پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
نگاه خاص دولت سیزدهم به تجدیدپذیرها مسیر توسعه را برای این انرژی پاک فراهم کرده، تاجایی که وعده وزیر نیرو برای حمایت چند جانبه و تدوین برنامه های مدون برای این بخش نوید پایان توسعه لاکپشتی تجدیدپذیرها را می دهد.
کد خبر: ۵۸۵۹۲

تیتر۲۰- در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نصب شده بالغ بر ۹۷۰ مگاوات بوده و با بهره‌برداری از نیروگاه‌های احداث شده تا پایان سال جاری این رقم به بیش از ۱۱۲۰ مگاوات و تا پایان چهار ساله این دولت به ۱۰ هزار مگاوات می رسد.

پیش‌بینی افزایش ظرفیت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان سال ۱۴۰۱ (از محل قراردادهای خرید تضمینی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف ساتبا)، به میزان بالغ بر ۱۵۰ مگاوات خواهد رسید.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده  ٧٠٠٠مگاوات نیروگاه خورشیدی و ٣٠٠٠ مگاوات نیروگاه بادی در دولت سیزدهم احداث شود.

بنابراین در ایران نیز پس از استقرار دولت سیزدهم، توجه به این نوع انرژی پاک در دستور کار قرار گرفت در حدی که وزارت نیرو در چند بخش از جمله نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی، خود تامین صنایع و غیره توجه و رشد قابل توجهی داشته است.

محمود کمانی - رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر - در خصوص روند توسعه تجدیدپذیرها اعلام کرد: در ایران و در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر پتانسیل احداث ۱۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی وجود دارد.

وی درباره مقایسه ایران با دیگر کشورها از جمله برنامه‌های گسترده عربستان و کشور آلمان با وجود پتانسیل کم انرژی خورشیدی گفت: واقعیت این است که ما تنها یک درصد ظرفیت نیروگاهی را از تجدیدپذیرها داریم. در ترکیه ۲۰ هزار مگاوات تولید برق از تجدیدپذیر است، در عربستان وضعیت مطلوب نیست اما برنامه‌های گسترده‌ای دارد.  امارات ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه منصوبه تجدیدپذیر و آلمان ۵۵ درصد ظرفیت تجدیدپذیر دارد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه دلیل عدم پیشرفت ایران در این حوزه، قیمت انرژی فسیلی است، اظهار کرد: وقتی گاز را با نرخ ۱۰ تومان به نیروگاه‌های فسیلی می‌دهیم و برق را کیلوواتی ۱۰۰ تومان می‌فروشیم،  انرژی تجدیدپذیر توسعه نمی‌یابد، در حالی که در کشوری مثل آلمان قبل از بحران اوکراین قیمت برق ۲۵ سنت بوده است.

کمانی افزود: در هر حال دلیل عمده عقب ماندن ایران قیمت برق است که باید سریعتر به سمت تجدیدپذیرها حرکت کنیم.

اخیرا علی اکبر محرابیان - وزیر نیرو - خبر حمایت از تجدیدپذیرها را اعلام کرد و گفت: از طریق روش‌های مختلف و بررسی‌های صورت گرفته مدل‌های حمایتی را طراحی می‌کنیم این مدل‌ها هم برای فعالان در مقیاس بزرگ و نیروگاه‌های عظیم در کشور و همچنین کسانی که می‌خواهند با سرمایه‌ گذاری اندک وارد این حوزه شوند و نیروگاه‌های خانگی، می‌تواند کارآمد باشد.

وی با بیان این‌که صنعت تجدیدپذیر یک صنعت مهم و پیش‌قراول صنایع دیگر در دنیا است، گفت: برای توسعه این صنعت برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که جزو اولویت‌های دولت سیزدهم نیز تبیین شده است.

محرابیان با بیان اینکه حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو در تامین برق پایدار و مطمئن بوده و اخذ مصوبات از شورای اقتصاد حاکی از تلاش دولت برای حمایت و پشتیبانی از این انرژی پاک است، اظهار کرد: موضوع تامین انرژی پایدار موضوع خیلی مهمی است که در دو حوزه توسعه صنعت برق و بهینه‌سازی و مدیریت مصرف باید پیگیری شود.

به طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی در ایران ثبت می شود همین موضوع بیانگر پتانسیل بالای ایران در حوزه تجدید پذیرها است که باید مورد توجه قرار بگیرد. هرچندکه این دولت موتور خاموش تجدیدپذیرها را روشن کرده اما انتظار می رود سرعت توسعه افزایش یابد./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز