تیتر۲۰- «محسن صالحینیا» در برنامه خبری در رابطه با ساز و کار واردات خودرو در سال 1401 و در پاسخ به این سؤال که مجوز واردات خودروهای سواری به چه کسانی داده میشود؟ بیان کرد: واردات خودرو دارای سابقه است و در سالهای قبل هم بر اساس آئیننامه ضوابط فنی واردات خودرو که مصوب هیأت وزیران است ساری و جاری بوده است اما آنچه که امروز بیان میکنیم اجازه داده میشود که دولت بتواند به شرکتها و یا اشخاصی که براساس ضوابط فنی واردات خودرو میتوانند مشمول واردات خودرو شوند این اجازه را اعطا کند بنابراین واردات خودرو توسط دولت و ارکان دولت مدنظر نیست.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی بیان داشت: معمولاً شرکتهایی که قصد واردات خودرو را دارند باید از قبل شرایطی را از منظر امکان ارائه خدمات فروش و خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مناسب در طی فرآیند بهرهبرداری توسط متقاضیان داشته باشند و بنابراین شرکتهایی که بتوانند این ضوابط را طی کند و خودروهایی نیز باشد که در قاعده استاندارد باشد میتوانند در این دسته قرار بگیرند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا به خودروسازهای داخلی مجوز واردات داده میشود؟ گفت: برخی از خودروسازان داخلی در بخش خصوصی و دو خودروساز بزرگ آنها هم در سوابق قبلی معمولاً تعداد محدودی واردات خودرو برای تکمیل سبد کالا داشتهاند بنابراین در شرایط فعلی اگر آنها هم بتوانند ضوابط یاد شده را طی کنند و درخواست واردات داشته باشند میتوانند در محدود واردات قرار بگیرند.
صالحینیا با اشاره به بند 4 ابلاغیه 8 مادهای رئیس جمهور درباره واردات خودرو اظهار داشت: در این ابلاغیه آمده است که «به منظور افزایش رقابتپذیری و رفع شائبه انحصار و متناسبسازی قیمت تولید و جبران کمبود تولید در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرای واردات خودرو ظرف سه ماه رفع گردد و با افزایش صادرات نسبت صادرات به واردات افزایش یابد» پس دارای سه محور است که یکی افزایش تولید داخلی برای جبران کمبود و دوم اینکه صادرات قطعات را افزایش دهیم تا مصوبه قانونی مجلس امکانپذیر شود و شرایط رقابتی مناسبی فراهم شود.
وی افزود: بنابراین با توجه به اختیار دولت با توجه به سه محور یاد شده میتوان مصوبه مجلس را براساس شرایط عملیاتی کرد.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: در مقاطع زمانی قبلی که واردات خودرو تابع مقررات عمومی واردات و صادرات در کشور بود خودرو هم مانند سایر کالاها شرایطی داشت و واردات آن دارای تعرفه بود اما از منظر کارشناسی ما، واردات تعداد خودروی پیشبینی شده لطمهای به تولید داخلی نمیزند.
وی افزود: واردات خودرو در سنوات قبلی به طور متوسط حدود 20 تا 22 هزار دلار به ازای هر خودرو بوده است، یعنی حدود 1.4 میلیون دلار صرف واردات خودرو در سال آینده خواهد شد.
صالحینیا بیان داشت: در هیچ زمانی محدودیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخلی نبوده است و در چند سال اخیر به دلیل محدودیتهای بینالمللی برای تأمین ارز تولید کالاهای اساسی یا واردات محصول با مشکل مواجه بودیم./تسنیم