تیتر۲۰- سید امیرحسین مدنی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه تعداد واحد نیمه فعال یا غیر فعال داریم که برنامه ریزی برای بازگشت به چرخه تولید آنها شده است، افزود: در کشور آمار دقیقی در این زمینه نداریم، چون واحدهای اقتصادی در چند بخش تقسیم بندی میشود یکی از بخشهایی که بیشتر به آن توجه شد حوزه صنعت است یعنی واحدهایی که در این حوزهها تعطیل شدند بخشی در شهرکهای صنعتی، بخشی در ناحیههای صنعتی و بخشی لکههای صنعتی هستند، یکسری بخشها در حوزه کشاورزی و یک بخش دیگر در حوزه معادن است یعنی واحدهای اقتصادی که در قسمت معادن ایجاد شده است که یکسری تعطیل و یا تعیین تکلیف نشدند، بخشی هم در حوزه خدمات است که هیچ آماری در این بخش وجود ندارد.
وی ادامه داد: در حوزه اصناف و واحدهای تولیدی صنفی هم این شرایط وجود دارد.
مدنی گفت: در حوزه واحدهای اقتصادی صنعتی در مجموع 73 هزار واحد ثبت شده داریم که از این تعداد 12 هزار و 67 واحد تعطیل هستند، در حوزه واحدهای معدنی 12 هزار و 875 واحد داریم که 6 هزار و 933 واحد تعطیل هستند. در حوزه واحدهای کشاورزی 91 هزار و 538 واحد داریم که 16 هزار و 377 واحد تعطیل هستند البته این آمار فقط مربوط به واحدهای تعطیل است.
وی بیان کرد: ما واحدهای نیمه تعطیل در کشور داریم که با ظرفیت زیر 50 درصد فعالیت میکنند که آمار آنها هم بسیار قابل توجه است البته در این حوزه ها، آمار دقیقی وجود ندارد و در تلاش هستیم که آمارها را به صورت تجمیعی داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد این واحدها قابلیت برگشت به چرخه تولید دارند؟ افزود: یکسری از واحدهایی که ایجاده شده است متناسب با مزیت جغرافیایی منطقه نبوده است به عنوان نمونه واحدی که به آب فراوان احتیاج دارد در یک منطقهای که آب وجود ندارد یا بسیار کم میباشد احداث شده که منجر به تعطیلی شده است و الآن احیاء کردن این واحد با شرایط قبل، توجیه ندارد، همچنین از دلایل تعطیلی واحدها میتوان به بخشهای محیط زیست، حقوقی، ساختاری، مدیریتی و فناوری نام برد.
نماینده معاون اول رئیس جمهور در نهضت احیای واحدهای اقتصادی گفت: یکی از دلایل تعطیلی واحدها، مدیریتی بوده یعنی مدیریت درست در آن شرکتها نبود که منجر به تعطیلی شده است.
وی ادامه داد: کاری که در کشور طی این سالها برای احیای واحدهای اقتصادی انجام شد این است که مشکل این واحدها، مالی است و تنها نسخهای که برای این واحدها پیچیده شد تسهیلات و مراجعه به بانکها بود.
مدنی گفت: پرداخت تسهیلات حتی در دنیا، راه علاج برای احیای واحدهای اقتصادی نیست.
وی تصریح کرد: زمانی که یک واحد تولیدی راه اندازی میشود به دلایل نبود مدیریت درست، مشکل حقوقی، نبود ساختار مالی مناسب و مشکل تکنولوژی تعطیل میشود، ولی دوباره به این واحد تسهیلات پرداخت میکنیم و کارخانه شروع به فعالیت میکند، اما چون ساختار نیست، مشکلات حقوقی وجود دارد، زیرساختها و تکنولوژی هم به خوبی پیاده سازی نشده است منجر به یک واحد تولیدی ورشکسته با بدهیهای بیشتر بانکی میشود و بانکها این واحدها را تملک میکنند.
پرونده هایی که بازداشت، موجب تعطیلی کارخانه باشد انگشت شمار است
معاون دادستان کل کشور گفت: در حال حاضر تعداد پرونده هایی که بازداشت، موجب تعطیلی کارخانه شده باشد انگشت شمار است.
سعید عمرانی گفت: الآن تعداد پروندههایی که بازداشت، موجب تعطیلی کارخانه شده باشد انگشت شمار است ولی ما به این تعداد هم راضی نیستیم و سیاست رئیس قوه قضاییه و مجموعه اقتصاد مقاومتی این است که حداکثر ارفاق های قانونی را برای آنها اعمال کنیم البته هم قانون باید رعایت شود و هم کار غیر قانونی انجام نشود.
وی بیان کرد: سران سه قوه اشتراک نظر دارند که بهترین اتفاقات در حوزه تولید بیفتد.
حمایت از صندوق های سرمایه گذاری خصوصی، راهکار احیای واحدهای صنعتی
نایب رئیس اتاق ایران گفت: شاید یکی از ابزار مداخله غیر مستقیم، حمایت از صندوق های سرمایه گذاری خصوصی و تخصصی است که می تواند از طریق طی کردن روند احیای مستقیم یا فرآیند ادغام، زمینه احیای واحدهای صنعتی را فراهم کنند.
حسین سلاح ورزی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره مهمترین دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی افزود: تسهیلات و تأمین مالی نمی تواند این مشکلات را برطرف کند.
وی ادامه داد: معتقدم تفکر دولت برای اتخاذ تدابیری که منجر به احیای صنعت شود خیلی خوب است ولی نکته اساسی این است که اول باید با دید کلان به احیای صنعت نگاه کنیم و بعد به فکر احیای واحدها باشیم.
نایب رئیس اتاق ایران گفت: همیشه در بخش خصوصی یک درخواست های ثابت داشتیم که باید تدابیری اتخاذ شود تا منجر به افزایش سهم بهره وری بخش خصوصی در رشد اقتصادی شود.
سلاح ورزی گفت: آنچه که به احیای صنعت کمک می کند برقراری حاکمیت قانون، محترم شمردن حقوق مالکیت خصوصی، موضوعات مرتبط با حذف مقررات دست و پاگیر و بهبود فضای کسب و کار است همچنین دولت مداخله دستوری در نظم طبیعی بازار نداشته باشد.
نایب رئیس اتاق ایران گفت: اگر دولت برنامه ای برای مداخله مستقیم در احیای واحدها دارد بهترین محل برای ورود جایی است که توقف فعالیت واحد صنعتی به دلیل اعمال تضامین ثبتی و موضوعات مرتبط با بدهی های ناشی از حقوق عمومی اتفاق افتاده است.
ضرورت نظام تأمین مالی از طریق بازار سرمایه
رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر دولت تمهیداتی فراهم کند تا نظام تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود خیلی بهتر خواهد بود.
عزت الله اکبری تالار پشتی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره طرح حمایت از واحدهای تولیدی در مجلس افزود: این یک موضوع اساسی برای کشور است و حضور صدا و سیما به شکل پر رنگ به بحث تولید، اثرات بسیار خوبی خواهد داشت.
وی ادامه داد: طراح طرح دو فوریتی حمایت از واحدهای تولیدی در مجلس، کمیسیون صنایع بود و این طرح دو فراز دارد اول اینکه به هیچ عنوان واحدهای تولیدی و خدمات وابسته پلمپ یا تعطیل و دوم اینکه فعال اقتصادی به خاطر جرایم اقتصادی زندانی نشود و قاضی در محیط تصمیم گیری کند تا مجازات های جایگزین را اعمال کند.
تالار پشتی گفت: واقعیت این است که بانک، صلاحیت بنگاهداری ندارد.
وی تصریح کرد: اگر دولت تمهیداتی فراهم کند که نظام تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود خیلی بهتر خواهد بود البته ممکن است کمی هزینه بالاتر برود.
او درباره رأی ندادن مجلس به این طرح گفت: بعد از اینکه دو فوریت طرح حمایت از واحدهای تولیدی رأی آورد در صحن بعضی از دستگاه های دولتی لابی و اعلام کردند دیگر پول را نمی توانند وصول کنند و فکر می کنند پول را فقط از طریق بستن واحد تولیدی می توان وصول کرد.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره اهتمام مجلس برای برطرف کردن قوانین دست و پا گیر در مسیر تولید افزود: 99 درصد قوانینی که الآن داریم لایحه دولت است که مجلس وضع کرده است و برای تغییر قوانین، دولت لایحه بیاورد و قوانین را تغییر دهد./تسنیم