يکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با تیتر 20:
حمیدرضا غزنوی: در صنعت لوازم خانگی موضوع صادرات به برند گره خورده است باید یک انسجام در داخل کشور به وجود بیاوریم و تولیدکنندگان بپذیرند که یک تا دو برند بین المللی ایجاد کنیم و استراتژی برای این دو برند داشته باشیم تا بتوانیم در عرصه بین الملل فعالیت کنیم، دولت هم باید در این زمینه کمک کند تا بتوانیم صادرات داشته باشیم.
کد خبر: ۵۰۳۶۲
در صنعت لوازم خانگی بر اساس استراتژی ها عمل نمی‌ شود/ انتظار از وزیر صمت آینده این است که سریع به مشکلات واکنش نشان دهد
تیتر20 -  صنعت لوازم خانگی طی سالهای اخیر با خروج شرکت های خارجی مجددا متولد شده و با سرمایه گذاری هایی که در این بخش توسط تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته توانسته به خودکفایی 80 درصدی برسد و نیاز داخل را تامین و جای خالی شرکت های خارجی را پر کند اما در این بین با چالش ها و مشکلاتی مواجه است که در این باره گفتگویی با حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی صورت گرفته که در ادامه می خوانید.

 وزیر صمت آینده درباره صنعت لوازم خانگی  چه اولویتی باید داشته باشد؟
وزیر صنعت آینده باید بر اساس یک استراتژی عملیاتی عمل کند، متاسفانه ما بر اساس استراتژی عمل نمی‌کنیم اما بخش‌های اقتصادی کشورهای خارجی برای هر جز از صنعت، استراتژی اجرایی دارند و اگر با مشکل یا اتفاقی مواجه شوند بلافاصله واکنش نشان می دهند اما در کشور ما اگر واکنشی هم نشان داده شود بسیار زمانبر خواهد بود، به عنوان مثال صورتجلسه توسط سه وزیر برای مرزنشینان امضا شده اما متاسفانه شاهدیم به صورت گسترده و با کانتینر لوازم خانگی بدون پرداخت تعرفه و عوارض وارد کشور می‌شود، این موضوع کجای استراتژی جای دارد اگر بخواهیم بر اساس استراتژی عملیاتی، صنعتی شویم و نیازمند سایر کشورها نباشیم باید اولویت‌ها با تولید داخل باشد و این نوع این اقدامات دیگر محلی از اعراب نداشته باشد.

 با توجه به خودکفایی که در صنعت لوازم خانگی رسیدیم استراتژی و برنامه ریزی برای صادرات در این صنعت باید به چه شکل باشد؟
 در گذشته بارها گفته شد که زمینه و ظرفیت خودکفایی در صنعت لوازم خانگی وجود دارد اما کسی در این زمینه کمک نکرد و با اعمال تحریم شرکت های خارجی کشور را ترک کردند، در صنعت لوازم خانگی موضوع صادرات به برند گره خورده است باید یک انسجام در داخل کشور به وجود بیاوریم و تولیدکنندگان بپذیرند که یک تا دو برند بین المللی ایجاد کنیم و استراتژی برای این دو برند داشته باشیم تا بتوانیم در عرصه بین الملل فعالیت کنیم، دولت هم باید در این زمینه کمک کند تا بتوانیم صادرات داشته باشیم.

موضوع دوم در بخش صادرات، به بخش قطعه و قطعه سازی برمی گردد اگر بتوانیم در قطعه سازی فعالیت کنیم و سرمایه گذار خارجی را مجاب کنیم که در قطعاتی که در کشور سرمایه گذاری نکرده ایم سرمایه گذاری کنند می توانیم در این بخش هم صادرات داشته باشیم البته باید تعرفه واردات قطعه های که در داخل تولید می شوند را بالا ببریم تا از شرکت های داخلی حمایت صورت گیرد از این طریق می توانیم در صادرات قطعات لوازم خانگی نیز پیشرفت داشته باشیم.

 با توجه به سرمایه گذاری گسترده صورت گرفته در این صنعت و احتمال به نتیجه رسیدن برجام موضوع واردات و بازگشت شرکت های خارجی چگونه باید مدیریت شود؟
 در حال حاضر در صنعت لوازم خانگی علی رغم اینکه به خودکفایی 80 درصدی رسیده ایم و توان رقابت با رقبای خارجی را داریم  اما از سرمایه گذاری خارجی استقبال می‌کنیم اما نباید واردات به صورت کالای کامل صورت بگیرد اگر این اقدام صورت بگیرد تولید انبوه داخلی از بین می رود و به دنبال آن کیفیت محصولات داخلی هم کاهش می یابد و هم قیمت ها بالا خواهد رفت بنابراین دلیلی ندارد که واردات این‌گونه صورت گیرد.

در این صنعت به سرمایه گذار خارجی نیاز داریم  اما در آن دسته از قطعاتی مثل کمپرسور یخچال،موتور ماشین لباسشویی که در داخل کشور به دلایل گوناگون از قبیل تحریم، کمبود نقدینگی یا به صرفه نبودن اقتصادی سرمایه‌گذاری نشده باید ورود کنند اگر خارجی ها در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند هم می توانند بازار منطقه را تصاحب کنند و هم نیاز داخل را تامین کنند و هم اگر مجددا با تحریم مواجه شدیم به دلیل اینکه باید بازارهای منطقه را تامین کنند دیگر نمی توانند کشور را ترک کنند و این بهترین اقدامی است که می توان برای سرمایه گذاری خارجی انجام داد و به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم سرمایه گذاری در بخش کالاهای کامل صورت بگیرد.

مهم ترین چالش پیش روی صنعت لوازم خانگی چیست؟
 بلاتکلیفی بزرگترین چالش پیش رو است که حاصل عملکرد دشمنان است و در داخل نیز همین بلاتکلیفی وجود دارد، تولیدکنندگان نمی دانند سرانجام درهای کشور باز می شود یا نه،  واردات صورت خواهد گرفت یا ممنوعیت ادامه می یابد به همین دلیل شرکت‌های داخلی نمی دانند به سمت سرمایه‌گذاری بروند یا نه، این بدترین آسیب به صنعت است و عدم اطمینان و اعتماد را به وجود می آورد.
چالش دوم مربوط به گرانی کالا است که هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده گران است

و در این زمینه دولت باید با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به مردم، مشکل را برطرف کند،چالش بعدی نقدینگی و سرمایه در گردش است که با توجه به گرانی مواد اولیه وجود دارد و شرکت ها با آن درگیر هستند اما بلاتکلیفی بدترین موضوعی است که شرکت‌ها با آن مواجه هستند.

 با توجه به شرایط موجود، دورنمایی صنعت لوازم خانگی را چگونه می بینید؟
 اگر با استراتژی در این بخش عمل کنیم و تصمیمات قاطعانه برای حمایت از تولید داخل گرفته شود و تصمیمات بر اساس منافع ملی باشد آینده صنعت روشن خواهد بود.
ارسال نظرات
موضوعات روز