جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
تیتر20 اهمیت گروه انتخاب در صنعت لوازم خانگی را بررسی می کند؛
حمایت از تولید داخلی پس از خروج خارجی ها از بازار لوازم خانگی در دستور کار قرار داشته و برندهای ملی همچون گروه صنعتی انتخاب با افزایش تولیدات خود به 1500 مدل علاوه بر اینکه در راستای سیاست های کلان کشور گام برداشته بلکه برای بیش از 8 هزار نفر هم اشتغازایی کرده است.
کد خبر: ۵۱۲۷۶
سهم برندهای ملی در بازار لوازم خانگی
تیتر20 -  در سال های گذشته قبل از اینکه تحریم ها علیه ایران وضع شود وضعیت بازار لوازم خانگی ایران کاملا متفاوت از امروز بود، به طوری که حضور پررنگ خارجی ها باعث شده بود بیش از 90 درصد از محصولات صوتی و تصویری و الکترونیکی موجود در بازار وارداتی باشند و حدود 60 درصد از نیاز بازار به یخچال و فریزر کشور و حدود 50 درصد از محصولات شوینده از تولیدات خارجی تامین شود، اما حالا کمی وضعیت فرق کرده است، هرچند در شرایط کنونی نمی توان حضور 2 میلیارد دلاری قاچاق لوازم خانگی در بازار را نادیده گرفت اما تولیدات داخلی در ایران توانسته برای خود جایگاه ویژه ای پیدا کند و شاید بجز در محصولاتی مانند تلویزیون که هنوز برندهای خارجی بیشترین محبوبیت را در ایران دارند در سایر محصولات تولیدکننده های ایران جایگزین خوبی شده اند.

به طور قطع خروج خارجی از بازار لوازم خانگی ایران بزرگترین شوک به بازار بود و در آن مقطع زمانی تولیدات ایرانی به صورت میانگین تنها می توانستند 50 درصد از نیاز کشور را تامین کنند و این عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث شد تا کمپین حمایت از تولید داخل توسط حاکمیت راه اندازی شود تا تولیدکننده ها با بسترهای که توسط دولت ایجاد شد و با پشتوانه نیازی که در داخل کشور وجود دارد بتوانند به نیاز بازار پاسخ دهند.

در شرایط کنونی گروه انتخاب با تولید 500 محصول و 1500 مدل  علاوه بر اینکه توانسته است در اشتغالزایی 8 هزار نفر نقش موثری داشته باشد در تامین بازار هم سهم بسزایی پیدا کرده است، به طوری که امروز این گروه با برندهایی مانند اسنوا و دوو در عرضه یخچال، ماشین لباسشویی و ... کمک کرده اند تا ایران بتواند تقریبا بخش عمده ای و نزدیک به صد درصدی از نیاز داخلی را تامین کند.

هرچند گروه انتخاب پیش از تحریم ها و خروج خارجی ها از ایران توانسته بود در بازار داخلی به دلیل قیمت اقتصادی که داشت سهمی از بازار داشته باشد و بتواند به عنوان یکی از برندهای ملی کشور در بازار نقش ایفا کند، اما بعد از آغاز تحریم ها و بهم خوردن عرضه و تقاضا نقش این برند در بازار لوازم خانگی پررنگ تر شد، به طوری که دولت هم در چند طرح فروش اقساطی لوازم خانگی با این برند همکاری داشت و توانست در یک بازه زمانی برای جلوگیری از افزایش فاصله عرضه و تقاضا بازار را کنترل کند و در چند وقت اخیر هم با مطرح کردن موضوع بومی سازی پنل های تلویزیونی توجه خیلی ها را جلب کرد، زیرا در شرایط کنونی ایران بیشترین چالش را در بازار لوازم صوتی و تصویری دارد زیرا به عنوان کالاهای قاچاق پذیر، بخش عمده ای از عرضه های این بخش توسط برندهای خارجی تامین می شود و علاوه بر اینکه محصولات قاچاق عملا هیچ ارزش افزوده ای برای کشور به همراه ندارند، به دلیل اینکه به بهانه واردات قاچاق جعل برند و ... هم زیاد است گاهی دیده می شود که کالاهای چینی با تکنولوژی دست دوم با اسم برندهای بزرگ و معرف به مشتریان ایرانی فروخته می شود، به همین دلیل ایجاب می کرد تا برندهای ملی در توسعه لوازم الکترونیکی با کیفیت پیش قدم شوند و گروه انتخاب به دلیل محبوبیتی که در سال اخیر کسب کرده برای توسعه محصولات خود پیش قدم شده است.

در حال حاضر طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 20 درصد از قطعات لوازم خانگی الکترونیکی از طریق واردات تامین می شود به همین دلیل سرمایه گذاری در این بخش اولویت دارد و گروه انتخاب با در اختیار داشتن زنجیره ای از تولیدات که شامل پتروشیمی تا کالای نهایی است ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری و جامه عمل پوشاندن به این راهبرد دارد، به همین دلیل چشم انداز تولید و عرضه محصولات جدید را تعریف کرده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرده در راستای حمایت از تولیدات داخلی سیاست گذاری برای این بخش را به گونه ای ترسیم خواهد کرد که هیچ محصولی از لوازم خانگی تا چند سال آینده واردات نشود تا سرمایه گذاری های جدید در ریسک قرار نگیرد و بعد از آن مشروط به توسعه صادرات از کالاهای تولید داخل حمایت خواهد شد تا کالاها در یک مسیر رقابتی آماده عرضه به بازارهای خارجی شوند و از طرف دیگر همسو با نیاز مشتریان کیفیت خود را بالا ببرند.

در این شرایط بر مبنای این چشم انداز تقویت تیراژ تولید و ارتقای کیفیت در گروه انتخاب در دستور کار قرار گرفته است، بر همین مبناست که این شرکت در سال های اخیر به شدت روی افزایش تنوع تولید محصولات خود کار گرده است و می بینیم که برای هر محصولی مدل های متنوعی ارائه کرده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز