جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
تیتر20 بررسی می کند؛
ایران خودرو با توجه به اتفاقات گذشته، قصد دارد ضمن جبران غفلت ها در حوزه محصولات تجاری، سر و سامانی به ایران خودرودیزل نیز بدهد.
کد خبر: ۴۹۶۲۴
خیز تجاری ایران خودرو / تصمیم به جبران غفلت ها در تولید خودروهای تجاری و سر و سامانی به ایران خودرودیزل
تیتر20 - ایران خودرو در برنامه های امسال خود جایگاهی ویژه را برای محصولات تجاری در نظر گرفته و حتی قصد دارد وارد ساخت مدل های برقی نیز در این حوزه شود.

بزرگترین خودروساز ایران در این سال ها تمرکز خود را بیشتر روی تولید محصولات سواری گذاشته و به نوعی از حوزه تجاری ها غافل مانده و از همین رو بخش تجاری ساز این شرکت یعنی ایران خودرودیزل چندان حال و روز خوشی ندارد. 

این غفلت البته تنها مخصوص ایران خودرو نیست و دیگر خودروسازان داخلی نیز توجه چندانی به توسعه محصولات تجاری نداشته اند.

 از همین رو در مواقعی مانند تحریم، همواره بخش تجاری ساز صنعت خودرو کشور آسیب بیشتری می بیند و ضمن مواجهه با انبوهی از تعهدات معوق، با مشکلات شدید مالی و افت سنگین تولید دست به گریبان می شود.

حالا اما ایران خودرو با توجه به اتفاقات گذشته، قصد دارد ضمن جبران غفلت ها در حوزه محصولات تجاری، سر و سامانی به ایران خودرودیزل نیز بدهد. ایران خودرو دیزل در سه سال گذشته و تحت تاثیر تحریم ها، با چالش تولید مواجه شد و هرچند در حال حاضر اوضاع بهتری نسبت به اوایل تحریم دارد، اما همچنان زیر ظرفیت واقعی اش به تولید مشغول است. 

طبق آنچه در برنامه امسال ایران خودرو آمده، این شرکت قصد دارد کشنده ای جدید را راهی خطوط تولید کند. آن طور که مسوولان ایران خودرو اعلام کرده اند، این کشنده جدید داخلی بوده و موتور آن نیز در شرکت ایدم تبریز ساخته شده است.

 به هر حال تولید کشنده جدید می تواند خونی تازه در رگ های بخش تجاری ساز ایران خودرو جاری کند، هرچند البته این تنها برنامه خودروساز بزرگ کشور برای توسعه محصولات تجاری نیست.

 هرچه تولید محصولاتی مانند کشنده و کامیون در کشور بالا برود، توان مقابله با بحران آلودگی هوا هم بیشتر خواهد شد، زیرا می توان خودروهای سنگین فرسوده را به عنوان یکی از منابع اصلی آلایندگی، با محصولات جدید جایگزین کرد. اما چندی پیش خبر رسید که ایران خودرودیزل اتوبوسی با قابلیت تجهیزات اورژانسی ساخته و در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.

این محصول جدید که اصطلاحا اتوبوس آمبولانسی نام دارد، مجهز به تجهیزات پزشکی برای موارد اورژانسی است و در این روزهای کرونایی بسیار به کار می آید. ایران خودرو با افزایش تیراژ این محصول می تواند ضمن ایجاد بازاری جدید برای خود، از نیاز کشور به واردات آمبولانس نیز بکاهد.در کنار اینها اما تولید محصولات تجاری برقی نیز در دستور کار امسال ایران خودرو قرار گرفته است.

 با توجه به نقش مهم خودروهای تجاری در آلودگی هوا، تولید مدل های برقی در این حوزه اهمیت زیادی دارد. البته ساخت خودروهای برقی در ایران تازه در ابتدای کار قرار دارد و انتظار نمی رود محصولات تولیدی در این بخش تمامی انتظارات از یک خودرو برقی را به را فراهم کنند.

 نکته دیگر اینجاست که تولید خودروهای تجاری برقی نیاز به حمایت مالی دارد، ضمن اینکه از همین ابتدا باید مشتری آن که معمولا نهادهایی مانند شهرداری ها هستند، مشخص و حتی تضمین شده باشند. اتفاقا یکی از چالش های اصلی در حوزه خودروهای غیر سواری ایران خودرو مانند اتوبوس، به این موضوع مربوط می شود که نهادهای دولتی گاهی محصولات خارجی به مدل های داخلی ترجیح می دهند. 

در این سال ها زیاد پیش آمده که با وجود ظرفیت تولید اتوبوس در کشور، نهادهایی مانند شهرداری اقدام به واردات کرده اند. هرچند با توجه ضعف تولید، گاهی چاره ای جز واردات نبوده، با این حال به نظر می رسد تجاری سازان داخلی به خصوص واحد تجاری ساز ایران خودرو توانایی پوشش بخش قابل توجهی از نیاز کشور به محصولاتی مانند اتوبوس را دارند. همین سال گذشته مدیرعامل ایران خودرو وعده داد  در صورت تامین مالی و تضمین خرید محصولات، امکان بی نیاز کردن کشور از واردات محصولات مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز