سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
تیتر20 بررسی می کند؛
اینکه فولادی ها با عدم خرید در عرضه های سنگ آهن تلاش بر کاهش قیمت می کنند، کاری بیهوده است زیرا در صورت مقاومت برای خرید در بورس کالا و کشف قیمت عادلانه سنگ آهن صادر می شود.
کد خبر: ۵۰۳۹۴
کش مکش میان سنگ آهنی ها و فولادی ها کی به پایان می رسد؟
تیتر 20 - عرضه سنگ آهن در بورس کالا به جهت رفع نگرانی ها برای تامین مواد اولیه آن طور که پیش بینی می شد بر حل مشکل قیمت گذاری اثر نداشته است، زیرا بررسی ها از بورس کالا و میزان تقاضا برای خرید حاکی از تلاش فولادی ها برای تامین سنگ آهن با ارزان ترین قیمت ممکن است تا پس از آن با صادرات دلاری محصول نهایی حاشیه سود خود را افزایش دهند. 

همین چند خط می تواند گذری بر 2 ماهه اخیر باشد که سنگ آهنی ها محصول خود را در بورس کالا عرضه کرده اند. عرضه ای که با هدف کشف قیمت عادلانه با استفاده از ابزاری به نام بورس انجام گرفت اما در نهایت همچنان شاهد تلاش فولادی ها برای بازگشت به موضوع قیمت گذاری هستیم. 

اما مخالفان و موافقان عرضه سنگ آهن در بورس کالا چه می گویند؟ 
فعالان حوزه سنگ آهن به ویژه بخش خصوصی که عمده معادن کوچک و متوسط را در اختیار دارند، در بالادست زنجیره ارزش همیشه مورد بی مهری و کم توجهی از سوی مسئولان قرار گرفته اند. از سویی دیگر تمرکز بر حلقه میانی یعنی فولادی ها وزن این قسمت را در تصمیم گیری ها افزایش داده است.

حوزه سنگ آهن معتقد است توزیع سود در طول زنجیره باید عادلانه باشد و قیمت مواد اولیه نزدیک به قیمت های جهانی، اما در این میان تولید کنندگان فولاد مطرح کردن موضوع کمبود مواد به دنبال اجرای دوباره قیمت گذاری دستوری هستند.

 البته در صحبت ها فولادی ها نیز معتقد به عرضه سنگ آهن در بورس کالا و استفاده از این سازو کار هستند اما در عمل با عدم خرید در عرضه های مختلف به دنبال کاهش قیمت مواد اولیه بوده و تا قیمت تمام شده خود را کاهش دهند. 

این اتفاق شاید در کوتاه مدت به نفع تولیدکنندگان فولاد بوده حاشیه سود آنها را افزایش دهد اما در بلند مدت زنگ خطری برای زنجیره ارزش خواهد بود. 

زیرا سنگ آهنی ها نقدینگی لازم برای توسعه فعالیت های خود و تامین ماشین آلات در اختیار ندارند از سویی دیگر وزارت صمت نیز با هدف جلوگیری از خام فروشی و تامین نیاز داخل با وضع عوارض صادراتی عملا صادرات در حوزه مانند کنسانتره را به صفر رسانده و با افتخار این موضوع را اعلام می کند درحالی که این اتفاق به معنای کاهش منابع ارزی در این حلقه خواهد بود.

 نبود ارز کافی در حلقه های مختلف زنجیره ارزش می تواند توسعه و تامین قطعات و ماشین آلات را سخت کند. 

در نهایت با وضع سیاست های انقباضی و حمایت هر چه تمام دولت از صنعت فولاد، امروز بسیاری از واحدها کوچک مقیاس سنگ آهن عطای این کار را به لقایش بخشیده و فعالیت خود را متوقف کرده اند. به نوعی با ادامه این روند می توان شاهد مرگ آرام حوزه سنگ آهن بود. 

اتفاقی که در نهایت واحدهای فولادسازی را مجبور به واردات و افزایش قیمت تمام شده کرده و قدرت صادراتی آنها را کاهش می یابد. 

درواقع واحدهای فولادسازی نیز برای حفظ حیات خود ملزم به تعامل هرچه بیشتر با حوزه سنگ آهن خواهند بود و این موضوع می تواند با سازوکار بورس محقق شود. 

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر بازارهای سنگ آهن و فولاد در گفت و گو با «تیتر20» با اشاره به تاثیر بورس بر شفاف شدن قیمت ها، اظهار کرد: به اعتقاد بنده بورس بهترین ابزار برای شفاف شدن قیمت هاست. البته معتقدم برای  رسیدن به نقطه تعادل بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع عرضه کنندگان نباید عجول باشند، از سویی دیگر خریداران نیز باید صبور بوده تا این زمان سپری شده و به قیمت ایده آل منطقی دست پیدا کنیم. 

جعفری طهرانی با تاکید بر ادامه عرضه در بورس، افزود: بدون شک با گذر این زمان به نقطه تعادل رسیده و کش مکش همیشگی میان سنگ آهنی ها و فولادی ها با پایان می رسد. 

همین که فولادی ها بدانند اگر این محصول را به قیمت متعادل خریداری نکنند صادر می شود، خود منجر به حرکتی از سوی فولادی ها می شود اما همان طور که اشاره شد نیازمند زمان هستیم. 

به گفته وی، در دولت جدید و با حضور یک وزیر قدرتمند و مقتدر در وزارت صنعت، معدن و تجارت می توان شاهد این اتفاق بود. 

در واقع آن طور که پیداست مصلحت فولادی ها بر توافق با سنگ آهنی ها و دستیابی به قیمتی عادلانه است، درغیر این صورت عدم خرید در بورس خود مجوزی برای صادرات سنگ آهنی ها شده و این بار کمبود مواد اولیه در بازار رنگ و بویی جدی به خود می گیرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز