پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
گروه انتخاب با تولید 600 هزار ماشین لباسشویی با توان داخلی 75 درصدی نه تنها به سیاست دولت برای خودکفایی در این محصول جامه عمل پوشانده بلکه با کاهش هزینه های سربار قدرت رقابت پذیری بیشتری در بازار پیدا کرده که بازار قاچاق ماشین لباسشویی را هم کساد کرده است.
کد خبر: ۵۳۸۶۴
تیتر20 - گروه انتخاب در بهمن 1400 رکورد تولید 600 هزار دستگاه ماشین لباسشویی را زد و این مساله به دلیل اینکه دو دستاورد مهم برای صنعت لوازم خانگی و گروه انتخاب دارد مورد توجه است؛ نخستین اثر این میزان تولید، پاسخگویی به نیاز داخل است و از همین بستر کمک می کند تا بازار عرضه و تقاضا به تعادل برسد و به نوعی قاچاق این محصول را هم با شکست مواجه شود.
از طرف دیگر تاکنون هیچکدام از تولیدکننده های داخلی به این میزان تیراژ ماشین لباسشویی دست پیدا نکرده بودند و گروه انتخاب با افزایش تیراژ تولید به طور قطع قیمت تمام شده را هم کاهش داده ، زیرا هرچقدر تولید افزایش یابد هزینه های مربوط به نیروی انسانی، انرژی، حمل و نقل و سایر هزینه های سربار سرشکن می شوند و شرکت می تواند با قیمت تمام شده کمتر در بازار این محصولات بهتر رقابت کند و منافع مردم هم به نوعی تامین می شود.
همچنین با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب از افزایش قیمت لوازم خانگی در چند ماه اخیر با وجود حمایت ها گلایه کرده اند این سیاست افزایش تولید می تواند به ثبات قیمت ها از طریق ایجاد بهره وری در تولیدات با تیراژهای بالا موثر واقع شود، هرچند نباید فراموش کرد که بخشی از مشکل قیمت گذاری در لوازم خانگی به طور قطع به قیمت مواد اولیه و نرخ بالای ارز برای کالاهای وارداتی بر می گردد.
حالا در شرایط کنونی دستیابی به بومی سازی 75 درصدی تولید ماشین لباسشویی توسط گروه انتخاب کمک می کند تا تولید و قیمت تمام شده کمتر تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار بگیرد و ارز کمتری برای واردات قطعات مورد نیاز از کشور خارج می شود و این مساله در موقعیت کنونی که کشور با کمبود ارز مواجه است یک دستاورد ملی در راستای افزایش انعطاف پذیری کشور در مقابل تحریم ها و حتی مذاکرات برجامی است.
بنابراین اهمیت تولید 600 هزار ماشین لباسشویی توسط یک تولید کننده آنهم با بکارگیری 75 درصد قطعات داخلی در شرایطی که یک سال گذشته تقریبا دو برابر این میزان محصول توسط همه تولیدکننده ها عرضه شده بر هیچکس پوشیده نیست.
در حال حاضر گروه انتخاب با تمرکز روی تولید محصولاتی که ایران در سال های گذشته به واردات وابسته بوده و از طرف دیگر تولید آنها ارزش افزوده زیادی را برای کشور به وجود می آورد نه تنها باعث کمک به سیاست های اشتغالی در تولید می کند مسیر صنعت لوازم خانگی برای صادرات را هم فراهم می کند، زیرا برخی محصولات لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و ... به دلیل حجیم بودن حمل و نقل آن علاوه بر اینکه با چالش های زیادی مواجه است، هزینه بر هم هست. بنابراین در شرایط کنونی که همسایه های ایران در صنعت لوازم خانگی مصرف کننده هستند تقویت تولید می تواند دریچه صادرات به این کشورها را باز کند.
البته تنها رقیب گروه انتخاب برای ورود به بازار کشورهای همسایه ترکیه است که برخی از برندهای معروف دنیا را مونتاژ می کنند و از طرف دیگر برخی از شرکت های مونتاژکار این کشور وارد عرصه تولید شده اند، به همین دلیل برای رسیدن به فناوری های روز در تولید ابتدا باید تیراژ تولید را به سطحی رساند که صرفه اقتصادی لازم را ایجاد کند و بعد از آن شرکت روی پروژه های فناورانه و نوآورانه برای ارتقای کیفیت تولید تمرکز کند و از این طریق رضایت مشتریان داخلی را جلب و در بازار خارجی هم رقابت پذیری لازم را پیدا می کند.