يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
تیتر20 وضع عوارض صادراتی جدید برای فولادی ها را بررسی می کند؛
وضع عوارض اهرمی است که دولت به واسطه آن علاوه بر جلوگیری از خام فروشی بازار داخلی را هم تنظیم می کند، اما با ابلاغ وضع عوارض صادراتی جدید برای فولادی ها موجی از اعتراضات شکل گرفته و فعالان این بخش، این تصمیم دولت را تصمیمی غیرکارشناسی می دانند.
کد خبر: ۵۴۹۲۰
ارز آوری فولادی ها زیر ذره بین دولت / آغازی بر پایان خام فروشی / جنگ میان روسیه و اکراین و از دست رفتن فرصت طلایی صادرات/ فروردین برای فولادی ها خوشایند نبود
تیتر۲۰- با وجود تاکید وزارت صمت بر افزایش درآمد صادرات غیرنفتی، فروردین سال جاری چندان برای فولادی ها خوشایند نبود. به نوعی می توان گفت سالی که نکوست از بهارش پیداست.

در روزهایی که خبرها درباره آغاز محدودیت برقی دست به دست می شد، وزارت صمت با ابلاغ تصمیم ستاد تنظیم بازار ، فعالان صنعت فولاد را شگفت زده کرد. 

وضع عوارض پلکانی صادراتی که ۱۷ درصد از حاشیه سود این صنعت را در بر می گیرد، تاثیر مستقیم بر سود شرکت ها داشته و می تواند سهامداران را متضرر کند. یعنی علاوه بر فولادی ها، در حال حاضر سهامداران آنها نیز نگران این تصمیم هستند. 

از سویی دیگر ، بخشی از سرمایه ارزی مورد نیاز پروژه های توسعه ای این بخش از محل صادرات آنها تامین می شود و حالا با کاهش صادرات در پی وضع عوارض باید دید آیا تغییر در برنامه های اجرایی آنها رخ می دهد.

اما نکته دیگر آن است که در برهه هایی از زمان، بازارهای جهانی در واکنش به برخی اتفاقات با رشد قیمتی مواجه می شوند و این‌ زمان می تواند زمان طلایی صادرات در آن حوزه باشد. 

با بالا گرفتن آتش جنگ میان روسیه و اکراین و وضع تحریم هایی علیه روسیه، عملا سهم این دو کشور در بازارهای جهانی فولاد در اختیار رقبایشان قرار می گیرد. در این بین ترکیه و چین به شدت در تلاش هستند تا این‌ سهم را از آن خود کنند در حالی که صنعت فولاد ایران نیز می‌تواند بخشی از این سهم را در اختیار بگیرد، اما وضع عوارض صادراتی در چنین شرایطی به معنای کشیدن ترمز لوکوموتیو صادراتی است که باعث می شود رقبای منطقه ای از آن پیشه بگیرند. 

همچنین با توجه به بحران های انرژی در این صنعت، تولید دستخوش تغییراتی شد که خود می تواند حضور در بازارهای صادراتی را تحت تاثیر قرار دهد، حال با وضع عوارض این موضوع بیشتر قابل رویت خواهد بود، در حالی که یکی از عوامل مهم در افزایش رقابت پذیری حضور مستمر در بازار است. 

درنتیجه این تصمیم می توان پیش بینی کرد که میزان صادرات فولاد در سال جاری کاهش پیدا کند که در نهایت ارز آوری صادرات غیرنفتی را کاهش خواهد دارد، در حالی که با توجه به مبهم بودن نتایج مذاکرات برجام، کشور نیازمند ارز خواهد بود. 

تا به اینجا تنها از تاثیرات منفی این تصمیم گفته شود و حضور در بازارهای جهانی مورد بررسی قرار گرفت، اما از زاویه دیگر این تصمیم می تواند به نفع کشور باشد. 

وزارت صمت مدت ها در تلاش بود تا برای ایجاد آرامش‌ در بازار عرضه و تقاضا، عوارض صادراتی را برای حلقه میانی وضع کند، اما در نهایت این تصمیم با نظر سران سه قوه به تصویت ستاد تنظیم بازار رسید و وزارت صمت تنها آنها را ابلاغ کرد. 

با افزایش قیمت جهانی فولاد با شروع حمله روسیه به اکراین، فولاد سازان میل بیشتری به حضور در بازارهای صادراتی پیدا کردند. این اتفاق باعث شد تا عرضه در بازار داخلی کاهش پیدا کند و همین اتفاق شرایط و آرامش بازار را برهم زند. 

ادامه این روند می توانست به افزایش قیمت به دلیل کمبود عرضه و ضرر واحدهای پایین دست تمام شود. 

از سویی دیگر اگر شمش فولاد به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود، بدون شک ارز آوری آن‌ بیشتر خواهد بود و سهم درآمدی صادرات غیرنفتی را افزایش می‌دهد. درواقع اصلی ترین دلیل دولت برای وضع عوارض صادراتی بر روی کامودیتی ها، جلوگیری از خام فروشی است. 

البته پس از ابلاغ این مصوبه، انجمن فولاد نیز در نامه ای به وزارت صمت درخواست لغو این عوارض را کرده است که در مقابل صمت اعلام کرده، این تصمیم از سوی ستاد تنظیم بازار کشوری گرفته شده و می تواند آب پاکی باشد که برروی دست فولادسازان ریخته شده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز