جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
برآوردها نشان می‌دهد صادرات محصولات کشاورزی ایران در سال‌های اخیر از بازار اروپا به سمت کشورهای آسیایی تغییر مقصد داده‌است؛ در سال‌۱۳۸۰ بیش از ۴۰‌درصد محصولات کشاورزی ایران را اروپایی‌ها می‌خریدند اما در سال‌ ۹۹ این سهم ۱۹‌درصد بوده است.
کد خبر: ۵۸۵۰۵

تیتر۲۰- آمار دیگری در همین‌باره نشان می‌دهد که در سال‌۹۹ حدود ۸۰‌درصد محصولات کشاورزی به سمت بازارهای آسیایی صادرشده‌اند و از همین میزان نیز سهم دو کشور عراق و افغانستان در این سال‌ ۴۰‌درصد بوده است. البته با توجه به اینکه صادرات کالا به این دو کشور نیز روند کاهشی را طی کرده است، این سهم احتمالا در حال‌حاضر کمتر شده‌است.

تغییر مسیر کالاهای کشاورزی از بازارهای اروپا به سمت بازارهای آسیایی موجب می‌شود تا استاندارد محصولات کشاورزی صادراتی ایران به‌جای استانداردهای سختگیرانه اروپا که موجب ارتقای کیفیت این محصولات می‌شود، با استانداردهای سهل‌تر آسیا منطبق شود.

این موضوع با توجه به اینکه ایران را از سایر رقبا در بازار عقب می‌اندازد، در میزان ارزآوری نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ در واقع مقاصد صادراتی ایران در سال‌های اخیر از کشورهایی با درآمد بالا نظیر بازارهای اروپایی به سمت کشورهایی رفته است که درآمد پایینی دارند مانند برخی کشورهای منطقه./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز