جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تیتر20 اهمیت مرکز تازه تاسیس تکنوسنتر را بررسی می کند؛
خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا یکی از نقاط قوت اصلی شان قدرت طراحی محصول است که بر اساس آن توسعه محصول را شکل می دهند.
کد خبر: ۵۱۵۵۲

حرکت سایپا به سمت طراحی محصول

تیتر20 - اخیرا مديرعامل مركز تحقيقات و نوآوري صنايع خودرو سايپا از راه‌اندازي نخستين واحد متمركز طراحي، مهندسي و توسعه محصول در اين شرکت خودروسازی با نام تكنوسنتر (techno center) خبرداده است.

 به گفته مهدی رادمنش، اين واحد در فاز نخست فعاليت خود برنامه توسعه و ارتقاي موتور و قواي محركه و همچنين گيربكس محصولات گروه سايپا به‌ويژه مگاپلت‌فرم SP را در دست اقدام دارد.

تشکیل چنین مرکزی در خودروساز بزرگ کشور از جهات مختلف اهمیت دارد و می تواند به توسعه سایپا کمک کند. همان طور که از نام این مرکز بر می آید، قرار است در آن امور مربوط به طراحی و توسعه محصول انجام شود.

بنابراین سایپایی ها دقیقا جایی را نشانه رفته اند که یکی از نقاط ضعف این شرکت و کل خودروسازی کشور به شمار می رود، یعنی طراحی.

این طراحی هم در حوزه خودرو خواهد بود و هم موتور، بنابراین اگر تکنوسنتر با حمایت مادی و معنوی سایپا و البته در آینده لغو تحریم ها، عملکرد موفقی از خود نشان دهد، از وابستگی دومین خودروساز بزرگ ایران به خارجی ها کم خواهد کرد.

 با کمک این مرکز اما سایپا می تواند پروژه های پلت فرم خود را نیز زودتر پیش ببرد، به خصوص مگا پلت فرم sp که آینده این خوردوساز را می سازد.

یکی از بزرگترین ضعف های خودروسازی ایران به مسئله طراحی محصول بر می گردد؛ هرچند در این سال ها خودروهای جدیدی با شکل و شمایل زیباتری در صنعت خودرو کشور به تولید رسیده، با این حال یا شائبه الگو برداری مدل های خارجی مطرح بوده و یا با کمک مستقیم شرکت های خارجی انجام شده است.

خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا یکی از نقاط قوت اصلی شان قدرت طراحی محصول است که بر اساس آن توسعه محصول را شکل می دهند و وابستگی خاصی به خارج ندارند.

بنابراین خودروسازی ایران به ویژه سایپا اگر قرار است در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد، یکی از پیش زمینه های آن دستیابی به قدرت طراحی است. از همین رو وجود شرکت های طراحی و توسعه محصول در شرکتی مانند سایپا می تواند مسیر رسیدن به قدرت طراحی را تسهیل کند.

وجود مرکز تازه تاسیس تکنوسنتر مشروط بر اینکه بودجه کافی به آن تزریق و از دانش روز استفاده کند، می تواند سایپا را در حوزه طراحی در بین خوردوسازان داخلی در موقعیتی مناسب قرار دهد.

این مرکز می تواند به واسطه ارتباط گیری با دانشگاه ها و نخبگان، از ظرفیت بالای آنها در طراحی محصول برای آینده سایپا بهره بگیرد. به خصوص در حوزه خودروهای برقی که آینده صنعت خودرو به آنها تعلق دارد، تکنوسنتر می تواند سایپا را به سمت طراحی و تولید این مدل خودروها ببرد. 

دیر یا زود سایپا نیز مانند دیگر خودروسازان جهان چاره ای ندارد جز اینکه به سمت تولید خودروهای برقی برود و حالا که تکنوسنتر تشکیل شده، بهتر است که از همین ابتدا کار بر روی طراحی این مدل خودروها را آغاز کند.

تردیدی نیست که خودروهای داخلی نتوانسته اند در این سال ها حتی از جنبه شکل و شمایل ظاهری مشتریان را راضی نگه دارند و یکی از دلایل این موضوع، ضعف طراحی است. بنابراین تکنوسنتر سایپا اگر بتواند به سمت طراحی خودروهایی با ظاهری شکیل تر و به روزتر برود، کمک بزرگی به این خودروساز کرده، زیرا وجود چنین محصولاتی سبب جذب مشتریان خواهد شد.

اما هرچند ارتباط تکنوسنتر با خارجی ها کمک بزرگی به این شرکت در طراحی محصولات خواهد کرد، اما در حال حاضر که تحریم ها برقرار است، این شرکت می تواند تا حدی جای خالی خارجی ها را پر کند. طبیعی است که در صورت لغو تحریم ها ارتباط با شرکت های خارجی و استفاده از تجارب آنها در حوزه طراحی، سبب تولید محصولات به روزتر و قابل قبول تری از دید مشتریان، خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز