دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در مسکو گفته: «روسیه تضمین کتبی از واشنگتن دریافت کرده که تحریم‌‌‌های اعمال شده بر مسکو که در پی حمله روسیه به اوکراین وضع شده است، مانع همکاری در چارچوب توافق نخواهد شد.»
کد خبر: ۵۴۳۹۸
تیتر 20- وزیر خارجه روسیه با اشاره به مذاکرات وین تاکید کرده که گفت‌‌‌وگوها در پایتخت اتریش برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حالت نهایی قرار گرفته است. وی در ادامه گفت: «اطمینان دارم که چشم‌اندازها حتی چشمگیرتر است، به‌‌‌ویژه با توجه به اینکه ما به مرحله نهایی برای حصول توافقی به منظور ازسرگیری برجام برای حل‌‌‌وفصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌‌‌ای ایران وارد شده‌‌‌ایم.»

 هشدار صریح کرملین به غرب

این در حالی است که ساعتی پس از رسیدن وزیر خارجه ایران به مسکو، پایتخت روسیه، کاخ کرملین به‌صراحت به غرب هشدار داد که آمریکا و متحدانش باید منافع مسکو را در توافق هسته‌‌‌ای با ایران در نظر بگیرند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌‌‌شنبه، به خبرنگاران گفت که تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه که پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکراین اعمال شده، «مستقیما بر منافع کشور ما در چارچوب آن توافق تاثیر می‌‌‌گذارد.» وی افزود: «بنابراین تحریم‌‌‌های روسیه [در جریان مذاکرات وین] باید در نظر گرفته شود. این جنبه جدیدی است که نمی‌‌‌توان آن را نادیده گرفت و باید مورد توجه قرار گیرد.» سخنگوی کرملین در عین حال تاکید کرد که ایالات‌متحده به‌خوبی به این خواسته روسیه واقف است.

 آمریکا دست از زیاده‌‌‌خواهی بردارد
همزمان وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با همتای روس خود با بیان اینکه روسیه «هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود،» گفت: «امیدواریم طرف آمریکایی دست از زیاده‌‌‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد.» به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعبداللهیان روز گذشته پس از دیدار و گفت‌‌‌وگو با سرگئی لاوروف گفت که گفت‌‌‌وگوهای مثمرثمری با همتای روس خود داشته است. وزیر خارجه با بیان اینکه درباره مذاکرات وین برای رفع تحریم‌‌‌های یکجانبه علیه ایران گفت‌‌‌وگو کردیم، توضیح داد: «روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت.» به گفته امیرعبداللهیان، چنانچه ایران با طرف آمریکایی در خصوص برخی مسائل باقی‌مانده که از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است به توافق برسد و توافق نهایی در وین حاصل شود، بر مبنای گفت‌‌‌وگوهایی که با لاوروف داشته، روسیه همچنان که از ابتدای این دور از مذاکرات نقش بسیار مثبت و سازنده‌ای داشت، تا پایان مذاکرات و رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد بود و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد.

وزیر خارجه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه طرف آمریکایی دست از زیاده‌‌‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد، افزود: « امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک رسیدن به توافق خوب و پایدار را با حمایت همه طرف‌‌‌هایی که در مذاکرات وین حضور دارند اعلام کنیم.» امیرعبداللهیان با بیان اینکه وقفه ایجادشده در مذاکرات می‌‌‌تواند زمینه‌ساز حل موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی همه طرف‌‌‌ها به تعهداتشان در برجام باشد، تاکید کرد: «حفظ منافع و اصول ایران مستقل و مقتدر و تامین منافع قطعی ملت ایران مورد اهتمام جدی ماست. امروز جمهوری اسلامی ایران یک کنشگر فعال، مستقل و تاثیرگذار است که در چارچوب سیاست خارجی متوازن خودش نه برای خود اقماری می‌‌‌طلبد و نه اقمار هیچ طرفی خواهد بود.»

 هیچ عاملی در مسیر توافق تاثیر ندارد
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که هیچ عاملی نمی‌‌‌تواند در مسیر توافق وین و رسیدن به نقطه پایانی، تاثیر سلبی و منفی بگذارد. آنچه در وین می‌‌‌تواند نقش تعیین‌کننده داشته باشد، نگاه واقع‌بینانه طرف آمریکایی در روزها و هفته‌‌‌های پایانی رسیدن به نقطه توافق است. این در حالی است که مذاکرات هسته‌‌‌ای از روز پنج‌شنبه به درخواست جوزپ بورل، هماهنگ‌‌‌کننده برجام و به‌‌‌دلیل آنچه «عوامل بیرونی» توصیف شد، متوقف شده است.

 دعوت از لاوروف برای سفر به ایران
از سوی دیگر وزیر خارجه ایران گفت که از همتای روس خود دعوت کرده تا در آینده نزدیک سفری به تهران داشته باشد و طرفین در تهران راجع به آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و پیگیری‌‌‌هایی که باید در موضوعات و همکاری‌‌‌‌‌‌های منطقه‌‌‌ا‌‌ی و بین‌المللی با هم داشته باشند، رایزنی کنند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز دیدار با امیرعبداللهیان را بسیار صریح و مفید توصیف کرد و در خصوص سفر به ایران گفت: «دعوت برای سفر به ایران را پذیرفته است و به‌زودی درباره تاریخ آن توافق خواهد شد.»

تعمیق روابط تهران- مسکو
در بخش دیگری از این نشست، وزیر خارجه روسیه به روابط مستحکم دو کشور اشاره و تاکید کرد: «مناسبات تهران و مسکو در همه زمینه‌‌‌ها رو به گسترش است و در حال حاضر نیز سند جامع همکاری‌‌‌های بلندمدت دو کشور در دست بررسی و نهایی شدن است.» سرگئی لاوروف با اشاره به افزایش چشمگیر حجم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه گفت: «هر دو کشور در خصوص بسیاری از مسائل بین‌المللی اشتراک نظر دارند.»  این دیپلمات روس درباره روابط دوجانبه میان تهران و مسکو تاکید کرد که گردش مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه در حال رشد است. دو کشور در حال آماده‌‌‌سازی اسناد جدیدی هستند که برای رسمی کردن سطح تازه‌‌‌ای از روابط طراحی شده‌‌‌اند. وی افزود: «به‌‌‌‌رغم وجود عوامل شناخته‌‌‌ شده‌‌‌ با هدف اعمال فشار بر همکاری دو کشور، روابط تجاری ما به طور پیوسته با سرعتی بی‌سابقه در حال رشد است. این روابط سال گذشته نزدیک به ۸۰‌درصد افزایش یافت و از مرز ۴میلیارد دلار گذشت.» امیرعبداللهیان نیز با اشاره به تعمیق همکاری‌‌‌های دو کشور در عرصه‌‌‌های گوناگون گفت: «روابط ایران و روسیه فارغ از تحولات بین‌المللی توسعه خواهد یافت.» وزیرامور خارجه کشورمان افزود: «جمهوری اسلامی ایران همواره بر حسن روابط با روسیه به عنوان کشور دوست و همسایه تاکید دارد.»

 اهداف سفر به مسکو
حسین امیرعبداللهیان ظهر روز گذشته در رأس هیاتی به منظور گفت‌‌‌وگو با لاوروف وارد مسکو شد و در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه با همتای روس خود دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. وزیر خارجه ایران در تشریح اهداف سفرش به مسکو نیز گفت: «هدف اول پیگیری توافقاتی است که در جریان سفر دی‌ماه رئیس‌جمهور به مسکو انجام شد و موضوع دوم سفر تحولات اوکراین و تحولات جدیدی است که در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی رخ داده است.» امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود گفت: «موضوع دیگری که در این سفر مورد توجه ماست پیگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم‌هاست.» امیرعبداللهیان همچنین پیش از دیدار با همتای روس خود با اشاره به اینکه در اظهارنظرها و اخبار این‌گونه منتشر می‌شود که اگر در وین با طرف آمریکایی و دیگر طرف‌‌‌های غربی به توافق و نتیجه نهایی برسیم، ممکن است روسیه با توجه به مطالبی که در رسانه‌‌‌ها مطرح شده حمایت لازم را نداشته باشد، گفت: «البته من از گفت‌وگوی تلفنی اخیری که با لاوروف داشتم چنین برداشتی نداشتم و امیدوارم در گفت‌وگوهایم با وی در مسیری قرار بگیریم که روسیه در رسیدن به توافق خوب، پایدار و قوی در وین در کنار ایران قرار بگیرد.» پیش‌تر سعید خطیب‌‌‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه از سفر حسین امیر‌‌‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه به مسکو خبر داده بود. این سفر پس از آن انجام شد که وزیر خارجه قطر شنبه‌‌‌شب با همتایان ایرانی و آمریکایی خود گفت‌‌‌وگو کرد، سپس روز یکشنبه با هدف رایزنی برای احیای برجام عازم مسکو شد. قطر در چند ماه اخیر کمپین فشرده‌‌‌ای را برای احیای برجام آغاز کرده است.

 بحران اوکراین
همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به مسکو با بیان اینکه جنگ را در اوکراین، افغانستان، یمن و هر نقطه دیگری از جهان به‌صراحت محکوم می‌‌‌کنیم، گفت: «بر راه‌حل سیاسی در موضوع اوکراین تمرکز می‌‌‌کنیم.» امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با لاوروف با بیان اینکه صرف‌نظر از هر تحول بین‌المللی توسعه مناسبات با روسیه برای ایران حائز اهمیت است، از تلاش‌‌‌های هیات‌روسیه در وین برای کمک به نزدیک شدن به توافق قدردانی کرد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه نیز در این دیدار از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران درخصوص آنچه هم‌‌‌اکنون در اوکراین در حال رخ دادن است، تشکر و قدردانی کرد./دنیای اقتصادی
ارسال نظرات
موضوعات روز