جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
تیتر20 گزارش می دهد:
پس از رونمایی به نام رهام در نمایشگاه سال 1397 شیراز شاید کمتر کسی فکر می کرد که با بروز تحریم ها و عوض شدن شرایط تولید این خودرو بتواند به این زودی ها عرضه شود اما به نظر می رسد پرواز سایپا با بال های شاهین تازه آغاز شده است.
کد خبر: ۵۵۱۰۸

پرواز سایپا با بال های شاهین
تیتر20 - سایپا با رونمایی خودرویی به نام رهام در نمایشگاه شیراز قرار بود به سرعت این خودرو را وارد بازار کند.اما تحریم مانع از آن شد.خودرویی که به گفته مدیران وقت سایپا با الهام از شاهین ایرانی طراحی شده است.به همین دلیل نیز آنها به منظور حفاظت و یادآوری برای مراقب از این پرنده در حال انفراض نام رهام را به شاهین تغییر دادند. اما در عین حال شرایط به وجود آمده در کشور مانع از تحقق برنامه های این شرکت برای شاهین شد.

با این حال سایپا که مصمم به تولید این خودرو بود با تکیه بر توان متخصصان داخلی آرام آرام مسیر دلخواه را طی کرد.به نحوی که این خودرو از اواخر سال گذشته مهمان خیابان های کشور شد. شاهین با توجه به خصوصاتی که دارد توانسته است طی مدت زمانی که از ورود به بازار آن می گذرد، جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند.

این خودرو بر روی مگا پلتفرم SP100 گروه خودرو سازی سایپا طراحی و ساخته شده است. ضمن اینکه با توجه به قابلیت های این پلتفرم قرار است یک اس یو وی و یک سدان هاچ بک نیز بر پایه آن تولید شود.

از سوی دیگر در زمان رونمایی از این خودرو اعلام شد که شاهین از نظر طراحی آغاز گر مسیر جدید سایپا است.حرفی که در آن زمان آنچنان جدی گرفته نشد.برخی نیز این بیانات را از جنس بازار گرمی دانستند.با این حال پس از عرضه این خودرو صحت ادعای سایپا تائید شد.

 هر چند هنوز از نظر طراحی این شرکت همانند سایر خودروسازان کشور مسیر طولانی و پر پیچ وخمی را در پیش دارند.اما با این حال زبان طراحی این خودرو بیان گر نکات جدیدی است که تا پیش از این وجود نداشته است.به بیان دیگر شاهین نشان دهنده تغییر تفکر در مسیر در پیش گرفته است.به بیانی که می توان تاریخ طراحی محصول در سایپا را به دو دوره پیش و پس از شاهین  تقسیم کرد.

در واقع یکی از اصلی ترین نکاتی که در طراحی این خودرو دیده می شود،طراحی نه چندان پیچیده شاهین است.چرا که شاهین قرار است در رده خودروهای پر مخاطب قرار بگیرد.بنابراین طراحان به نحوی اقدام به کار کرده اند که برای قالب های ساخت بدنه نیاز به سرمایه گذاری بسیار کلان نباشد.از این منظر نیز این خودرو نمره قابل قبول می گیرد.چون به طور نرمال افزایش هزینه های تولید منجر به افزایش قیمت تمام شده خواهد شد .

این افزایش قیمت مانع از اقتصادی شدن خودرو و در نتیجه خارج شدن از بازار خودروهای اقتصادی خواهد شد.یعنی در عمل این خودرو را به کلاس دیگری منتقل می کند که رقابت برای شاهین در آنجا بسیار سخت خواهد بود.از سوی دیگر زبان طراحی این خودرو به صورتی است که در عین تناسب و خوش فرم بودن می تواند المان های طراحی خود را نشان بدهد.در واقع این خودرو به گونه ای طراحی شده است که می توان حس شاهین بودن را از آن دریافت کرد.ضمن اینکه به رغم سادگی نه چندان پیچیده این خودرو از نظر کیفیت و ایمنی نیز توانسته است نمره قابل قبولی بگیرد.به نحوی که در آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفت و استاندارد این خودرو توانسته است 4 ستاره کیفی اخذ کند.

در همین حال شاهین  سایپا همانند بسیاری از خودروهای داخل کشور به موتور 1/5 لیتری البته توربوشارژ مجهز است.این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر را در اختیار راننده قرار می دهددر همین حال این موتور نسبت به رقبای هم قیمت و هم کلاس خود سطح گشتاور بیشتری دارد که می تواند به عنوان یکی از مزیت های این خودرو به شمار بیاید. چرا که رقبای هم‌قیمت این خودرو گشتاوری در بازه ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتن متر را تولید می کنند.  جعبه دنده این خودرو از نوع F18 و ۵ سرعته دستی است که فناوری ساخت بالاتری را نسبت به سایر رقبای هم‌قیمت خود دارد و ساختار تعویض دنده جدید در آن رعایت شده است.

البته شاهین غیر از طراحی و کیفیت متفاوت نسبت به رقبا از زمان عرضه بیش‌ترین و بالاترین سطح گارانتی را در میان خودروهای ملی جدید به مشتریان ارائه کرده است.

شاهین با وجود این که به عنوان یک سدان توربوشارژر شناخته می شود، دارای گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری بوده و  نسبت به رقبا ۲۰ هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیش‌تری دارد. همین مسئله نشان می دهد سایپا با نگاهی به آینده در شرایط تحریم و از سویی دیگر، ایجاد اطمینان خاطر برای مشتریانش، گارانتی خودروی جدید خود را نسبت به اکثر محصولات داخلی افزایش داده و سطح پوشش و خدمات جدیدی را برای خریداران شاهین در نظر گرفته است. باید به این نکته توجه داشت که امروز رقبای جدید شاهین دنده ای با گارانتی پایه وارد بازار شده اند و ضمانت فنی کم‌تری را نسبت به محصول جدید سایپا دارند.

شاهین دنده ای تیپ G به استانداردهای ایمنی و تصادف ECE مجهز است و اصول ایمنی عابر پیاده، فرایند تولید نوین و سامانه های یکپارچه خودرو در آن دیده می شود. دو کیسه هوای SRS، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ABS، EBD، BAS، رینگ آلومینیومی، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، سانروف، تریم داخلی چرم، تهویه اتوماتیک، آینه های تاشو برقی، چراغ روز، استارت دکمه ای، نمایشگر تعویض دنده، سنسور باد تایر و… از جمله ویژگی های شاهین دنده ای تیپ G به حساب می آید. به گفته مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا، نسخه اتوماتیک این خودرو با امکانات به مراتب بیش‌تری به دست خریداران خواهد رسید.



ارسال نظرات
موضوعات روز