دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱
مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اغلب زمین‌خواری‌ها به صورت انفرادی انجام شده و زمین‌خواران نیز از مدرک پایین‌تر از دیپلم برخوردار هستند که دست به چنین اقدامات غیرقانونی می‌زنند.
کد خبر: ۵۷۶۵
تیتر20 - مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اغلب زمین‌خواری‌ها به صورت انفرادی انجام شده و زمین‌خواران نیز از مدرک پایین‌تر از دیپلم برخوردار هستند که دست به چنین اقدامات غیرقانونی می‌زنند.
به گزارش خبرآنلاین ، علیرضا هدایتی در جمع فعالان عرصه منابع طبیعی و آبخیزداری در اردبیل اظهار کرد: موضوع حراست از جنگل‌ ها و منابع طبیعی و همچنین چالش‌ های محیط زیست و وقوع جرم در حوزه زمین‌خواری یکی از دغدغه‌ ها و مشکلاتی است که به جد با آن روبه‌رو هستیم و انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی زمین‌خواری را به عنوان یک جرم مطرح و نسبت به پیگیری آن اقدامات قانونی انجام شود.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هرگونه تجاوز و تصرف غیرقانونی را در اراضی ملی به عنوان جرم زمین‌خواری توصیف کرد و گفت: در کمیسیون اصل 90 مجلس پرونده‌های متعددی در این زمینه مطرح شده و این کمیسیون به دید جرم به مسئله زمین‌خواری نگاه می‌کند.

هدایتی الزامات رسیدگی به این جرایم را بر اساس سند چشم‌انداز و مولفه‌های اقتصاد مقاومتی یادآور شد و تصریح کرد: ما در زمین‌خواری با تصرف غیرقانونی، جعل اسناد و کلاهبرداری روبه‌رو هستیم.

وی الزامات مبارزه با زمین‌خواری را در گام اول شناسایی عناصر دخیل در این موضوع و قطع شاهرگ فعالیت آنها یادآور شد و ادامه داد: اغلب زمین‌خواری‌ها و تصرف غیرقانونی در اراضی ملی و دولتی اتفاق می‌افتد و دلایلی برای توسعه زمین‌خواری‌ها در کشور وجود دارد که زمینه آن عدم وجود سیستم یکپارچه در ثبت اسناد و املاک است که در حقیقت امیدواریم با اجرای طرح کاداستر این مشکل برطرف شود.

عضو شورای عالی جنگل و مراتع کشور موضوع دوم را منفعت‌‌طلبی عد‌ه‌ای سودجو در تصرف غیرقانونی اراضی ملی توصیف کرد و یادآور شد: در یکی از این پرونده‌های زمین‌خواری در تهران اراضی اطراف فرحزاد به میزان 296 هکتار در یک پلاک مورد تجاوز و تصرف غیرقانونی قرار گرفته بود که این تصرف غیرقانونی 11 درصد خسارت جنگ تحمیلی را به کشور شامل می‌شود.

هدایتی ضعف نظارت و عدم برخورد قاطع با اخلالگران این حوزه را به همراه سوءاستفاده از املاک بلاصاحب و املاک بلاتکیلف مانده دولتی یادآور شد و عنوان کرد: به دلیل آنکه زمین‌خواری جرم شمرده نمی‌شود و مجازاتی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود عده‌ای جری‌‌تر شده و مسئله زمین‌خواری را به عنوان حربه منفعت‌طلبی به حساب می‌آورند.

وی افزود: اغلب زمین‌خواری‌ها به صورت انفرادی انجام شده و زمین‌خواران نیز از مدرک پایین‌تر از دیپلم برخوردار هستند که دست به چنین اقدامات غیرقانونی می‌زنند.

مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تقسیم زمین‌خواران به یقه آبی‌ها و یقه سفیدها گفت: اغلب زمین‌خواران یقه سفیدهایی هستند که یک شبه با حیله‌ها و حربه‌های مختلف اراضی ملی را تصاحب کرده و حتی اقدام به فروش غیرقانونی آنها می‌کنند.

هدایتی با بیان اینکه اغلب زمین‌خواران به صورت انفرادی دست به این کار می‌زنند که البته عده‌ای نیز به صورت گروهی و در قالب تعاونی در این زمینه وارد عمل می‌شوند، یادآور شد: هر چند دایره رفتار غیرقانونی در این حوزه از زمین‌خواری گرفته تا دریاخواری و کوه‌خواری زیاد و گسترده است اما قطعا در برخورد با متخلفان در این حوزه باید به صورت هوشمندانه حرکت کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز