تیتر 20 - نگاهی به نظرات مدیران این قبیل شرکت ها حکایت از آن دارد که عبور از هر چالشی در کشور نیازمند سه اهرم مهم یعنی رعایت ادبیات تولید، کار تیمی و طرح های توسعه ای است و آن دسته از تولیدکنندگانی که این سه محور را در دستور کار خود قرار داده اند توانسته اند از هر مانعی عبور کنند.
مرتضی سلطانی بنیان گذار هلدينگ صنعتی پژوهشي زر در این ارتباط در گفتگو با دنیای اقتصاد با بیان این كه مشکل جزیی از تولید است و هر تولیدکننده در هر نقطه از جهان باید بپذیرد که تولید و مشکلات آن دو روی سکه هستند می گوید: برخی تولیدکنندگان ایرانی انتظار دارند مشکلی در مسیر فعالیت آنها وجود نداشته باشد و همواره برای تولید به نیروهایی در خارج از بنگاه خود چشم دوخته اند؛ در حالیکه هر مشکلی از درون بنگاه قابل حل خواهد بود و می توان با تکیه بر فرصت ها و ظرفیت های داخل بنگاه از هر مانعی عبور کرد.
این تولیدکننده بنام ایرانی که امروز گروه صنعتی و پژوهشی زر را با 18 شرکت حقوقی تولیدی، لجستیکی، آموزشی و تحقیقاتی مدیریت می کند و در مجموع بیش از 10 هزار نفر پرسنل را مشغول به کار کرده می گوید: درست است که شرایط کشور شرایط تحریمی است و مشکلات در این مسیر بسیار زیاد هستند، اما یک تفکر توسعه محور در کنار یک تیم خوب و با اتخاذ راه حل های علمی و جهانی می تواند رمز عبور از همه چالش ها باشد و مجموعه زر با راه اندازی یک ابرپروژه بینظیر در جهان، در هشتگرد استان البرز – آن هم در شرایط تحریمی – ثابت کرد می توان با وجود هر محدودیتی کارهای بزرگ انجام داد.
وی با اشاره به هزینه هایی كه تحریم برای تولید ایجاد کرده است افزود: با وجود همه هزینه هایی که در شرایط تحریم برای تامین مواد اولیه و یا حمل آن وجود دارد و یا با مشکلاتی که در زمینه نقل و انتقال پول و کالا به بازارهای صادراتی با آنها روبرو هستیم،
اما تلاش کرده ایم با تکیه بر مفاهیم و ظرفیت های خالی مانند بهره وری، هزینه های تحمیل شده را جبران نماییم و به همین دلیل قیمت ماکارونی در یک سال گذشته در کشور توسط شرکت زرماکارون که لیدر بازار ماکارونی کشور است یک ریال افزایش نیافته است و این در حالی است که همه هزینه ها از حقوق و دستمزد گرفته تا حمل و نقل ، انرژی، مواد کمکی و ملزومات بسته بندی و ... همگی افزایش یافته اند.
انقلاب در خودرو بعد از چهل سال
سلطانی در ادامه با اشاره به این که در کنار مساله تولید و تامین نیازهای کشور، موضوع مسئولیت های اجتماعی نیز برای هلدينگ زر از اهمیت زیادی برخوردار است به طرح جدیدی اشاره کرد که این مجموعه در دستور خود قرار داده و مطالعات و اقدامات اولیه آن انجام شده و در این زمینه با وزیر صمت دولت قبل مذاکراتی صورت گرفته است. به گفته وی بر اساس این طرح عظیم و بلندمدت قرار است تولید خودرو با نگاهی کاملا متفاوت در دستور کار قرار گیرد و همانطور که این مجموعه در صنایع غذایی دارای برندهای بسیار معتبری است و توانسته بزرگترین پلنت حوزه کانفکشنری (شیرینی و شکلات) را از منظر کمیت، کیفیت و زنجیره ارزش در دنیا طراحی و به مرحله تولید برساند، در حوزه تولید خودرو نیز انقلابی بزرگ را رقم بزند.
به گفته وی در حال حاضر این گروه در نظر دارد برنامه تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال و البته متفاوت با آن چه در 40 سال گذشته بوده را پس از طی همه مراحل استارت بزند. بنیان گذار هلدینگ صنعتی پژوهشی زر افزود: طی این سالها بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه ملی در حوزه تولید خودرو به هدر رفته و نتوانستیم خودرویی متناسب با مطالبه ملی و با کیفیت مناسب تولید کنیم در حالی که بسیاری از کشورها بعد از ما تولید خودرو را آغاز کرده اند و امروز در تولید از کشور ما جلوتر هستند می گوید: گروه صنعتی زر این طرح را آغاز کرده و از آنجا که این تصمیم یک تصمیم کوتاه مدت نیست و یک کار مهندسی، تیمی و توسعه ای با فونداسیون بنیادی مبتنی بر دانش خودروی دنیا است، لذا انقلابی در صنعت خودروسازی خواهد بود.
سلطانی با بیان این که خودروسازی با صنایع دیگر متفاوت و بر تحقیق و توسعه مبتنی است افزود: کسانی که قرار است این فعالیت را انجام دهند باید بر موج صنعت و دانش خودروسازی دنیا سوار شده و خودروهای روز دنیا را از پایه و با تنوع محصول و تیراژ بالا در کشور طراحی و تولید نمایند و این رمز رسیدن به خودروی مطلوب است که با شیوه کنونی آن بسیار متفاوت است، زیرا تولید خودرو به معنای تعطیلی واردات خودرو و تولید یک محصول بی کیفیت نیست و لذا این تصمیم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و صنعتی برای گروه صنعتی پژوهشي زر محسوب می شود.