جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
تیتر20 بررسی می کند؛
طراحی و تولید خودروی «تارا» به صورت برقی از سوی ایران خودرو،مهم‌ترین دستاورد خودروسازان داخلی در زمینه تولید خودروهایی با سوخت برقی است.
کد خبر: ۵۱۵۳۳
تیتر20 -  برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای الکتریکی یا همان برقی از سال‌ها پیش در کشور آغاز شده است و خودروسازان هم در این زمینه موفقیت‌هایی مهمی به دست آورده‌اند، در این زمینه طراحی و تولید خودروی «تارا» به صورت برقی از سوی ایران خودرو،مهم‌ترین دستاورد خودروسازان داخلی در زمینه تولید خودروهایی با سوخت برقی است. 

این درحالیست که صنعت خودروسازی ایران در ابتدای این راه قرار دارد، بنابراین در این رابطه لازم است از تجربیات دانشگاه‌های مطرح کشور که در زمینه خودروهای برقی موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌اند، استفاده شود.

استراتژي‌هاي توليد خودرو برقي در ايران
در ایران برای توليد خودروهای برقی می‌توان از سه استراتژی بهره برد،اول توليد خودروي برقي با پلتفرم هاي كنوني است، بررسی تجربه توليد خودروهای برقی در جهان نشان می‌دهد که بسياری از توليدکنندگان بزرگ دنيا از جمله شرکت‌های فورد و جنرال موتورز در توليد خودروهای برقی خود از پلتفرم‌های بنزینی بهره برده‌اند. بی‌ام و نيز تجربه توليد خودروی برقی را روی پلتفرم بنزینی دارد، از این رو یکی از استراتژی ها استفاده از پلتفرم بنزینی خودروهای تولید داخل برای تولید خودروهای برقی است که در این راستا توانایی تولید باتری‌ نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دومین استراتژی طراحی پلتفرم به صورت کامل در داخل و با تیراژ اقتصادی بالا است. در این دیدگاه خودروسازان  بزرگ کشور در بخش تحقیقات و توسعه خود به طراحی یک خودروی برقی از ابتدا تا انتها می پردازند. در این رویکرد خودروسازان داخلی به مانند استراتژی اول، باید به فناوری تولید باتری های با توان بالا که قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را داشته باشند، دست پیدا کنند.
رویکرد دیگر در تولید خودروهای برقی، بهره گیری از فناوری خارجی و انتقال دانش فنی به کشور از طریق همکاری مشترک است. در این رویکرد سرعت تولید و به تبع آن استفاده از خودروهای برقی در کشور افزایش می یابد.

 این در حالیست که هم اکنون خودروسازان داخلی با استفاده از استراتژی اول یعنی به کارگیری پلتفرم‌های کنونی اقدام به ساخت نمونه خودروی برقی کرده‌اند که ساخت تارا برقی توسط ایران خودرو نیز در همین رابطه انجام شده است. 

 چالش‌های تولید و استفاده خودروی برقی در ایران
یکی از چالش‌هایی که در زمینه استفاده از خودروهای برقی در تمام دنیا مطرح است، تأمین برق مورد نیاز برای شارژ این خودروهاست. با توجه به اینکه هدف از تولید خودروهای برقی، کاهش آلایندگی است، لذا برق مورد نیاز نیز باید از انرژی های تجدیدپذیر و پاک تأمین شود. زیرا چنانچه از نیروگاه های فسیلی استفاده شود، این آلایندگی از سطح شهر به اطراف شهر منتقل خواهد شد و عملا در میزان آلودگی هوا تأثیری نخواهد داشت،

ایجاد زیرساخت ها و ایستگاه های شارژ نیز از چالش هایی است که استفاده از این خودروها را با محدودیت هایی مواجه کرده است. این خودروها برای مسافرت های درون شهری می توانند کارآیی داشته باشند، اما به دلیل عدم وجود ایستگاه های شارژ در فواصل معین در جاده های جهان، پیمودن مسافت های بین جاده ای طولانی با خودروهای برقی عملا غیر ممکن است.

 استفاده از خودروهای برقی در ایران علاوه بر چالش‌های یاد شده با چالش های دیگری نیز رو به رو است که از آن جمله می توان به قیمت بالا، محدودیت تردد، و خدمات پس از فروش اشاره کرد. مهم‌ترین این چالش ها مشکلات زیرساختی و قیمت بالای این خودروهاست که این مشکلات سبب شده استقبال زیادی از این نوع خودروها وجود نداشته باشد. باید توجه کرد که همزمان با ساخت خودروهای برقی، زیرساخت های لازم برای استفاده از آنها نیز در کشور ایجاد شود. ایجاد ایستگاه های شارژ خودرو در شهرها و بزرگراه ها از جمله مواردی است که باید برای توسعه استفاده از خودروهای برقی مدنظر قرار گیرد. 

موضوع دیگر، نبود خدمات تعمیراتی برای این گونه خودروها در کشور است. این نگرانی همیشه وجود دارد که چنانچه خودرو به هر دلیلی دچار آسیب فنی شود، تعمیرگاهی که از دانش لازم در خصوص این خودروها برخوردار باشد موجود نیست. علاوه بر آن تعداد تعمیرگاه ها نیز خود چالش دیگری خواهد بود می تواند در این زمینه مطرح شود. 

دسترسی به تعمیرگاه در کمترین زمان و انحصاری نبودن این تعمیرگاه ها که بعضا باعث خواهد شد قیمت های سرسام آوری از صاحبان خودرو دریافت شود، چالش دیگری است که در این زمینه مطرح می شود.

 هدف‌گذاری برای داخلی‌سازی تمام اجزا و قطعات تارا برقی
فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه کاهش آلایندگی‌ها علت اصلی ورود به حوزه تولید خودروهای برقی است، اظهار کرد: ایران‌خودرو با نگاه داخلی‌سازی به سمت برقی‌سازی تارا رفته و توفیقات خوبی نیز به دست آورده است. میزان آلایندگی محیط زیست گازهای گلخانه‌ای و گاز CO2 از جمله موضوعات مهم محیط‌زیست در جهان است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، با ادامه روند فعلی در سال ۲۰۵۰ به دو برابر تولید فعلی CO2 در جهان می‌رسیم.

مقیمی با اشاره به اینکه ایران خودرو با این نگاه که تمام اجزا و قطعات تارا برقی را داخلی‌سازی کند، این خودرو را تولید کرده است، گفت: این اقدام ایران‌خودرو، نشان‌دهنده توان داخلی‌سازی و خودکفایی در زمینه تولید سیستم‌ها و زیرسیستم های خودروی تارا برقی است؛ اما برای اینکه این نمونه‌سازی تبدیل به صنعتی‌سازی شود، نیازمند اجرای این نقشه راه هستیم تا بتوانیم به سرانجام خوبی رسیده و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این محصول به عنوان خودروی داخلی قابل اطمینان حتی با ظرفیت صادراتی باشیم.

گام ایران خودرو برای تنوع سوختی سبد محصولات 
یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و خاورمیانه، دنبال کرده‌اند، تنوع بخشی به سبد سوختی محصولات است که این سیاست به خصوص سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در این راستا ایران خودرو در کنار گام‌های عملی برای تولید خودروهای برقی که به نوعی با سوخت پاک به حرکت در خواهند آمد، در زمینه طراحی و تولید موتورهای بنزینی پیشرفته‌تر نیز حرکت کرده است. تولید موتور سه استوانه ایران خودرو که در سال‌های آینده این خانواده موتور، جایگزین تمام موتورهای موجود ایران خودرو خواهد شد.
ارسال نظرات
موضوعات روز