تیتر۲۰- امروز گزارشی از آخرین رخدادهای ذیل مسئولیت شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از سوی این شرکت منتشر شد. متن این گزارش بدین شرح است:
"با روی کارآمدن دولت سیزدهم و واکاوای چالشها و کمبودهای موجود در صنعت نفت بویژه در بخش پالایش، سکاندار اصلی در زنجیره تولید، انتقال و توزیع فرآوردههای نفتی یعنی شرکت ملی پالایش و پخش، تصمیم را برآن داشته است تا از سوخت محوریِ صرف به سمت سودمحوری حرکت کند.
اما در کنار این رویکرد و فارغ از محقق ساختن برنامههای در دست اجرا، دو رسالت و ماموریت خطیر برعهده این شرکت نهادینه شده تا در همان ابتدای کار با بررسی مواضع اقتصادی کشور شیوه راهبردی مناسبی را باتوجه به شرایط موجود در تامین نیاز بازار سوخت، اتخاذ کند. شرکت ملی پالایش و پخش در دولت سیزدهم درحالی سررشته امور را در دست گرفت که از یک سو باید برای چالشهای از پیش مانده راهکار ارائه میکرد و از سوی دیگر با برقرار توازن در بازارهای مصرف طرحهای جدیدی را تعریف میکرد.
جلوگیری از کیشومات شدن صنعت پالایش در مواجه با چالشها
پس از بررسی سوابق اقدامات و فعالیتها در صنعت پالایش و پخش، تعهدات صادراتی ایجاد شده معوقه به خریداران ازجمله چالشهای دردرسازی بود که در وهله نخست ارزیابی چالشها قدم علم کرد. براساس آمار موجود باقیمانده تعهدات شرکت در سال 99 و 1400، مشمول 694 هزار تن فرآورده بود که 185 هزار تن از طریق زمینی (تسویه شده) و 509هزار تن از طریق دریایی به فروش رسیده بود. دراین خصوص طی مذاکره با خریداران و استفاده از ظرفیت قرارداد برای تعویق تعهدات و برای اصلاح قیمتهای قرارداد و دوره زمانی تحویل توافق شد تا با خریدِ فرصت بتوان ضمن اجرای تعهدات تحمیل شده از اقناع و تامین نیاز بازار داخلی نیز جا نماند.
عدم هماهنگی سیاستهای صادراتی و توزیع داخلی وعدم استفاده از ظرفیت تجاری حوزه انرژی از کشورهای منطقه از دیگر مشکلات پیشرو بود. دراین خصوص با تقویت و تنظیم روابط با کشورهای همجوار و منطقه با همکاری متولیان حوزه بینالملل با تاکید بر دیپلماسی انرژی و درگام بعدی بر استفاده از ظرفیت تاسیسات انتقال و توزیع برای برقرار کردن تعاملات سوآپ تصیم گرفته شد.
افزایش ذخایر استراتژیک سوخت
باتوجه به پاندمی کرونا که از دوسال گذشته تاکنون دنیا را درگیر خود کرده است، شیوع آن منجر به تغییر رفتار در بازار مصرف شد و با نوسانات ایجاد شده بازار سوخت را نیز متحول کرد. براین اساس در ایران، فرصت صادرات فرآوردههایی مانند بنزین باتوجه به سرریز شدن مخازن و انبارهای اقسام فرآوردهها و نفت خام از نگهداری این فرآورده، به سمت بازارهای صادراتی ایجاد و شرایط برای ارزآوری دراین بخش مهیا شد.
اما رفته رفته و با ایمنی ایجاد شده در کشور، مجدد عقربه مصرف نه تنها به زمان پیش از کرونا بازگشت بلکه با تحقق یک پیشبینی قریب الوقوع، دامنه سوزاندن بنزین در باک خودروها تا یک ماه دیگر به 120 میلیون لیتر نیز خواهد رسید. امری که میتواند گمانهزنی برای واردات بنزین را شدیدتر کند.
با این اوصاف نخستین گام مدیران و عوامل دست اندرکار در دولت سیزدهم با برنامهریزی برمبنای افزایش ذخایر استراتژیک سوخت قرار گرفت که تا پیش از این در حاشیه قرار گرفته بود.
ممانعت از خاموشیهای گسترده در کشور با سوخترسانی مستمر
امری که تاثیر بسزایی در تامین سوخت زمستانه نیروگاهها داشت؛ کمبود گازنیروگاهها را با بحران جدی مواجه کرده بود در این بین با ارسال روزانه حدود 37 میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاههای کشور، در6 ماهه سال 1400 منجر به عدم خاموشی گسترده در کشور شد. این امر باتوجه به کاهش شدید دما و افزایش مصرف گاز و عدم پاسخگویی تحویل گاز به نیروگاهها که میتوانست به بحران خاموشی دامن بزند با تامین و توزیع بیوقفه سوخت مایع از توقف تولید برق در کشور ممانعت به عمل آمد.
توسعه CNG در سبد سوخت خودروها
در ادامه با تغییر کنش بازار مصرف و همچنین عدم نوسازی و بازسازی تاسیسات پالایشگاهی در سالهای گذشته، این امر محرز شد که ظرفیت فعلی پالایش نفت خام و میعانات گازی معادل 2.2 میلیون بشکه از عهده شیب تند مصرف برنخواهد آمد. شاهد این مدعا برآوردی از الگوی مصرف بنزین است که گویای یک جهش قابل توجه در مصرف بنزین است که طی سال 1405 به 117 میلیون لیتر در روز، در سال 1410 به 134 میلیون لیتر در روز و در افق سال 1420 به بیش از 153 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
از این رو مدیریت بهینه مصرف سوخت برای جلوگیری از بحران احتمالی به جد در صدر برنامههای اجرایی قرار گرفت؛ توسعه فرصت مغفول مانده در سبد سوخت خودروها از کانال سیانجی از جمله راهبردهایی است که تمرکز بالایی برروی آن قرار گرفته است تا از یک سو با دسترس قرار دادن یک سوخت پاک و ارزان، توان اقتصادی خانوارها را در نظر بگیرد و از سوی دیگر با کاهش مصرف بنزین بتواند شرایط تثبیت شده صادرات را نیز نگه دارد.
در این راستا از ابتدای سال جاری 84 هزار خودروی بنزینی به دوگانهسوز تبدیل شده است، همچنین فارغ از فعالیتهای صورت گرفته در بخش تبدیل کارگاهی، یک قرارداد با گروه صنعتی ایران خودرو به منظور تولید 45 هزار خودروی دوگانهسوز اعم از تاکسی و وانت نیز در آذرماه سال جاری منعقد شد تا ضمن مدیریت مصرف بنزین صرفهجویی ارزی قابل توجهی را رقم بزند.
ایجاد ارزش افزوده بیشتر با حرکت به سمت سودمحوری
تنها در حدود 8 ماه از آغاز به کار مدیران این صنعت در دولت سیزدهم میگذرد ولی رویکرد اصلی در بخش پالایش، تعدد و کثرت بخشیدن به واحدهای پالایشی و پتروپالایشی باتوجه به چالشهایی چون عدم افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی متناسب با تکالیف قانونی و عدم ارتقای الگویهای پالایشی طی سالهای گذشته، هماکنون در راستای کاهش و پرهیز از خامفروشی نفت خام براساس سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گرفته است.
خط مشی صنعت پالایش کشور درحال تغییر مسیر از سوختمحوری به سمت سودمحوری است. این عبارت بیانگر ضرورت ایجاد یک تحول در ساختار پالایشگاههای کشور است تا متناسب با تغییر بازار انرژی جهانی تغییر مسیر دهد به سمت تنوع بیشتر در سبد محصولات تولیدی حرکت کند.
این امر مستلزم ایجاد هماهنگی و وحدترویه بین دو قطب صنعتی کشور یعنی واحدهای پالایشی و مجتمعهای پتروشیمی میباشد.
گنجاندن نسل جدیدی از محصولات در سبد پالایشگاهها که تاکنون فقط بر تولید انواع سوخت متمرکز بوده، اقدامی است که میتواند مسیر درآمدزایی کشور را بیش از پیش تسهیل کند.
باید اذعان کرد رویه ساخت و توسعه پالایشگاههای نفتی در کشور که هم اکنون تعدادشان به 9 واحدصنعتی میرسد براساس تولید سوخت و افزایش سهم فرآوردهها در سبد سوختی ناوگان حمل و نقل، نیروگاهها و سایر صنایع مرتبط بوده است./تسنیم