جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۰
هر چند هنوز در حد طراحی است اما قرار است به جای آلوده کردن هوا، آن را پاک کند.
کد خبر: ۵۰۶۱۴
این خودرو قرار است  هوا را هم تصفیه کند
تیتر20 - خودروهای برقی که هنوز به تولید انبوه نرسیده و فقط زیبایی های بصری به رخ می کشند این روزها از انواعی از خودروسازان مشاهده می شوند. حالا اگر قرار است به چشم بیایید باید علاوه بر آلایندگی صفر یک سر و گردن بالاتر باشند و یک ویژگی متمایز کننده داشته باشند. چه بهتر که بتوانند به این ببالند که خودروی برقی آنها نه تنها آلایندگی ندارد بلکه آلودگی هوا را جذب می کند.

این دقیقاً همان کاری است که استودیو طراحی هیثرویک Heatherwick Studio‌ در خودروی مفهومی [در حد طراحی که به تولید انبوه نرسیده] به نام آئرو Airo انجام داده است. در این خودرو یک فیلتر HEPA زیر بدنه خودرو جاسازی شده که آلودگی هوا را جذب می کند. همان طور که می دانید هیپا سرواژه برای "high efficiency particulate air [filter]" به معنی فیلتر هوای [جذب کننده ی] ذرات با اثربخشی بالا است. آئرو همین هفته ای که گذشت در فستیوال سرعت گودوود Goodwood Festival of Speed در بریتانیا به نمایش درآمد.

هیوندایی هم یک فناوری فیلتر هوا شبیه به همین دارد که در خودروی هیدروژنی [پیل سوختی] نکسو Nexo نصب کرده است. البته در خودروی هیوندایی این فیلتر علاوه بر تصفیه هوا برای عملیات خود پیل سوختی هم لازم است.

درست است که خودروهای برقی اگزوز ندارند،‌ اما کاهش میزان دی اکسید کربن هوا فقط با آلایندگی صفر که کاهش نمی یابد. اما هیوندایی می گوید خودروی کراس اورِ نکسو که با پیل سوختی کار می کند، حین رانندگی دی اکسید کربن را هم جذب می کند، چون پیل سوختی نیاز به هوای پاک دارد. فیلترهای مخصوص جذب آلایندگی، قادرند ذرات میکروسکوپی را در هوا جذب کنند. این خودروها حتی می توانند نشان دهند که چه اندازه دی اکسید کربن جذب کرده اند.

این راهبرد فیلتر کردن هوای آلوده توسط خودروها در حال گسترش و رایج شدن است. بعد از هیوندایی حالا استودیوی هیثرویک در انگستان دست به کار شده و از فیلترهای هیپا در کاهش آلایندگی خودرو و آلودگی هوا بهره گرفته است. این فیلتر در نوع خود آخرین فناوری روز به حساب می آید. البته این استودیو هنوز جزئیاتی از میزان جذب دی اکسید کربن منتشر نکرده اما در همین حد گفته است که سالانه مجموع ذرات میکروسکوپی جذب شده به اندازه یک توپ تنیس خواهد شد. به بیان دیگر باید هر سال این فیلتر که این میزان از آلایندگی را جذب کرده تعویض شود.

آئرو علاوه بر تصفیه هوا و آلایندگی منفی، نوآوری و خلاقیت دیگری را هم در تریم داخل خودرو به کار گرفته طوری که آن را از خودروهای عادی متمایز کرده است. طراحان آئرو می گویند، قرار نیست کابین خودرو فقط یک مکان ساده برای جابه جایی باشد، قرار است همین مدتی که سرنشینان داخل کابین نشسته اند زندگی کنند. برای مثال صندلی های جلوی خودرو می تواند به سمت عقب بچرخد و سرنشینان رو به روی هم قرار گیرند. میز تاشو هم در نظر گرفته شده است و سرنشینان می توانند داخل خودرو بازی و سرگرمی روی میزی داشته باشند. به بیانی دیگر داخل اتاق خودروی آئرو شبیه به فضای نشیمن یا فضای انتظار خواهد بود تا کابین خودرو.  یک صفحه نمایش هم برای پخش فیلم یا ویدئو هم درون خودرو در نظر گرفته شده است. امکان خواباندن صندلی ها و تبدیل آن به تخت هم وجود دارد. شیشه های سقف این خودرو می توانند کدر شوند و حریمی برای سرنشینان ایجاد کنند.  توماس هیثرویک، بنیانگذار استودیوی هیثرویک می گوید: «این خودرو به نوعی پاسخ به کمبود جا در کل جهان است و آئرو می تواند یک اتاق چند منظوره باشد هم برای صرف غذا،‌ هم اتاق کار هنگام دورکاری که نمی توان در منزل ماند، و هم اتاق سرگرمی و حتی استراحت به حساب می آید. می توان گفت یک اتاق به اتاق های زندگی اضافه شده است با این تفاوت که دید و منظره آن مثل اتاق منزل ثابت نیست. آئرو قرار است ما را به آینده پاک تر و بهتر ببرد.»

قرار نیست استودیو هیثرویک خودش این محصول را به تولید برساند بلکه این استودیو فقط طراحی این خودرو را برای شرکت آی ام موتورز IM Motors طراحی کرده که از آوریل در نمایشگاه شانگهای چین به نمایش گذاشته خواهد شد و در سال 2023 تولید آن آغاز می شود. بر اساس برنامه آی ام موتورز می خواهد به ظرفیت سالانه 1 میلیون دستگاه برسد. قرار بر این است که این خودرو هم قابلیت خودران داشته باشد هم به طور دستی توسط راننده قابل رانندگی باشد. اما باید منتظر ماند تا جزئیات بیشتری هنگام تولید واقعی و عرضه به مشتری منتشر شود./ سایپا نیوز/ Car & Driver
ارسال نظرات
موضوعات روز