سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
تیتر20 بررسی می کند
سهم خواهی بیشتر در قطب شرقی فولاد کشور فولاد خراسان را راهی مرحله کنسانتره سازی می کند.
کد خبر: ۴۹۹۳۷
فولاد خراسان آرام آرام به دنبال تکمیل زنجیره در بالادست / قدرت نمایی فولادساز شرق کشور دراجرای پروژه های جدید
تیتر 20- در پی توسعه واحدهای فولادی و نزدیک شدن به افق 1404، نگرانی هایی در تامین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن و کنسانتره وجود دارد، به همین دلیل فولاد خراسان به عنوان یکی از واحدهای مطرح فولاد سازی پروژه بزرگ کنسانتره سازی را در دستور کار قرار داده تا با بهره برداری از آن  میزان ظرفیت واحدهای فولادسازی نیز افزایش پیدا کند. 

فولاد خراسان که بخش عمده ای از تولیداتش را به میلگرد اختصاص داده و نقش مهمی در تامین نیاز بازار ایفا می کند. این بار یک مرحله دیگر به بالادست حرکت کرده تا نگرانی های خود در زمینه تامین مواد اولیه را برطرف کند. 

این مجموعه با در اختیار داشتن واحد گندله سازی بخشی از دغدغه ها برای تامین مواد اولیه را از میان برداشته بود. اما در نگاه توسعه ای، ایجاد واحد کنسانتره سازی می تواند قدرت فولاد خراسان در تولید محصول را بیشتر کند. این تصمیم در حالی اجرایی شده که فولاد خراسان رکورد شکنی های پی در پی را در واحدهای مختلف به ثبت رسانده است. در نتیجه ورود به حلقه کنسانتره با توجه به دسترسی این مجموعه به ذخیره بزرگ سنگان می تواند اتفاقات مثبتی را در کارنامه تولید ثبت کند.

فولاد خراسان با راه اندازی این واحد بیش از هر زمان دیگری حضور خود در جایگاه قطب فولادسازی شرق کشور تقویت می کند. از سویی دیگر در کنار افزایش درآمد و سوددهی،  توسعه واحدهای تولیدی نقش مهمی در اشتغالزایی ایفا می کند که نباید از آنها چشم پوشی کرد. 

مجتمع فولاد خراسان در سال جاری چندین پروژه توسعه ای در دستور کار خود دارد که در میان آنها می توان به پروژه 2.5میلیون تنی کنسانتره سازی اشاره داشت. 

این پروژه که تا به امروز پیشرفتی 25 درصدی داشته، کنسانتره سازی را به مجتمع فولاد خراسان اضافه خواهد کرد. به نوعی می توان گفت فولاد خراسان آرام آرام به دنبال تکمیل زنجیره در بالادست است. شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق، پروژه احداث کارخانه کنسانتره فولاد خراسان را بر عهده دارد.

نکته ای که می تواند بر میزان درآمد مجموعه اثر گذار بوده و حاشیه سود را افزایش دهد. در سال های اخیر نگرانی در تامین مواد اولیه فولادسازان را راهی حلقه های بالا دست کرده و در مواردی آنها را معدن دار کرده است. هرچند ادامه چنین توسعه هایی می تواند توازن را در برهه ای از زمان برهم زند اما بدون شک نگرانی ها در مورد مواد اولیه را برطرف خواهد کرد. 

در حالی مجتمع فولاد خراسان به سراغ احداث واحد کنسانتره سازی رفته است که نگرانی هایی درباره کمبود مواد اولیه به گوش می رسد. درواقع قیمت گذاری دستوری در زنجیره ارزش فولاد در سال های اخیر انگیزه معدنکاران سنگ آهن برای توسعه فعالیت های معدنی را کاهش داده و این کاهش سرمایه گذاری در نهایت به بحران کمبود مواد اولیه ختم می شود. به همین دلیل فولادسازان دست به کار شده تا راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند. 

حال پروژه کنسانتره سازی مجتمع فولاد خراسان را باید یکی از پروژه های مهم و استراتژیک این مجموعه در حوزه تامین مواد اولیه دانست. به هر میزان مجموعه های فولاد در حوزه های بالادست اقدام به سرمایه گذاری کنند، در حوزه تامین مواد اولیه چالش های کمتری داشته و می تواند قیمت تمام شده را اقتصادی تر کرده و بر میزان سود خود بیفزایند. 

اما بدون شک اجرای هر پروژه ای با مشکلاتی همراه است که  پروژه کنسانتره سازی فولاد خراسان نیز از آن بی نصیب نخواهد ماند. شاید اصلی ترین دغدغه برای اجرای پروژه های توسعه ای فولاد خراسان در حوزه تامین آب مورد نیاز باشد. نباید فراموش کرد که آب نقش مهمی در واحدهای کنسانتره و گندله سازی ایفا می کند. 

البته در این راستا مجموعه فولاد خراسان، پروژه توسعه ای پساب شهر نیشابور برای 25 سال در دستور کار خود قرار داده است. از سویی دیگر اجرا خط انتقال آب از دریای عمان به خراسان نیز می تواند در تامین آب واحدهای صنعتی اثر گذار باشد. اما در کنار برخی اقدامات مشکلات خارج از مجموعه می تواند دامن گیر طرح های توسعه ای شود. به عنوان مثال ورود تکنولوژی های جدید می تواند با افزایش بهره وری، سهم فولاد خراسان در بازار را افزایش دهد اما در حال حاضر تحریم ها واحدهای فولادی را برای ورود تکنولوژی های جدید با مشکل مواجه کرده است. اما فولاد خراسان نیز مانند دیگر واحدها به نتیجه مثبت مذاکرات خوش بین است. بدون شک ورود تکنولوژی های جدید فولاد خراسان را در اجرای طرح های توسعه و به ثمر رساندن آنها یاری خواهد کرد.

 این مجموعه در صورت رفع تحریم ها، ورود تکنولوژی های اروپایی را در برنامه خود پیش بینی کرده است. 

با وجود مشکلات یاد شده، فولاد خراسان پا به پای دیگر بزرگان صنعت فولاد، توسعه های مختلف اعم از تعریف پروژه های جدید و توسعه های زیرسقفی را در دستور کار خود قرار داده است. 





 
 

ارسال نظرات
موضوعات روز