جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
تیتر20 بررسی می کند؛
انقلاب نوآورانه بیمه رازی مانند هر نوآوری دیگری نقاط گنگ و مبهمی دارد، از جمله اینکه تغییر از ساختار ستادمحور به شعبه و نماینده‌محور چگونه عملکرد بیمه رازی را از خود متاثر می‌کند؟ افزایش تمرکز بر این شعب و نمایندگی‌ها به چه معناست؟
کد خبر: ۴۹۷۷۶
نقاط گنگ و مبهم چرخش استراتژیک بیمه رازی
تیتر20 - در آخرین روزهای سالی که سپری شد، بیمه رازی از اجرای پنج چرخش استراتژیک در سال جاری خبر داد، این در حالی است که 1400 خورشیدی نوزدهمین سال فعالیت این بنگاه خصوصی فعال در صنعت بیمه کشور به شمار می‌آید، بنابراین پیداست که دهه سوم برای بیمه رازی از کیفیتی متمایز از دو دهه پیش از آن برخوردار خواهد بود.
 
آغاز داستان افشای عمومی چرخش استراتژیک به گردهمایی مدیران ستادی و استان‌های بیمه رازی در روزهای اسفند 1399 برمی‌گردد، در این نشست علی جباری مدیرعامل تصریح کرد چرخش استراتژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان به مرحله‌ای می‌رسد که نیاز به دگرگون کردن همه چیز را احساس می‌کند، این احساس در ما شکل گرفته و باید در انجام آن بکوشیم. 

بیان واژه‌هایی چون احساس نیاز به دگرگونی و کوشش برای رخداد آن ذهن را به پدیده‌ای شبیه به یک انقلاب و تبدیل شدن از ماهیتی به ماهیت دیگر سوق می‌دهد.

بنا بر گفته‌های جباری در همان نشست، این دگرگونی در چارچوب 5 چرخش استراتژیک، 15 هدف کلان و 20 راهبرد اتفاق می‌افتد و جایگاه و اعتبار بیمه رازی را در صنعت بیمه کشور ارتقا می‌دهد. 

بخشی از درون‌مایه این چرخش، ساختار و فرآیندها را دربرمی‌گیرد و بیمه رازی قرار است بر مبنای آن از ستادمحوری به شعبه و نماینده محوری تغییر موضع دهد. علاوه‌ بر این، چرخش از بیمه‌گری متعارف و سنتی به بیمه‌گری دیجیتال در کل زنجیره ارزش با تمرکز بر شبکه فروش، چرخش از بازاریابی محافظه‌کارانه به بازاریابی تهاجمی با رویکرد توسعه کمی و کیفی پرتفوی شرکت، مشتری‌مداری و افزایش وفاداری و وابستگی مشتریان به بیمه رازی و ایجاد تمایز در کیفیت خدمات و کاهش هزینه ها دیگر ابعاد چرخش استراتژیکی است که بیمه رازی آن را در چشم‌انداز سال جاری ترسیم کرده و حاصل آن توانمندسازی شعب و نمایندگی‌هاست. 

مدیرعامل بیمه رازی در واپسین روزهای سال گذشته علاوه بر آنچه بیان کرد، به اقدامات ابتدایی نیز برای عملی شدن چرخش‌های 5گانه استراتژیک دست زد. او موافقت هیات مدیره را برای افزایش سرمایه از 3هزار میلیارد ریال کنونی گرفت و دو معاون فنی بیمه‌های زندگی و غیرزندگی را به این سمت‌ها منصوب کرد تا توان مالی و تخصص نیروی انسانی مجموعه را ارتقا دهد و در پی آن بر سهم شرکت از بازار  بیفزاید. تفکیک بیمه‌های زندگی و غیرزندگی نیز اقدام دیگری برای تحقق انقلاب استراتژیک است.

جباری همچنین اظهار داشت که به دنبال بهره‌گیری از اکوسیستم همراز و جذب نیروهای فنی است تا آنچه را که خود یک «مثلث توسعه‌ای» نام داده، شکل دهد و بقای بیمه رازی را در صنعت بیمه کشور تضمین کند. همچنین افزایش سهم بازار و توسعه کمی و کیفی بیمه‌های زندگی در پرتفوی شرکت، ایفای تعهدات در راستای سودآوری توام با خلاقیت و نوآوری در خلق و تولید محصولات جدید، توسعه خدمات دیجیتال در راستای تحول و سرآمدی شرکت از دیگر برنامه‌هایی است که مدیرعامل بیمه رازی برای ایجاد چرخش استراتژیک سال 1400 در نظر دارد.

با همه این تفاسیر، انقلاب نوآورانه بیمه رازی مانند هر نوآوری دیگری نقاط گنگ و مبهمی دارد، از جمله اینکه تغییر از ساختار ستادمحور به شعبه و نماینده‌محور چگونه عملکرد بیمه رازی را از خود متاثر می‌کند؟ این شرکت در حال حاضر ۳۶ شعبه، یک‌هزار‌و‌56 نمایندگی عمومی و ۶۵۳ نمایندگی بیمه‌های عمر در سراسر کشور دارد؛ افزایش تمرکز بر این شعب و نمایندگی‌ها به چه معناست؟ 

سوال دیگر آن است که گذر از بیمه‌گری سنتی به دیجیتال لزوم تسلط به چه مهارت‌هایی را در تولید، عرضه و مصرف خدمات بیمه رازی ایجاب می‌کند و آیا همه بیمه‌گزاران کنونی و بیمه‌گزاران بالقوه می‌توانند خود را با تغییرات برآمده از این گذر همراه کنند؟ به ویژه آنهایی که سبک سنتی، وجه غالب زندگی روزمره آنهاست. 

همچنین روی‌آوری به راهکارهای تهاجمی به جای راهکارهای محافظه‌کارانه در بازاریابی محصولات بیمه‌ای در جامعه‌ ایرانی تصمیمی است که به توسعه پرتفوی شرکت بینجامد؟ در این جامعه، بیمه هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و محصولات آن با همه مزایایش در  اولویت خرید اعضا قرار ندارد، افزون بر این بیمه رازی یک بنگاه خصوصی است در حالی که در اقتصاد ایران بیشتر منابع درآمدی در اختیار نهادهای حاکمیتی قراردارد و این امر ریسک شکست در فعالیت‌های اقتصادی را برای بخش خصوصی بالا می‌برد. 

در نهایت، خلاصه کلام پاسخ به این سوال است که انقلاب استراتژیک یادشده تا چه اندازه کیفیت و کمیت ارائه خدمات بیمه رازی را از خود متاثر می کند؟ 

در همین حال گفتار و کردار مدیرعامل بیمه رازی حکایت از آن دارد که او می‌خواهد این انقلاب را با تکیه بر افزایش سرمایه شرکت و بهره‌گیری از توان و تخصص نیروهای فنی تازه وارد برپا کند، آیا این به معنای جایگزین شدن نیروهای جدید با نیروهای پیشین است؟ و در نهایت اکوسیستم خدمات دیجیتال بیمه رازی (همراز) با چه قابلیت هایی می‌خواهد پشتیبان بیمه رازی در مسیر  پیش‌رو باشد؟ 

پایان سخن آنکه، آنچه در این مطلب به نگارش درآمد، از نیاز به اطلاعات بیشتر و جزئیات کامل‌تری درباره 5 چرخش استراتژیک حکایت می‌کند و تا زمان ارائه این اطلاعات، انقلاب رازی همچون جعبه سیاه یک هواپیماست که پارامترهای آن رمزگشایی نشده است. 



ارسال نظرات
موضوعات روز