جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۶
آرمان بیات کارشناس صنعت هوایی با اشاره به اینکه کاهش قیمت بلیط هواپیما به علت افزایش ظرفیت در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز در این چند ماهه از ۲۲ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان افزایش داشته و رشد نزدیک به ۲۰ درصدی را تجربه کرده است، شرکت‌های هوایی با توجه به افزایش هزینه‌ها قادر نخواهند بود که قیمت بلیط خود را کاهش دهند.
کد خبر: ۵۲۰۷۲
تیتر 20 - درحالی که از ۱۰ آبان ماه، ایرلاین‌های داخلی مجوز صدور بلیط ۱۰۰ درصدی را برای پرواز‌های خود گرفته‌اند، اما شاهد هستیم که قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده است، زیرا زمانی که شرکت‌ها به بهانه اینکه با توجه به شرایط کرونایی با نیمی از ظرفیت خود پرواز می‌کنند، برای جبران هزینه‌ها باید بلیط‌ها گران شود، اما حال که ظرفیت آن‌ها تکمیل شده، هنوز خبری از کاهش قیمت بلیط هواپیما نیست.

در حالی که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در ابتدای هفته وعده کاهش قیمت بلیط هواپیما را قبل از جلسه با مدیران ایرلاین‌های داخلی داده بود، بعد از این جلسه نیز خبری از کاهش قیمتی نبود، این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی قبل از آزادسازی ظرفیت پرواز هواپیما‌ها در مورد علل افزایش قیمت گفته بود: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پرواز‌های داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم.

اما حال که نزدیک به سه هفته از افزایش ظرفیت پذیرش پرواز‌ها به ۱۰۰ درصد می گذرد، نه تنها خبری از کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه برخی از سایت‌های فروش بلیط، قیمت‌ها را نیز نسبت به گذشته افزایش داده‌اند که این موضوع خود نشان از ضعف نظارتی در این حوزه دارد.

این در حالی است که محمد محمدی‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مدعی شده است: با توجه به تصمیم اتخاذ شده در شورای عالی هواپیمایی و موضوعاتی نظیر رفع محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت پذیرش پرواز و افزایش ظرفیت پرواز‌ها و با توجه به استدلال‌های مطرح شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری، نماینده شرکت‌های هواپیمایی و سایر اعضای شورا، توافق بر این شد که از اول آذر نرخ بلیت هواپیما به میزانی که متعاقبا اعلام خواهد شد، کاهش یابد.

امکان کاهش قیمت بلیط هواپیما نیست؟
آرمان بیات کارشناس صنعت هوایی با اشاره به اینکه کاهش قیمت بلیط هواپیما به علت افزایش ظرفیت در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز در این چند ماهه از ۲۲ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان افزایش داشته و رشد نزدیک به ۲۰ درصدی را تجربه کرده است، شرکت‌های هوایی با توجه به افزایش هزینه‌ها قادر نخواهند بود که قیمت بلیط خود را کاهش دهند.

وی افزود: البته در این رابطه باید سهم افزایش قیمت ارز در قیمت بلیط هواپیما را استخراج کرد، البته این موضوع برای هر شرکت هوایی و هر نوع هواپیما مختلف است و در این زمینه نمی‌توان یک متوسط را در نظر گرفت بنابراین باید به این نکته توجه کرد که ایرلاین‌ها با توجه به تاثیرگذاری قیمت دلار بر روی فعالیت آن‌ها در حال حاضر امکان کاهش قیمت بلیط را نخواهند داشت.

بیات با تاکید بر اینکه در حوزه قیمت‌گذاری و ارائه خدمات در حوزه هوایی باید سه مورد را در نظرگرفت، اظهار داشت: در این زمینه باید هم منافع مردم، منافع خود شرکت‌ها و منافع کشور در حوزه حمل و نقل هوایی را لحاظ کرد و با توجه به چنین چیزی نسبت به موضوع قیمت‌گذاری بلیط و نحوه فعالیت ایرلاین‌های داخلی تصمیم‌گیری کرد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط تحریمی، صنعت هوانوردی ایران رقابتی نیست، بیان کرد: همچنین در شرایطی که تصدی‌گری دولت در این صنعت وجود دارد، برای اینکه همین وضعیت فعلی حفظ شود، دولت باید هزینه این وضعیت را بپردازد، با حمایت‌های مستقیمی که از صنعت هوایی به عمل می‌آورد.

این کارشناس صنعت هوایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این صنعت در کشور با شرایط بسیار خاصی روبرو است، اضافه کرد: نرخ ارز و افزایش سرسام آور قیمت دلار در چندین سال گذشته تبعات بسیار سنگینی برای صنعت هوایی داشته است، همچنین تحریم‌هایی که آمریکا علیه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و همچنین به طور کلی صنعت هوانوردی ایران وضع کرده هزینه‌های شرکت‌ها را با رشد بسیار زیادی روبرو کردع است، بنابراین شرایط عادی نیست و این نکته مهمی است که باید آن را در نظرگرفت.

بیات با تاکید بر اینکه دولت با توجه به وضعیت صنعت هوایی دولت باید هزینه‌هایی که بر این صنعت تحمیل شده است را برعهده بگیرد تا شرکت‌ها بتوانند به فعالیت خود در شرایط فعلی ادامه دهند، ادامه داد: در این زمینه دولت باید با توجه به شرایط موجود باید از ایرلاین‌ها حمایت کند، کرونا طی دو سال گذشته باعث صدمات بسیار زیادی به صنعت هوایی شده و موجبات آن را فراهم آورد که در اوج همه‌گیری کرونا، شاهد ریزش مسافر باشیم، در چنین شرایطی شرکت‌ها برای ادامه با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که باید به آن‌ها یاری رسانده شود./ فرارو

ارسال نظرات
موضوعات روز