تیتر۲۰- آمار دیگری در همینباره نشان میدهد که در سال۹۹ حدود ۸۰درصد محصولات کشاورزی به سمت بازارهای آسیایی صادرشدهاند و از همین میزان نیز سهم دو کشور عراق و افغانستان در این سال ۴۰درصد بوده است. البته با توجه به اینکه صادرات کالا به این دو کشور نیز روند کاهشی را طی کرده است، این سهم احتمالا در حالحاضر کمتر شدهاست.
تغییر مسیر کالاهای کشاورزی از بازارهای اروپا به سمت بازارهای آسیایی موجب میشود تا استاندارد محصولات کشاورزی صادراتی ایران بهجای استانداردهای سختگیرانه اروپا که موجب ارتقای کیفیت این محصولات میشود، با استانداردهای سهلتر آسیا منطبق شود.
این موضوع با توجه به اینکه ایران را از سایر رقبا در بازار عقب میاندازد، در میزان ارزآوری نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ در واقع مقاصد صادراتی ایران در سالهای اخیر از کشورهایی با درآمد بالا نظیر بازارهای اروپایی به سمت کشورهایی رفته است که درآمد پایینی دارند مانند برخی کشورهای منطقه./دنیای اقتصاد