تیتر۲۰- ۴ مرداد ماه، به دلیل بارندگی در زاهدان، محمولههای برنج موجود در محوطه باز انبار دچار آبگرفتگی شد. گمرک، دلیل این موضوع را افزایش حجم ورود کالا به این گمرک از سال گذشته دانسته بود که نتیجه لغو ممنوعیت معافیت مالیاتی مناطق آزاد و نبود صرفه اقتصادی برای ترخیص کالا از این مناطق در پی لغو قانون یاد شده است.
طبق برآورد گمرک زاهدان، در کل گمرک زاهدان حدود ۴۵ هزار تن کالا وجود داشته که ۹۹ درصد آن برنج است و به نظر میرسد از مجموع برنجهایی که در محوطه باز قرار داشته و خسارت دیدهاند، در کل حدود ۳۰۰ تن آسیب دیده باشند که باید از سوی انبارهای عمومی مورد رسیدگی قرار گرفته و خسارت آن به صاحب کالا پرداخت شود.
در این میان ناظر گمرکات زاهدان مقصر این وضعیت را استانداری و سازمان صمت استان دانسته است؛ چرا که به گفته وی گمرک زاهدان از اواخر سال گذشته در این رابطه هشدارهای لازم را داده بود و طی مکاتباتی با استانداری و سازمان صمت از آنها خواسته بود که که ثبت سفارش به آدرس زاهدان نداشته باشند، اما آنها قبول نکرده و به همان رویه ادامه داده بودند.
اما پیگیری از سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان این موضوع را تایید نمیکند.
ثبت سفارش برنج وظیفه وزارت کشاورزی است
در این رابطه ایرج حسن پور - رئیس سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بر اساس قانون در فرآیند صدور مجوز و تشریفات ترخیص کالا از گمرکات، ادارات صمت هیچ نقشی ندارند، به ایسنا اظهار کرد: بر اساس قانون انتزاع، ثبت سفارش ورود برنج و کلیه محصولات کشاورزی، از طریق وزارت جهاد کشاورزی انجام میشود. به عبارت دقیقتر، پس از ثبت تقاضای وارد کننده در سامانه جامع تجارت، سیستم به صورت هوشمند، تقاضا را به دستگاه متولی ارجاع می دهد. در زمینه محصولات کشاورزی، این درخواست توسط کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بررسی، تایید و به گمرک ارجاع میشود.
به گفته وی بعد از ورود کالا نیز دستگاههای بهداشت، استاندارد و قرنطینه نباتی هر یک جداگانه نمونه برداری، آزمایش و سپس گواهی مربوطه را در سامانه اعلام میکنند و گمرک تشریفات قانونی ترخیص کالا را انجام میدهد.
حسن پور با بیان اینکه هر ثبت سفارشی شش ماه مهلت دارد که واردکنندگان در طول این زمان میتوانند برای ورود کالا برنامه ریزی کنند، تصریح کرد: اداره کل صنعت معدن و تجارت استان بارها اعلام کرده سرمایهگذاران متقاضی احداث انبار میتوانند برای صدور مجوز مجتمع انبارها در سطح استان اقدام کنند.
وزارت صمت مسوول است
در پیگیری این موضوع، مجید حسنی مقدم - معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال ایسنا که کدام وزارتخانه مسئول روند ثبت سفارش برای واردات برنج است؟ گفت: ابتدا پرونده ثبت سفارشهای برنج در سامانه جامع تجارت تشکیل و بعد از آن این پرونده در وزارت جهادکشاورزی بررسی و پس از تایید مجدد وارد سامانه جامع تجارت میشود. یعنی مسوولیت بررسی و فرآیند میانی با وزارت جهادکشاورزی و مسوولیت تایید ابتدایی و انتهایی با وزارت صمت است.
وی ادامه داد: برنجهاییکه وارد شده به میزان نیاز کشور بوده است. ما در چهارماه اول امسال نسبت به سال گذشته فقط ۳درصد افزایش واردات داشتیم و میزان واردات هیچ ارتباطی با ماجرای آبگرفتگی برنجها ندارد.
حسنی مقدم تصریح کرد: همیشه بخشی از برنجهایی که وارد می شود در فضای باز نگهداری می شود و این موضوع ارتباطی با میزان واردات ندارد.
هنوز تفکیک وظایف صمت و کشاورزی شفاف نیست
قانون انتزاع یا همان قانون تمرکز وظایف بازرگانی از بخش کشاورزی، دولت را مکلف کرده که همه وظایف مربوط به تأمین تا واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی با یک مرحله تبدیل از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهادکشاورزی واگذار شود. این قانون از ۲۲ تیر ماه سال قبل اجرا شد. بنابراین در حال حاضر نظارت بر بازار کالاهای کشاورزی شامل میوه و تره بار، مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، قند، حبوبات و غیره بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و بازرسی بر سایر کالاها، یعنی کالاهای صنعتی همچنان از سوی سازمان صمت استانها انجام میشود./ایسنا