پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
طرح الگوی کشت که ده‌ها سال معطل بود، امروز در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد که نویدبخش تقویت تولید و افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور است.
کد خبر: ۵۸۱۱۲

تیتر۲۰- الگوی کشت محصولات کشاورزی پس از دهها سال بلاتکلیفی، امروز در اولین اجلاس سراسری به همین نام در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی و سند کشت محصولات استانها در سال زراعی 1401-1402 با حضور وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

طرح الگوی کشت برنامه ای است که به کشاورزان کشور توصیه می‌کند که چه محصولی را در کجا و به چه میزان بکارند و پیش بینی شده است که تحول بزرگی در تولیدات کشاورزی کشور ایجاد کند.

مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره این طرح گفت: طرح الگوی کشت موضوع فراقوه‌ای است و نقش آفرینی قوه مقننه، اجرایی، اتحادیه ها، بخش خصوصی و غیره هم باید در اجرای این طرح دخیل باشند.

منظور وی درباره تضمین اجرای این طرح، این است که کاری کنند تا کشاورزان به سمت کشت محصولات مهمتر بروند، که از وضع قوانین و مقررات توسط قوه مقننه گرفته تا همکاری سایر نهادها در اجرا را شامل می شود.

وی گفت: این طرح برای 133 محصول کشاورزی است، اما از آنجایی که 15 محصول 33 درصد در سبد تولیدات کشاورزی قرار گرفته تمرکز روی این محصولات خواهد بود.

طرح الگوی کشت امسال در بخش زراعت اجرا می‌شود

علیرضا مهاجر معاون زراعت هم گفت: این طرح امسال در بخش زراعت و در سال آینده بخش های باغبانی و دیگر بخش‌های کشاورزی اجرا می‌شود.

وی افزود: 70 درصد تولیدات کشاورزی در بخش زراعت است که 12 میلیون هکتار کشت دارد و غلات مهمترین رکن امنیت غذایی و نباتات علوفه ای که بخش دام را تغذیه می کند در این بخش وجود دارد. تولیدات صنعتی و غیره هم در این بخش کشت می شود.

مهاجر افزود: اصلاح ساختاری دسترسی به نهاده ها و کاهش مصرف نهاده  از برنامه ما است، راهبرد در غلات افزایش عملکرد و کاهش سطح خواهد بود که تناوب را هم دراین بخش اجرا کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر با روش های به زراعی به دنبال کاهش مصرف آب، سم و کود شیمیایی در عین حال افزایش عملکرد محصولات کشاورزی هستیم که در این راستا توسعه آبیاری های نوین را  هم دردستور کار خود قرار می دهیم.

معاون زراعت تاکید کرد: در نهاده هایی مانند بذر،سم و کود به دنبال کیفیت سازی هستیم که امسال علاوه بر 7 میلیون و 200 هزار تن کندم، 450 هزار تن هم بذر خریداری کردم.

وی در به کشت قرارداید هم اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که به این روش مشکلات بخش تولید را به حداقل برسانیم که در آن پاداش بهره وری و ارائه یارانه به بخش های مختلف و نیز ارائه تسهیلات هم گنجانده شده است.

مهاجر تصریح کرد: ارقام زودرس را برای کاهش میزان آب را در محصولات در دستورکار داریم. و بخشی از کشت را به سمت دیم کاری می بریم.

وی اجرای تناوب را از برنامه های دیگر برای تحقق طرح الگوی کشت عنوان کرد و گفت: توسعه برخی محصولات در پاییز و زمستان هم در برنامه است که یکی از آنها کنجد است.

مهاجر تاکید کرد: ادوات کشاورزی را هم در راستای اجرای الگوی کشت تغییر می دهیم که با شرایط فعلی کشاورزان سازگار باشد.

معاون زراعت جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از برنامه های راه اندازی آبیاری سطحی و نواری است درخواست کرد که برای اجرای این طرح اعتبارات ویژه تخصیص یابد.

مهاجر از برنامه افزایش تولید و خودکفایی و صادرات پنبه وزرات جهاد گفت که امیدواریم سازمان پنبه هم احیا شود و بتوانیم تولید این محصول صنتعتی را رشد دهیم.

وی انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه ها را از دیگر برنامه وزرات جهاد کشاورزی گفت: میزان صادرات محصولات سبزی و صیفی 28.5 میلیون تن در سال است که این تولیدات به زیر گلخانه ها خواهد رفت.

وی همچنین به توسعه کشت برنج با آب کم با آبیاری نواری عنوان کرد و گفت: امسال با کشت قراردادی برنج افزایش تولید 500 هزار تن را در دستور کار قرار داریم.

مهاجر با بیان اینکه اصلاح بذر هیبرید را دنبال می کنیم گفت: باتحقق آن تولید از 4 تن شلتوک هکتار به 12 تن در هکتار افزایش می یابد.

وی از نگاه جدید وزارت جهاد کشاورزی به تغذیه گیاهان خبر داد و گفت: اگر تولید پایدار می خواهیم باید در این مسئله جدی باشیم و از مجلس هم برای تخصیص اعتبار به این بخش کمک می خواهیم.

در ادامه محمد قربانی معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت بر اساس قانون اجرایی می شود و به ظرفیت های بخش کشاورزی در داخل اعتماد شده است، یک وجه آن امنیت غذایی است و وجه دیگر آن به انتخاب مصرف کنندگان بر می‌گردد.

وی افزود: در الگوی کشت، وزارتخانه های کشور، نفت، نیرو، سازمان محیط زیست، بودجه، وزارت امور اقتصادی و داریی ، بانک مرکزی و سازمان صدا و سیما از نقش آفرینان در اجرای الگوی کشت هسند که باید همکاری کنند.

قربانی تصریح کرد: الگوی کشت را بر اساس وضع موجود طراحی کردیم اما در سالهای آینده الگوی بهتری را طراحی خواهیم کرد.

وی در این زمینه به سه نکته هم اشاره کرد و گفت: قوانین پشتیبان باید در این زمینه باشد که موادی در قانون دیده شده است که ماده 35 آن امروز رونمایی خواهد شد.

قربانی ادامه داد: در بخش دوم حمایت سازمان برنامه وبودجه و مجلس را می خواهد و در بخش سوم را وزارت جهاد کشاورزی امسال با اعمال مشوق ها اعمال می کند.

وی گفت: درسال آینده برای اجرا نیاز به 40 همت وجود دارد و به لحاظ ساختاری این الگوی کشت ملی، فراقوه ای و چندوجهی است و پیشنهاد ما این است که طرح ملی الگوی کشت به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود. در استان ها استانداران این طرح را مدیریت خواهند کرد. در ارتباط باساختار قرار است الگو را در کل کشور داشته باشیم اما در 11 استان مجری الگوی کشت داشته باشیم که انتظارات ما از این طرح برآورده شود.

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی افزود: یارانه نهاده ها ، تسهیلات، کمک های فنی و ا عتباری و اعتبارات آب و خاک ، بیمه به سمت الگوی کشت هدایت خواهیم کرد که مشوقی برای اجرای این طرح باشد.

وی افزود: هر کشاورزی که محصولات توصیه شده در الگوی کشت را بکارند از تخفیفات ویژه های برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: مذاکرات فشرده با وزارت نیرو داشتیم وی بخشودگی آب بها تا 50 درصد برای کشاورزانی که محصول توصیه شده را بکارند  و 50 درصد دیگر به ازای بهره وری که داشته باشد اعمال می شود.

وی با بیان اینکه همکاری سازمان برنامه وبودجه هم بسیار مهم است گفت: قرار است در تبصره 14 عدد مناسبی برای عملیاتی کردن الگوی کشت داشته باشند و همچنین قرار است کمیسیون کشاورزی هم در این زمینه همکاری کند.

معاون جهاد کشاورزی هم از رسانه ها خواست که رسانه ها هم مطالبه گری اجرای این طرح را داشته باشند.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم تاکید کرده بودند که با همین آب و خاک می توان امنیت غذایی کشور را تولید کرد و مسئله درجه یک کشور است، در الگوی کشت می‌توان به این توصیه عمل کرد./فارس

ارسال نظرات
موضوعات روز