سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
تیتر20 بررسی می کند؛
هدف تنها حضور سرمایه گذار خارجی در بخش معدن نیست بلکه باید در شرایط فعلی با توجه به وضع تحریم ها علیه کشور و در صورت عدم رفع آنها راهکارهایی برای همکاری های دوجانبه با نگاهی برد-برد صورت بگیرد.
کد خبر: ۴۹۷۶۳
از تکذیب ورود اژدهای سرخ به گل گهر تا حضور آلمانی ها در گذشته نه چندان دور
تیتر20 - چندی پیش خبری مبنی بر مذاکراتی میان شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با چینی ها به جهت همکاری در فضای مجازی منتشر شد که روابط عمومی این شرکت هرگونه مذاکراتی را تکذیب کرد. 

در متن این خبر آمده است در مذاکراتی صورت گرفته با مقامات چینی قرار است معادن گل گهر در قالب قراردادی با قیمت معین به زودی به چینی ها واگذار شود. 

اما روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با رد این خبر اعلام کرد شرکت دارای سهامداران مشخصی است که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های  مرتبط و در چهار چوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند و گزارش های عملکرد و فعالیت های انجام شده  را مستمرا در اختیار مردم قرار می دهد. 

بدون شک پس از انتشار خبر تفاهم نامه همکاری 25 ساله ایران و چین در بخش های مختلف اقتصاد از جمله معدن و صنایع معدنی، بازار برخی اخبار و شایعات گرم خواهد شد.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در چند سال اخیر در راستای توسعه فعالیت های خود اقدامات مهمی از حوزه اکتشاف تا تولید فولاد انجام داده است. 

توسعه مطالعات اکتشافی و ایجاد شرکتی در این زمینه شاید یکی از مهمترین اقداماتی باشد که به حیات این شرکت کمک می کند. در کنار آن  اجرای طرح های توسعه و همچنین بومی سازی تجهیزات مورد نیاز از موضوعاتی است که رشد تولید در این مجموعه را افزایش و درنهایت منجر به افزایش فروش و استقبال از سهام «کگل» شد. 

هرچند شرکت گل گهر به عنوان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان کنسانتره و گندله سنگ آهن با ایفای نقش 30 درصدی در زنجیره ارزش فولاد، همکاری و عقد هر گونه قرار داد با چین را تکذیب کرده است، اما در این گزارش نیم نگاهی به حضور و مشارکت سرمایه گذاران خارجی در شرکت های بزرگ معدنی از جمله گل گهر داشته ایم.


آلمانی ها در کنار گل گهر
در سال های گذشته و پیش از تشدید تحریم ها، روابط بین المللی شرکت های بزرگ معدنی شکل دیگر داشت. در دوره ای که تحریم ها به شدت سال های اخیر نبود به طور عمده کشورهای سازنده کارخانه و تجهیزات از جمله کشورهای اروپایی همچون آلمان با شرکت های معدنی از جمله گل گهر در ارتباط بودند. 

درواقع در آن روزها چندان میلی برای همکاری با چینی ها وجود نداشت. درنتیجه در سوابق همکاری های خارجی شرکت گل گهر، آلمانی ها حضور خوبی از خود ثبت کرده اند. البته بخشی از این همکاری ها به حوزه ماشین آلات معدنی ختم می شد. کشورهای اروپایی و ژاپن حضور پررنگی در حوزه ماشین آلات داشتند. البته جالب است بدانید تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ماشین آلات کاترپیلار در معادن بود اما پس از انقلاب این برند جای خود را به کوماتسو داد. در نتیجه همکاری میان ایران و ژاپن هم در بخش معدن پیش از تحریم ها همکاری خوبی بود. 

ارتقای تکنولوژی با همکاری دو جانبه 
بدون شک در سال های اخیر با تشدید تحریم ها تبادل و همکاری با شرکت های صاحب تکنولوژی سخت و در برخی موارد غیر ممکن شده است. در همین زمان بود که ساخت داخل و استفاده از تجیهزات بومی در دستور کار قرار گرفت تا اندازه ای که واردات قطعات مشابهه ساخت داخل ممنوع شد.

همکاری شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال های قبل با آلمانی ها توانست به ارتقای دانش فنی امروز این مجموعه و بحث ساخت داخل کمک کند. 
 
اما با رفع تحریم ها و توسعه همکاری های خارجی می توان شاهد ارتقای تکنولوژی در بخش معدن بود، موضوعی که این روزها به عنوان یکی از مشکلات اصلی یاد می شود.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز می تواند در این زمینه با طرف چینی یا هر کشور صاحب تکنولوژی وارد همکاری دو جانبه شود. 

تسهیل در صادرات
موضوع دیگری که در همکاری های خارجی می تواند اثر گذار باشد بحث تسهیل در صادرات با توجه به وضع تحریم ها است. هرچند حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران یا فعالیت ایران در کشور دوم یا سوم می تواند در افزایش صادرات یا صادرات مجدد نقش آفرینی کند اما فراموش نکنیم پیش از هر اقدامی باید قوانین و مقررات برای حضور سرمایه گذاران تسهیل پیدا کرده تا امنیت سرمایه گذاری در ایران افزایش پیدا کند. 

کشورهای حاشیه خلیج فارس امروز با تغییر و تحول در مقررات بخش معدن خود توانسته اند مقصد بسیاری از سرمایه گذاران باشند در نتیجه ایران نیز با در اختیار داشتن پتانسیل های فراوان نباید از این غافله عقب بماند. 

آن روی سکه
هرچند ورود سرمایه گذاران خارجی به بخش معدن ایران می تواند اتفاقات خوبی را رقم زند اما باید این اقدام سنجیده و با بررسی تمامی جوانب انجام شود. 

تنظیم قراردادهای همکاری باید میزان سهم خواهی طرف خارجی به صورتی باشد که بیشترین بهره وری از این همکاری نصیب ایران شود. به عنوان مثال اگر شرکتی چینی به دنبال حضور در بخش معدن ایران است باید از نیروی انسانی ایرانی استفاده کرده و در حوزه تکنولوژی دانش فنی را به ایران آورده و در اختیار متخصصان داخلی قرار دهد. 

درواقع هدف تنها حضور سرمایه گذار خارجی نیست بلکه باید در شرایط فعلی با توجه به وضع تحریم ها علیه کشور و در صورت عدم رفع آنها راهکارهایی برای همکاری های دوجانبه با نگاهی برد-برد صورت بگیرد. 

شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی ایران با توجه به شرایط بازار های جهانی و تقاضا در چین می توانند از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و فعالیت ها و صادرات خود را توسعه دهند اما این همکاری باید با توجه به منافع ملی و افزایش بهره وری انجام شود. 


ارسال نظرات
موضوعات روز