جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
تیتر20 بررسی می کند؛
در حالی که بسیاری از لوازم خانگی در کشور بومی سازی شده اما همچنان برخی از قطعات و کالاها همانند کمپرسور به دلایل مختلف از طریق واردات تامین می شود.
کد خبر: ۴۹۷۰۰
چرا تاکنون به سمت تولید کمپرسور یخچال نرفتیم؟
تیتر 20 -  صنعت لوازم خانگی که مدت های مدیدی زیر سایه برندهای خارجی بود پس از تحریم و خروج برندهای خارجی از کشور توانست جان تازه ای بگیرد و به پیشرفت های زیادی دست یابد.
این پیشرفت ها به حدی بود که تولید 75 درصد از محصولات در داخل امکان پذیر شد و معدود قطعات و کالاهایی از این صنعت نیاز به واردات دارند.

یکی از قطعاتی که در داخل کشور تولید نشده و همچنان نیاز به واردات دارد، کمپرسورهای برودتی است که هنوز شرکت های داخلی در این زمینه نتوانستند به توفیقی دست یابند.

اما در این بین مسئولان شرکت لوازم خانگی پارس وعده دادند کمپرسور وطنی تولید کنند اقدامی که اگر اجرایی شود گام بلندی در صنعت لوازم خانگی برداشته می شود.

برای بررسی این موضوع و اینکه چرا تاکنون به سمت تولید این قطعه حرکت نکردیم و آیا اصولا ظرفیت تولید آن در کشور وجود دارد گفتگویی با دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ایران انجام دادیم که در ذیل می خوانید.

عباس هاشمی در گفتگو با تیتر 20 درباره ساخت کمپرسور در داخل کشور اظهار کرد: تولید کمپرسور برودتی در گذشته در شیراز و قزوین صورت می گرفت، در شیراز شرکت "پادنا" برند "زانوسی" و در قزوین کمپرسور سازی ایران برند "نکی" را تولید می کردند  اما متاسفانه بدون در نظر گرفتن ظرفیت اقتصادی صرفا به دنبال تولید رفتند در حالی که قبل از تولید هر محصول یا قطعه ای باید بررسی کرد آیا این اقدام اقتصادی است یا خیر.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: علی رغم ظرفیت اسمی تولید 500هزار دستگاه که برای آنها در نظر گرفته شد، اما این دو واحد تولیدی نتوانستند موفق باشند و عملا به 20درصد تولید نیز نرسیدند.

وی گفت: نباید عنوان شود چرا در ساخت کمپرسور ناموفق بودیم بلکه باید گفت به دلیل اینکه صحیح ورود نکردیم این اقدام محکوم به شکست شد.

هاشمی با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به کمپرسور دو میلیون و 200هزار دستگاه است، بیان کرد: در دنیا ساخت برخی از کالاها بویژه قطعات، به صورت اشتراکی است که موجب می شود، مقیاس اقتصادی بالا برود بنابراین ما باید به این سمت حرکت کنیم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در دنیا کارخانه ای وجود ندارد که زیر 10میلیون دستگاه کمپرسور تولید کند، تصریح کرد:  به عنوان نمونه یک واحد تولیدی در چین سالانه 38میلیون دستگاه کمپرسور برودتی  تولید می کند، باید پرسید چگونه واحدی که ظرفیت 500هزار دستگاه دارد توان رقابت با این واحد تولیدی را خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری بدون مطالعه یعنی هدر دادن سرمایه، بهتر است قبل از هر تصمیمی مطالعه صورت گیرد و الزامات آن فراهم و پس از آن کار را آغاز کنیم.

هاشمی تاکید کرد: در قطعاتی مانند کمپرسور و صفحه نمایش تلویزیون حتما باید صرفه اقتصادی در نظر گرفته شود و تا جایی که امکان دارد با شرکت های خارجی جهت تولید مشارکت صورت گیرد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به وعده مسئولان کارخانه پارس برای تولید کمپرسور یخچال گفت: این واحد اگر بتواند همان تولید یخچال را ادامه دهد برای آن موفقیت محسوب می شود.

وی افزود: ما به دنبال بومی سازی صددرصدی هستیم اما اجازه نمی دهیم برخی با دادن شعارهایی که اساس کارشناسی ندارد به دنبال تولید قطعاتی همچون کمپرسور بروند.

هاشمی با بیان اینکه کمپرسور با شروطی در داخل کشور امکان تولید دارد تصریح کرد: نخست این که برای تولید ظرفیت اقتصادی ایجاد شود و حتی الامکان با توجه به تیراژ بالایی که برای اقتصادی شدن تولید نیاز است با مشارکت شرکت های خارجی این اقدام  صورت گیرد تا انتقال تکنولوژی به صورت مداوم انجام شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با توضیح اینکه چرا کمپرسور سازی ایران تعطیل شد،گفت: با تغییر سبک زندگی و آپارتمان نشینی در کشور، متراژ  ساختمان ها کوچک شد شکل آشپزخانه ها تغییر کرد و به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی، کمپرسورهای ایرانی سرو صدا و مصرف زیاد داشتند و همین عامل موجب شد مشتری خود را از دست بدهد بنابراین شراکت با خارجی ها می تواند به انتقال مداوم تکنولوژی کمک کند.

هاشمی تاکید کرد: ما به عنوان انجمن لوازم خانگی طرفدار صددرصد ی بومی سازی هستم اما قبل از آن باید همه جوانب را در نظر گرفت تا با شکست مواجه نشود.

ارسال نظرات
موضوعات روز