پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
در دنیای امروز رشد صنعت وقتی کلید می خورد که در بازاری رقابتی محک بخورد، بنابراین عواقب این جنگ فعالان صنعت لوازم خانگی وقتی گریبانگیر آنها می شود که تحریم ها رفع شده و باید برای حفظ بازارشان دست و پا بزند.
کد خبر: ۵۱۹۵۴
تیتر20 - در چند ماه گذشته بازار لوازم خانگی با حاشیه های جدیدی روبرو شده که دستاوردی جز نوسان قیمت و جنجال رسانه ای به همراه نداشته است، تقریبا همه مردم ایران مطلع هستند که بازار لوازم خانگی ایران از آغاز تحریم ها دستخوش چالش هایی همچون گرانی، کمبود قطعات یدکی و ... شد و بعدها با خروج تولیدلت خارجی و ممنوعیت واردات لوازم خانگی تاثیر این مشکلات دو چندان شد و بعد از آن گرانی قیمت ارز و ... هم باعث شد مشکل رکود هم به این بازار اضافه شود و بسیاری از مصرف کنندگان همچنان امیدوار به اینکه روزی شاید قیمت دلار دوباره کاهش یابد یا تحولی در صنعت لوازم خانگی به وجود بیاید خرید خود را به تاخیر انداختند، اما از آنجایی که چشم انداز روشنی برای مذاکرات و رفع تحریم ها وجود ندارد و مسئولان هم برنامه شفافی برای ایجاد تحول در صنعت لوازم خانگی نداشتند بازار درگیر مسائل حاشیه ای ماند و هراز چندگاهی مصاحبه های جنجالی برای ممنوعیت واردات پای دلالان و محتکران را بیشتر بر این صنعت باز کرد.
این در حالی است که از سال ها پیش صنعت لوازم خانگی ایران گرفتار قاچاق بوده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا عملا دستاوردی برای مقابله با واردات غیرقانونی کالا نداشته، به طوری که می بینیم در حال حاضر 40 درصد بازار لوازم خانگی برخی محصولات مانند تلویزیون در اختیار کالاهای قاچاق است و مسئولان نتوانسته اند جلوی آن را بگیرند و تنها به آمار قاچاق اکتفا کرده اند.
حالا وقتی این مشکلات مورد توجه قرار می گیرد همگان پی می برند عملا مشکل صنعت لوازم خانگی ایران قاچاق، رکود بازار، گرانی هزینه تمام شده و ... است و شاید حذف ممنوعیت واردات به اندازه اینها برای تولید مشکل ایجاد نکنند، اما همچنان بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی بر وجود این ممنوعیت ها اصرار دارند و عده ای هم به نام حمایت از مصرف کننده مقابل آنها صف کشیده اند و این مساله باعث شده برچسب هایی مانند انحصارطلب یا دلال واردات و ... بهم نسبت دهند و این سرآغازی برای بحران در صنعت لوازم خانگی شده تا جایی که بعد از دیدار معاون اول رئیس جمهور با آنها هنوز التهابات بازار کاسته نشده و هر روز فهرست کالاهای گران شده در رسانه ها منتشر می شود.
نباید فراموش کرد هنوز صنعت لوازم خانگی ایران به قدری مستقل نشده که بتواند هر محصولی را تولید کند و به جنگ خارجی ها در بازار جهانی برود، از طرف دیگر در دنیای امروز رشد صنعت وقتی کلید می خورد که در بازاری رقابتی محک بخورد، بنابراین عواقب این جنگ وقتی گریبانگیر تولیدکننده می شود که تحریم ها برطرف شود و باید برای حفظ بازارشان دست و پا بزند، از این رو اگر تولیدکننده ها متحد باشند و ضعف های همدیگر را پوشش دهند بهتر می توانند برای جنگ آینده تولید و بازار خود را آماده کنند، در این مسیر دولت هم باید مسیر رشد صنعت لوازم خانگی را هموار کند نه اینکه هیزم بیار معرکه بی حاصل باشد!