جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
تیتر20 بررسی می کند؛
اجرای‌ پروژه ایران خودرو پاورترین (IKPT) در حالی اردیبهشت امسال کلید خورد که در صورت موفقیت آن، خودروساز بزرگ کشور می تواند علاوه بر تبدیل شدن به قطب تولید قوای محرکه در کشور و حتی منطقه، درآمدزایی خوبی نیز ازآن ناحیه داشته باشد.
کد خبر: ۵۷۰۴۲
ایران خودرو در اندیشه صادرات قوای محرکه
تیتر20 - اواسط اردیبهشت امسال مدیرعامل ایران خودرو در حکمی مدیر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه این شرکت را منصوب کرد تا به این ترتیب پروژه ایجاد ایران‌خودرو پاورترین (IKPT) به مرحله اجرایی برسد. 

طبق اعلام ایران خودرو، این شرکت وظیفه بازاریابی، سفارش‌گذاری و فروش موتور، گیربکس و اکسل را به بازارهای خارج از گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین بازارهای بین‌المللی برعهده خواهد داشت. 

به عبارت بهتر، ایران خودرو که به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان خاورمیانه شناخته می شود، حالا قصد دارد در عرصه موتور، گیربکس و اکسل نیز وارد فاز صادرات شود. 

طبق برنامه‌ ریزی ایران خودرو، امسال و سال‌های آینده بخش مهمی از درآمد و سودآوری ایران خودرو از طریق فعالیت این شرکت در حوزه موتور، گیربکس و اکسل خواهد بود. 

هرچند به نظر می رسد ایران خودرو کمی دیر به فکر ورود به عرصه قوای محرکه افتاده، با این حال این اقدام می تواند مسیر درآمدزایی جدیدی را برای این شرکت ایجاد و همچنین داخلی سازی را افزایش دهد. 

در حال حاضر بالغ بر 70 درصد از قطعات موردنیاز خودروسازی کشور در داخل تولید می شود و اتفاقا یکی از نقاط ضعف در حوزه ساخت داخل به همین بخش قوای محرکه مربوط می شود.

 به همین دلیل کلید خوردن پروژه موردنظر در ایران خودرو را می توان یک گام رو به جلو در عرصه تقویت داخلی سازی قطعات خودرو به خصوص در دوران سخت تحریم به حساب آورد. 

یکی از مهمترین آثار این پروژه در صورت موفقیت، تبدیل ایران خودرو به محور تولید و صادرات قوای محرکه در منطقه است. در حال حاضر خودروسازی کشور اوضاع چندان مناسبی در عرصه صادرات خودرو ندارد، اما می تواند با تمرکز روی قطعات و مجموعه های خودرو از مسیر درآمدزایی کند.
 در حال حاضر کشور ترکیه درآمد بسیار بالایی از مسیر صادرات قطعه دارد و ایران نیز با توجه به وجود چند قطعه ساز بزرگ، این امکان را دارد که به یکی از قطب های صادرات قطعه و البته مجموعه های خودرو در منطقه تبدیل شود. 

بنابراین ایران خودرو هوشمندانه پا به عرصه قوای محرکه گذاشته و اگر بتواند پروژه موردنظر را خوب پیش ببرد، به یک صادرکننده در این عرصه تبدیل خواهد شد.

با توجه به مشکلات کمبود نقدینگی، صادرات می تواند کمک بزرگی برای درآمدزایی ایران خودرو باشد، به خصوص اینکه رشد قیمت ارز سبب شده صادرات توجیه بیشتری برای تولیدکنندگان داخلی پیدا کند.  

نکته دیگر اما اینجاست که ورود جدی ایران خودرو به عرصه قوای محرکه می تواند به نفع قطعه سازان نیز تمام بشود. در واقع هرچه میزان داخلی سازی در خودروسازی کشور بالا برود، نفع آن به قطعه سازان نیز خواهد رسید. تا به امروز حضور قطعه سازان در عرصه ساخت قوای محرکه خیلی ملموس نبوده، اما با توجه به پروژه ایران خودرو، قطعه سازان می توانند حضور جدی تری در این بخش داشته باشند. 

افزایش داخلی سازی طبعا رشد درآمد قطعه سازان را نیز به دنبال خواهد داشت و این موضوع در شرایط فعلی که خودروسازان توان پرداخت مطالبات شان را در موعد مقرر ندارند، کمک حال آنهاست.

در نهایت اینکه با افزایش داخلی سازی در خودروسازی کشور، می توان میزان خام فروشی مواد اولیه را نیز کاهش داد. 

خودروسازی به عنوان صنعتی استراتژیک در کشور و با درصد داخلی سازی بالا، سهم قابل توجهی در تبدیل مواد اولیه به کالای ساخته شده دارد، بنابراین با تعمیم داخلی سازی به قوای محرکه طبق پروژه جدید ایران خودرو، می توان به کاهش خام فروشی کمک کرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز