جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
تیتر20 گزارش می دهد؛
در شرایط کنونی گروه انتخاب چند سیاست را در راه اندازی مرکز نواوری دنبال می کند؛ نخست اینکه بتواند قطعات مورد نیاز این صنعت را با کیفیت بالا تولید کند و از طرف دیگر با استفاده از تیم های آر ان دی بتواند محصولات جدید را به سبد کالایی خود اضافه کند و از این طریق بستر توسعه صادرات را هم به وجود بیاورند.
کد خبر: ۵۱۶۳۹
2 راهبرد راه اندازی مرکز نوآوری اسنوا تک
تیتر20 -  چندی پیش مرکز نوآوری اسنوا تک در ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد که اقدامی در مسیر بومی سازی قطعات لوازم خانگی است که قبلا وارداتی بوده اند و در کشور به صورت مونتاژ در تولیدات بکار گرفته می شدند.

در حال حاضر بیشترین وابستگی تولیدات لوازم خانگی ایران به قطعات وارداتی مربوط به تلویزیون بوده که پس از اینکه اسنوا تک راه اندازی شد گروه انتخاب اعلام کرد که اتاق کلین روم برای ساخت اوپن سل راه اندازی کرده و این محصول را براساس فناوری های داخلی بومی سازی کرده است، هرچند تولید اقتصادی این محصول وابسته به میزان تیراژ تولید است با این حال گروه انتخاب و اسنوا با دورخیر برای افزایش تیراژ تولید در آینده، بومی سازی اوپن سل را اجرایی کرده است.

یکی از سیاست هایی که ایران در بلندمدت در دستور کار دارد صادرات لوازم خانگی است و گروه انتخاب با تمرکز بر بومی سازی قطعات با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان به دنبال  خودکفایی 100 درصدی در این صنعت است تا بعد از گشایش مرزها و رفع تحریم ها بتوانند محصولات بیشتری را از کشور صادرات کنند.

فاصله زمانی تحول فناوری در لوازم الکترونیکی 6 ماه است یعنی بزرگترین برندهای این بخش هر 6 ماه یک محصول جدید ارائه می دهند یا محصولات قبلی را ارتقا می دهند و حتی آپشن های جدید برای ارائه محصولات خود عرضه می کنند همین مساله بر ضرورت راه اندازی مرکز نوآوری برای این صنعت تاکید دارد، اما این موضوع گام نخست برای عرضه محصولات رقابتی در کشور است.

در شرایط کنونی گروه انتخاب چند سیاست را در راه اندازی مرکز نواوری دنبال می کند؛ نخست اینکه بتواند قطعات مورد نیاز این صنعت را با کیفیت بالا تولید کند و از طرف دیگر با استفاده از تیم های آر ان دی بتواند محصولات جدید را به سبد کالایی خود اضافه کند و از این طریق بستر توسعه صادرات را هم به وجود بیاورند.

هرچند چند ماهی بیشتر نیست که مرکز نوآوری اسنوا تک توسط گروه انتخاب راه اندازی شده با این حال تاکنون خبری درباره دستاوردها و اهداف میان مدت و بلندمدت آن منتشر نشده، اما آنچه که عیان است ضرورت فعالیت یک شرکت بزرگ حول محور تامین قطعات و تجهیزاتی است که امروز توسط بسیاری از شرکت های داخلی ایران از طریق چینی ها تامین می شود و آنها نمی توانند در مسیر بومی سازی اقدام کنند زیرا این مساله مستلزم داشتن تیراژ بالاست و برای همه شرکت ها این بستر مهیا نیست، به همین دلیل شرکتی مانند اسنوا می تواند با بهره گیری از ظرفیت خود برای تولید قطعات به روز استفاده کنند.

به گفته مسئولان در شرایط کنونی حدود 40 درصد از قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی از طریق واردات تامین می شود به همین دلیل این ظرفیت وجود دارد که شرکت های فناور زیر مجموعه برندهای لوازم خانگی به عنوان یک شرکت مادر، محصولات تکنولوژِیک را برای سایر شرکت ها تولید کند و از این طریق وابستگی کشور به خارج از کشور کاسته شود و از طرف دیگر ارزش افزوده حاصل از تولید این محصولات عاید کشور شود. از طرف دیگر این مساله می تواند به اشتغال کشور کمک کند و به دلیل اینکه محصول در داخل کشور تولید خواهد شد وابستگی به دلار هم از بین می رود و این مساله نوسانات قیمتی دلار که تحت تاثیر تحریم ها و نرخ ارز هست را هم از بین می برد و این موضوع می تواند گامی در مسیر مشتری مداری برای جلب رضایت مصرف کنندگان از نظر قیمت و فناوری باشد.

در حال حاضر اطلاعاتی که درباره مرکز فناوری اسنواتک وجود دارد این است که این مرکز در روند توسعه‌ی ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان به وجود آمده و یک ساختمان دانشکده‌ی قدیم زمین‌شناسی این دانشگاه به متراژ پنج‌هزار مترمربع با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری و با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان بازسازی شده و در اختیار کارخانه‌ی نوآوری و فناوری اسنواتک (Snowa Tec) قرار گرفت که می تواند از ایده های دانشجویان و اساتید صنایع برای تولید محصولات مورد نیاز این صنعت استفاده کند و حتی برخی دانشجویان با گذراندن دوره های کارآموزی یا اجرای پروژه های دانشگاهی به نوعی زمینه نزدیک شدن دانشگاه به صنعت را هم فراهم کنند.
ارسال نظرات
موضوعات روز