تیتر۲۰- از اواخر تیرماه سال ۱۴۰۰، اخباری مبنی بر ممنوعیت واردات برخی مدل های پرتقاضای موبایل به علت مشکل عدم مسیریابی صحیح سرشمارههای اضطراری، منتشر و از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام شد که در صورت اجرای این ممنوعیت، با توجه به سهم قابل توجه در بازار و مقرونبهصرفه بودن این مدلها در مقایسه با سایر برندها، مشکلاتی را در عرضه و تقاضا و تامین گوشی مورد نظر کاربران ایجاد خواهد کرد.
مدلهای ممنوعشده شامل REDMINOTE۱۰، مدل REDMI۹C، مدل REDMI۹C، مدل REDMI۹AT، مدل POCOX۳، مدل REDMINOTE۹ PRO از برند شیائومی، برخی از مدلهای برند وانپلاس، اینفینیکس و نوکیا بودند و علت این ممنوعیت اینطور عنوان شده بود که این گوشیها سرشمارههای اضطراری ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۲۵ را به درستی مسیریابی نکرده و آن شمارهها را به سرشماره ۱۱۲ هدایت میکنند که این موضوع موجب عدم دسترسی فوری ذینفعان خریدار گوشیهای مربوطه، به سامانههای مرتبط با سرشمارههای فوق و بالطبع تضییع حقوق آنها خواهد شد.
انجمن واردکنندگان موبایل آن زمان عنوان کرد که این مشکل ریلمی، اوپو و نوکیا را هم تحت تاثیر قرار میدهد، اما شیائومی به دلیل سهمیه های بازار بیش از باقی برندها مورد توجه قرار گرفته است. در عین حال اعمال چنین قانونی، یک لطمه بزرگ به زنجیره تامین و توزیع می زند و مصرفکننده را هم با شوک روبهرو میکند، بهخصوص در شرایطی که با شیوع کرونا، آموزش و درمان و فعالیت شرکتها مجازی شده و سبک زندگی مردم به سمت استفاده از ابزارهای هوشمند رفته و در شرایط اقتصادی موجود هم مردم باید دستگاههایی را خریداری کنند که برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد.
از این رو انجمن واردکنندگان موبایل، همان زمان درخواست کرد که به منظور رفع این مشکل، اپراتورهای تلفن همراه راهحل مناسبی جهت انتقال تماسهای ضروری به مراکز اورژانسی ارائه کرده و همچنین، سامانه همتا روش صحیح شمارهگیری با سرشمارههای مذکور را به دارندگان این گوشیها پیامک کند، این در حالی بود که به گفته این انجمن، پس از اعمال ممنوعیت واردات مدلهای پرتقاضای شیائومی از ابتدای تیرماه تا مردادماه ۱۴۰۰، واردات این برند ۵۰ درصد کاهش یافت./ایسنا