سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
با قوانین متفاوت شهر بدون چراغ قرمز ایران آشنا شوید!
کد خبر: ۵۱۹۶۶
تیتر 20 - از همان ابتدا که وارد کیش می‌شوید، احتمالا متوجه تفاوت‌هایش با سایر نقاط ایران هم می‌شوید. خیابان کشی و محله‌هایش، ساحل تمیز و تفریحات متنوعش و همچنین هتل‌های لوکس و ماشین‌های مدرنی از خیابان‌هایش می‌گذرد ما را به یاد کشورهای خارج از ایران میندازد. حالا اگر بگوییم در قوانین کیش با سایر شهرهای ایران تفاوت‌های اندکی دارد چه؟ شاید بپرسید دانستنش برای کسانی که می‌خواهند به جزیره کیش سفر کنند به چه دردی می‌خورد؟ واقعیت این است که دانستن قوانین کیش سبب می‌شود سوالات کمتری طی سفر برایتان پیش بیاید و حتّی از کارهایی که باعث جریمه‌تان می‌شود، جلوگیری کند حتّی اگر با تور کیش به این جزیره سفر کردید! در این متن می‌خواهیم قوانین کیش را بررسی کنیم و ببینیم در این جزیره چه قوانینی وجود دارد که آن را از سایر شهرهای ایران متفاوت می‌کند. 

قوانین رانندگی در کیش

به غیر از یکی دو مورد، قوانین رانندگی در کیش تفاوت اساسی با سایر نقاط ایران ندارد و قانون های کیش با سایر نقاط ایران یکسان است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کیشوندها (ساکنان کیش) این قوانین را نسبت به سایر ساکنین ایران بیشتر رعایت می‌کنند، تا حدی که کیشوندها را می‌توان قانون‌ مدارترین شهروندان ایرانی خطاب کرد. در زمینه رانندگی نکاتی گفته شده است که اگر قصد اجاره خودرو در کیش را دارید باید آن‌ها رعایت کنید.
در کیش هیچ چراغ راهنمایی و سرعت‌گیری وجود ندارد.
اگر خودرو شما ظاهری آلوده داشته باشد و با آن در سطح شهر تردد کنید، پلیس شما را جریمه می‌کند.
پرتاب زباله از شیشه‌های ماشین به بیرون شامل جریمه می‌شود.
اگر خودرو شما معاینه فنی نداشته باشد، ورود آن به جزیره ممنوع است و در صورت انجام این کار جریمه می‌شوید.
قبوض خلافی رانندگانی که در کیش مرتکب خلاف شده‌اند تنها در این جزیره قابل پرداخت است.
هنگام رانندگی در کیش مطمئن شوید که بین خطوط می‌رانید، حق تقدم را راعایت می‌کنید، از راهنماهای وسیله نقلیه استفاده می‌کنید و سایر قوانین رانندگی را رعایت می‌کنید.
به غیر از کثیف بودن خودرو، مورادی چون سوار کردن سرنشین اضافه، بوق زدن، نبستن کمربند ایمنی نیز شامل جریمه می‌شود.

قوانین گمرک
به غیر از قوانینی که تاکنون درباره کیش گفته شد، احتمالا بدانید که جزیره کیش از مناطق آزاد تجاری محسوب می‌شود و یکسری از قوانین مرتبط با گمرک، مالیات متفاوت‌تر از سایر نقاط محسوب می‌شود. اما شاید مهم‌ترین اطلاعاتی که شما به عنوان یک گردشگر دوست داشته باشید درباره این باره بدانید، قوانین مربوط با خرید کالا و خارج کردن آن از جزیره کیش است.

 از آن جایی که کیش یک منطقه آزاد محسوب می‌شود، ورود هر نوع کالای تجاری از سراسر جهان به داخل جزیره آزاد است و به دلیل عدم وجود مالیات‌ یا هزینه‌های گمرکی، قیمت اجناس مختلف مناسب‌تر از منطقه ویژه اقتصادی و سرزمین اصلی است. به طور کلی گردشگران با انجام خریدهای شخصی که شامل اهداف تجاری نمی‌شود، نیازی به انجام تشریفات گمرکی و هزینه‌های اضافی خروج کالا از کیش به سرزمین اصلی را ندارند.

اما قوانین خروج کالا به صورت انبوه با اهداف تجاری ( مانند ارز، طلا، پوشاک، خوراکی، لوازم الکترونیکی و...) مشمول قوانین خروج کالا می‌شوند که تبصره‌های مخصوص به خود را دارنذد و برای ترخیص آن باید از گمرک اقدام کنید.

قوانین کیشوندی
قبل از به اتمام رساندن این مطلب از لست سکند بد نیست تا صحبتی هم قوانین کیشوندی و موارد مرتبط با کارت کیشوندی داشته باشیم. کارت کیشوندی مدرک شناسایی است که به ساکنین جزیره کیش تعلق می‌گیرد و به نوعی کارت شهروندی جزیره کیش است. کیشوندها لزوما ساکنین بومی این جزیره نیستند و افرادی که تمایل به زندگی در این جزیره را داشته باشند هم می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

به صورت کامل‌تر کارت‌های کیشوندی در 6 رنگ مختلف صادر می‌شود که هر رنگ مشخص کننده وضعیت دارندگان این کارت‌ هستند. برای مثال به کسانی که بومی کیش باشند و در این جزیره متولد شده باشند، کارت سبز رنگ تعلق می‌گیرد. رنگ‌ کارت‌ها صرفا مشخص کننده وضعیت دارنده کارت بوده و برتری بر یک دیگر ندارند. دارندگان کارت کیشوندی عمدتا باید دارای دو شرط اصلی باشند که عبارتند از: سکونت در کیش حداقل به مدت 6 ماه و داشتن شغل. البته اتباع خارجی، دانشجویان و افراد دیگر هم تحت شرایط مختلف می‌توانند کارت کیشوندی خود را دریافت کنند.  کارت کیشوندی شامل تسهیلاتی از جمله سهولت در ورود خروج به جزیره کیش، بهره مندی از تخفیف‌های مناسب در رستوران‌ها، مراکز ورزشی و تفریحی می‌شود./ لست سکند

ارسال نظرات
موضوعات روز