جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
تیتر20 بررسی کرد:
بر خلاف تصور صنعت خودروسازی کشور طی سال های جاری به جای اینکه برای خودروسازان و جامعه مصرف سودآور باشد،تنها برای قشر رانت خوار مفید بوده است اما می توان با عرضه خودرو در بورس کالا باعث کوتاه شدن دست دلالان شد.
کد خبر: ۵۶۸۹۲
عرضه خودرو دربورس کالا ؛ راهکار جمع شدن سفره دلالان از خودروسازی
تیتر20 -  طی سال های اخیر صنعت خودرو نتوانسته است نقش اصلی خود در اقتصاد کشور را ایفا کند.یعنی این صنعت به رغم سن و سالی که از آن گذشته است همچنان در برآورده کردن انتظارات کیفی،توسعه ای و سودآوری ناکام مانده است.

اما پرسش اصلی این است که چرا به رغم تمام تلاش ها،سرمایه گذاری ها،حمایت ها و تاکیدها همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد؟ چرا در سال اخیر به رغم تولید خودرو و تقاضای بالایی که وجود دارد،این شرکت ها زیان ده شده و می شوند؟چرا توانایی بازپرداخت مطالبات قطعه سازان و برگرداندن دیون و تسهیلات بانکی را ندارند؟ این پرسش های برخی از مسائل  در این صنعت است که بسیاری از مردم ،مسئولان و کارشناسان آن ها را مطرح می کنند.

با این حال به نظر می رسد که طی سال های اخیر همانقدر که از خودروسازان توقع داشته و دارند به همان میزان نیز به مشکل اصلی آنها بی توجه بوده اند.به طور خلاصه می توان ریشه تمام مشکلات این صنعت را در قیمت گذاری دستوری جست وجو کرد. رفتاری که از یک سو به شدت مردم فریبانه اتخاد شد و از سوی دیگر سفره گسترده ای برای رانت خواران باز کرد.

طی یک دهه ای که از عمر قیمت گذاری دستوری گذشته این مساله بارها و بارها با روش های گوناگون از زبان خودروسازان عنوان شده است.با این حال همچنان این صنعت درگیر غلبه دیدگاه های غیر اقتصادی و اخذ تصمیم ها بر همین اساس است.

هر چند طی دوره جدید مدیریت خودرو سازان بزرگ کشور در خصوص ضررو زیان تولید به صورت علنی صحبتی به میان نیامده است.با این حال با توجه به برخی عوامل بی تردید بازهم سایه زیان انباشته و ضرر با تولید بر سر آنها سنگینی می کند. در این شرایط بر خلاف یک روند عادی اقتصادی و تجاری،خودروسازان نه تنها مجوز افزایش قیمت متناسب با تورم را دریافت نمی کنند، بلکه از گوشه و کنار خبر می رسد که قیمت خودرو نه تنها افزایش نخواهد داشت بلکه با کاهش 15 درصدی نیز همراه خواهد شد.

این در حالی است که همچنان تولید برخی محصولات زیان ده با توجه به نیاز بازار و همچنین تکالیف خودروسازان ادامه دارد. به نحوی که در تولید بسیاری از محصولات با زیان های 30 تا 40 میلیون تومانی همراه است.در این شرایط نیز به رغم انتشار و وجود آمارها باز هم نگاه غیر اقتصادی به این صنعت مانع از حرکت قیمت ها به سمت واقعی شدن می شود.

این در حالی است که فاصله قیمت کارخانه و بازار به خصوص بعد از تحریم ها باعث باز شده سفره ای گسترده و بی انتها از رانت برای سفته بازان و رانت خواران شده است. با این حال قیمت ها اصلاح نشده اند و در مقابل خودروسازان  تکالیف سخت تری را عهده دارد شده اند. در این میان به نظر می رسد که هنوز کسی حرف آنها را نشنیده است. به نظر می رسد به دلیل اثرات منفی اجتماعی، سیستم حکمرانی اقتصادی کشور نمی تواند به خواسته خودروسازان مبنی بر اصلاح قیمت گذاری تن بدهد.

 اما غیر از اصلاح قیمت ها و فروش آن در حاشیه بازار ، راهکار دیگر نیز وجود دارد که می تواند برای این صنعت مفید باشد؛عرضه خودرو در بورس کالا.

هر چند به گفته برخی کارشناسان فروش خودرو در بورس کالا در هیچ کجای جهان امری مرسوم نیست ولی قیمت گذاری دستوری هم در جایی وجود ندارد.در عین حال هر صنعت بر اساس روندی که طی می کند و اهداف که برای آن در نظر گرفته شده است در یک نکته اشتراک دارند و آن سودآوری و رضایت طرفین است. اما آیا این مساله در خصوص صنعت خودروسازی داخلی صادق است؟ وضع خودروسازی به جایی رسیده است که مصرف کننده،تولید کننده،زنجیره تامین و مسئولین همه و همه از این وضعیت ناراضی هستند.بنابراین در شرایطی که بنا به علل مختلف اصلاح وآزادسازی قیمت ها ممکن نیست،باید سراغ گزینه های جایگزین رفت.

در شرایط فعلی،بورس کالا تنها گزینه ممکن است که از یک سو باعث ورود تقاضای مصرفی و از سوی دیگر با خروج رانت خواری و دلالی همراه خواهد شد. فروش خودرو در بورس کالا باعث می شود که هم قیمت ها به سمت واقعی تر شدن حرکت کنند و هم پایه گذاری قیمت ها به نحوی خواهد بود که مانع از زیان خودروساز خواهد شد. عرضه خودرو در بورس و خرید آن بر اساس قیمت گذاری پایه و عرضه و تقاضا صورت می گیرد.

در این شرایط بهترین گزینه برای افراد رانت خوار و دلال خرید با قیمت کارخانه است.اما وقتی این امکان از او سلب شود.قیمت در نقطه تعادلی قرار خواهد گرفت. به بیان ساده دیگر ممکن نخواهد بود که خودرو با واسطه به دست مصرف کننده رسیده و تمام سود یک فرایند سنگین از حساب های دیگران سر درآورد. با عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها قیمت های بازار شکسته خواهند شد،بلکه به دلیل عدم سود آوری برای دلال ها،این بخش از تقاضای کاذب نیز از بازار خارج خواهد شد.ضمن اینکه با رسیدن به نقطه تعادل قیمت ها نیز دیگر آنچنان نجومی نخواهد شد؛ مصرف کننده بهای بیشتری پرداخت نخواهد کرد و خودروساز نیز توانسته است محصول خود را بدون زیان و با سودی معقول به فروش برساند.

در واقع فروش خودرو در بورس کالا علاوه بر کاهش التهاب بازار و جلوگیری از زیان خودروسازان باعث خواهد شد که با جلوگیری از زیان تولید،زیان انباشته خودروسازان نیز کاهش پیدا کند.در این شرایط خودروساز به جای اینکه به دنبال تامین منابع برای ادامه کار باشد،می تواند تمرکز،هزینه و سرمایه های بیشتری را به سمت تحقیق و توسعه هدایت کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز