما به دلیل ارزان بودن انرژی و اهمیت ندادن به آن، تجهیزات برقی مصرفی مردم کم‌بازده بودند و خود مردم هم به همان دلایل از وسایل برقی کم‌بازده به دلیل ارزان‌تر بودن استقبال کردند. برای مثال ما فقط 4 میلیون کولر پنجره‌ای قدیمی بیشتر در نواحی جنوبی کشور داریم. این کولرها مصرف انرژی بیش از 2 برابر کولرهای استاندارد دارند و بسیار پرصدا هستند. اگر همین 4 میلیون کولر با یک کولر استاندارد تعویض شود، 6 هزار مگاوات کاهش مصرف برق در پیک برق را دارد و هر کدام از این کولرها معادل 2 ماشین اسقاطی است که صرفه‌جویی سوخت دارد.

متولی زاده گفت: همین موضوع را به کولرهای آبی می‌توان تعمیم داد. 17میلیون کولر آبی وجود دارد که اگر اصلاح شوند چند هزار مگاوات در برق و عدد قابل توجهی هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. در بحث عایق‌بندی ساختمان‌ها اگر در و پنجره‌ها و پشت‌بام عایق شوند، 15درصد از مصرف ساختمان کم می‌شود. بحث بعد هم سیستم گرمایشی است، نزدیک 15 تا 16میلیون بخاری گازسوز در کشور داریم که اگر این تعداد با بخاری گازسوز استاندارد اصلاح شود، روزانه حدود 200 میلیون مترمکعب سوخت صرفه‌جویی می‌شود که 200 میلیون متر مکعب کل نیاز نیروگاه‌های کشور است و دیگر نیازی به مصرف گازوئیل نیست.

وی افزود : پس می‌توان هر کدام از این مباحث را به یک موضوع تبدیل و روی آن کار کرد که در آن صورت بسیاری کارخانه‌های داخلی رونق می‌گیرد و اشتغال افزایش پیدا می‌کند و این مسائل واقعاً قابل‌توجه است. این موارد بحث غیرقیمتی و کمک به مردم است.

وی تصریح کرد: پیشنهادی که برای کولر دادیم و در شورای اقتصاد تصویب شده است و همین اتفاق می‌تواند برای بقیۀ چیزها هم باشد، به این صورت است که یک‌سوم پول کولر را از مردم بگیریم، یک‌سوم را از سوخت صرفه‌جویی‌شده بپردازیم و یک‌سوم را هم صنعت برق بپردازد.

ارسال نظرات
موضوعات روز